• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • TreFantastiskaBarn

Till saken hör att vår tvåa fick en sån negativ upplevelse av dagis, tog 3,5 år för honom att komma över det. Bup och dagmamma där jag hämtade kl 11 för han vågade inte äta borta, vågade inte leka med andra barn osv.

• hannis

Åhhhh jag kan inte bestämma mig hur vi skall göra med matintroduktion. Smaksensationer eller inte? Glutenintro från 4 mån eller 6 mån. Hur har ni tänkt?

Jag börjar bli lite sugen på att ge ett mål ersättning på kvällen så att min man kan natta den lilla ibland och jag kan ägna mig åt storebror. Och jag tänker att när jag ändå bryter helamningen i samband med matintroduktion så kan jag ju lika gärna ge lite ersättning också. Fast jag vet inte... Kan de få ont i magen av att få ersättning helt plötsligt? Vilka nackdelar finns? Flaska med bröstmjölk ger vi redan sedan länge så vi vet att han inte föredrar flaska före bröst.

• älskarlivet81

Vi kommer inte börja.ge förrän tidigast vid 6 månader den här gången. Amningen funkar så bra så jag vill inte förstöra det!

hannis skrev 2013-06-30 19:59:39 följande:
    Åhhhh jag kan inte bestämma mig hur vi skall göra med matintroduktion. Smaksensationer eller inte? Glutenintro från 4 mån eller 6 mån. Hur har ni tänkt?

Jag börjar bli lite sugen på att ge ett mål ersättning på kvällen så att min man kan natta den lilla ibland och jag kan ägna mig åt storebror. Och jag tänker att när jag ändå bryter helamningen i samband med matintroduktion så kan jag ju lika gärna ge lite ersättning också. Fast jag vet inte... Kan de få ont i magen av att få ersättning helt plötsligt? Vilka nackdelar finns? Flaska med bröstmjölk ger vi redan sedan länge så vi vet att han inte föredrar flaska före bröst.

• nozpa

Maten tror jag att vi testar precis på samma sätt som med storasyster. Hon fick smaka gröt vid 4-4½ månad. Sedan gick det snabbt. Vid 6 månader åt hon "allt".  

• JennySofiMari
    nozpa skrev 2013-06-30 20:29:18 följande:
    Maten tror jag att vi testar precis på samma sätt som med storasyster. Hon fick smaka gröt vid 4-4½ månad. Sedan gick det snabbt. Vid 6 månader åt hon "allt".  

Alexander är 4 1/2 månad nu och helammas vara och det funkar kanon kommer vänta tills 6mån om det går, nu är han super intresserad sv vad vi äter och suger ur näringen ur vår mat haha Ha fett honom lite från fingret bara, har bytt till sittdel med fullt liggläge då han är stor fast jag är inte 100 nöjd så jag byter kanske tillbaka idag få väl vara lite trångt Ska flytta denna veckan känns skönt men orrrrkkkkaaaa Slutade med mina minipiller förra veckan då jag mår skit utav dem åt den i nästan 3mån hur fort kommer mensen tillbaka, den försvann med första kartan (fick mens när A va 8-9v) trots helammning Så fort de går inte länge sen vi gnällde och längtade efter våra små :) Kan ju inte lägga upp bilder från mobilen ju
  • tilj75

Jennysofimari, jag fick också mens när jag åt minipiller men den har inte kommit tillbaka efter att jag slutade så det var nog ingen riktig mens utan bara blödning.

• TreFantastiskaBarn

Vi börjar med matsmak tidigast vid 6 månader. Vi kommer inte ge några puréer eller hålla på att mata utan istället ge större bitar som Viola kan hålla i själv eller plocka med fingrarna. Funkade jättebra med 3 åringen, har aldrig matat henne eller gett puréer. Blw heter metoden och jag rekommenderar den.

• Ukj

Vi ska börja vid 4 månader, jag är orolig att bebis ska bli bekväm och inte vara så intresserad av mat om man väntar till 6 mån.

• älskarlivet81

Är det så viktigt att bebis börjar äta mat så snabbt då?

Ukj skrev 2013-07-01 15:55:10 följande:
    Vi ska börja vid 4 månader, jag är orolig att bebis ska bli bekväm och inte vara så intresserad av mat om man väntar till 6 mån.

Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)