BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Till saken hör att vår tvåa fick en sån negativ upplevelse av dagis, tog 3,5 år för honom att komma över det. Bup och dagmamma där jag hämtade kl 11 för han vågade inte äta borta, vågade inte leka med andra barn osv.
Åhhhh jag kan inte bestämma mig hur vi skall göra med matintroduktion. Smaksensationer eller inte? Glutenintro från 4 mån eller 6 mån. Hur har ni tänkt?
Jag börjar bli lite sugen på att ge ett mål ersättning på kvällen så att min man kan natta den lilla ibland och jag kan ägna mig åt storebror. Och jag tänker att när jag ändå bryter helamningen i samband med matintroduktion så kan jag ju lika gärna ge lite ersättning också. Fast jag vet inte... Kan de få ont i magen av att få ersättning helt plötsligt? Vilka nackdelar finns? Flaska med bröstmjölk ger vi redan sedan länge så vi vet att han inte föredrar flaska före bröst.
Vi kommer inte börja.ge förrän tidigast vid 6 månader den här gången. Amningen funkar så bra så jag vill inte förstöra det!
Maten tror jag att vi testar precis på samma sätt som med storasyster. Hon fick smaka gröt vid 4-4½ månad. Sedan gick det snabbt. Vid 6 månader åt hon "allt".
Ursäkta mobil stavningen :)
Jennysofimari, jag fick också mens när jag åt minipiller men den har inte kommit tillbaka efter att jag slutade så det var nog ingen riktig mens utan bara blödning.
Vi börjar med matsmak tidigast vid 6 månader. Vi kommer inte ge några puréer eller hålla på att mata utan istället ge större bitar som Viola kan hålla i själv eller plocka med fingrarna. Funkade jättebra med 3 åringen, har aldrig matat henne eller gett puréer. Blw heter metoden och jag rekommenderar den.
Vi ska börja vid 4 månader, jag är orolig att bebis ska bli bekväm och inte vara så intresserad av mat om man väntar till 6 mån.
Är det så viktigt att bebis börjar äta mat så snabbt då?