• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • moster helen

Blw metoden är de kortfattat att man ger bitar som barnet äter själv? Hur gör man med ex kött/kyckling?? köttfärssås passar kanske inte då? har ni inte gett gröt heller? Funderar på att testa,därav alla frågor;)

• TreFantastiskaBarn
    älskarlivet81 skrev 2013-07-01 20:50:04 följande:
    Tror inte det har att göra med om man börjar vid 4 månader eller 6 månader.. Tror snarare det handlar om hur barnet är! En annan aspekt som jag märkt är att många av mina vänner som börjat med mat vid 4 månader har fått barn med väldigt stora problem med magen.. Är det så farligt om barnet inte vill äta när det är prick 6 månader då?

------- ett av mina barn har stora magproblem, just det enda av barnen som började med smakportioner vid fyra månader. Året efter ändrades rekommendationerna till att börja vid sex månader. (återkommer med tips om blw, Viola skriker).
  • hannis
    moster helen skrev 2013-07-02 17:13:08 följande:
    Blw metoden är de kortfattat att man ger bitar som barnet äter själv? Hur gör man med ex kött/kyckling?? köttfärssås passar kanske inte då? har ni inte gett gröt heller? Funderar på att testa,därav alla frågor;)
    Jag körde det med min stora son och nej, han åt aldrig gröt. Eller välling för den delen. Gröt går ju dock att äta själv men blir säkert ganska kladdigt. Min son vägrade allt som var klibbigt så gröt eller pureer var inte att tänka på. 

Han åt smörgås, frukt, ägg, grönsaker, köttbullar, fisk, pannkaka, smörbitar, ost, leverpastej osv. Mjuk mat som ändå går att hålla med händerna.  Kyckling gav jag inte i början men sen gick det bra det med. Han tuggade med gommen innan han fick tänder. 
  • nozpa
    moster helen skrev 2013-07-02 17:13:08 följande:

Vi gav gröt. Vi matade henne med gröten i början, så vi "fuskade" väl lite. Men hon fick kladda på sedan. Vid 7-8 månader använde hon skeden. Kladdigt ändå dock. :) Köttfärssås fick hon också äta. Men helst kladdfria saker just för att det var smidigare för oss.
    Kycklingen kokade vi till henne i början. Kött som t ex fläskkotlett fick hon inte förens hon var ca 1 år.
    Prinskorvar är optimala i storleken tyckte jag. Köttbullar/biffar/grönsaksstavar tomatklyftor osv är enkelt. Pasta, ägghalvor eller i klyftor beroende på hur pass "bra" barnet äter.
    Vid 1 år så åt hon med kniv, sked och gaffel. När vi haft potatis, sås och köttbullar har jag inte lagt sås på potatisen. Har delat upp det i 3 olika delar på tallriken. 
    Det finns massor att läsa om det. Och tips på bra mat att börja med. Mackorna i början tog vi bort kanterna på. Men annars fick hon en hel macka direkt.
  • moster helen

tack för alla tipsen! ska bli spännande att testa. vet inte om vi kommer köra stenhårt på metoden, kanske matar gröt o så...vi får se!

• TreFantastiskaBarn

En kompis körde all-in och lyckades göra bitar av gröt att plocka själv. Vår blev matad några gånger med gröt, men har för mig att det inte var ngn favorit. Broccolibuketter var största hiten, pastabitar, bönor och rå falukorv. Googla blw så finns flera bra bloggar med mattips. Det enda är att barnet måste kunna sitta uppallad i en stol vid bordet sedan låter du barnet och dess matintresse styra, bli inte stressad utan låt det ta tid och backa upp med fri amning.

• moster helen
    TreFantastiskaBarn skrev 2013-07-04 18:45:35 följande:
    En kompis körde all-in och lyckades göra bitar av gröt att plocka själv. Vår blev matad några gånger med gröt, men har för mig att det inte var ngn favorit. Broccolibuketter var största hiten, pastabitar, bönor och rå falukorv. Googla blw så finns flera bra bloggar med mattips. Det enda är att barnet måste kunna sitta uppallad i en stol vid bordet sedan låter du barnet och dess matintresse styra, bli inte stressad utan låt det ta tid och backa upp med fri amning.

tänkte vänta tills hon är 6 mån iaf, då kan hon nog sitta lite bättre också. Ska börja jobba när hon är 10 mån så fram tills dess är jag lugn;)
  • JennySofiMari

Om en vecka är Alexander 5månader :) Shit vad tiden går, han han vänt sig från mage till rygg skrattar och pratar är nu en jätteglad kille utan kolik :) tror tänder är på G för mig som helammar får de gärna vänta lite till, han har fått smaka lite mag från mitt finger och han älskar det, BLW låter inte som något för oss men alla är vi olika, börjar väl om några veckor skulle jag tro med lite mer smakisar men just nu skiter vi i det och kör mamma special :)

• Lussekatten

Med storasyster började vi med gröt när hon var 4 månader men hennes mage var inte redo för det. Hon blev väldigt hård i magen och jag tyckte att inget hjälpte mot det. Sen att hon var så intresserad av gröten så att hon fick äta hur mycket som hon ville kan ha bidragit stort till magproblemen. Den här gången ska vi ta det lugnare. Om några dagar blir Erika 4 månader men vi kommer nog vänta till efter semestern innan vi börjar på allvar med mat.

BLW-metoden låter intressant men jag är så rädd att barnet ska sätta i halsen så jag tror nog inte att jag vågar prova den. (På det området är jag fortfarande hönsig ;)

Vi är ju ute på husvagnssemester nu och när vi packade stod jag i valet och kvalet att ta med antilop-stolen eller inte. Jag valde till slut att inte ta med den vilket jag nu ångrar. Erika vill inte längre ligga ner, nätt och jämnt ens i vagnen. Så nu får vi ha henne i knät när vi äter etc.

• TreFantastiskaBarn
    JennySofiMari skrev 2013-07-04 23:18:38 följande:
    Om en vecka är Alexander 5månader :) Shit vad tiden går, han han vänt sig från mage till rygg skrattar och pratar är nu en jätteglad kille utan kolik :) tror tänder är på G för mig som helammar får de gärna vänta lite till, han har fått smaka lite mag från mitt finger och han älskar det, BLW låter inte som något för oss men alla är vi olika, börjar väl om några veckor skulle jag tro med lite mer smakisar men just nu skiter vi i det och kör mamma special :)

--------------- inte behöver alla köra blw :). Men jag tror de sätter mindre i halsen när de styr själva. Har kört blw på ett av tre barn (hittills) och blw-barnet satte minst i halsen (minns inte en enda gång). Medan de andra två satte jämnt i halsen känns det som så här några år efteråt.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)