• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa

Livetär.. Vi ger nan till lillasyster. Storasyster fick också nan. Semper kan göra att dom blir lite trögare i magen. Nan 1 den vanliga varianten i affären. Fungerar utmärkt för oss.

Lusse.. Vår lilla har eget rum, hon sov hos oss de första veckorna. Sedan flyttade hon in i egen säng. Har fungerat utmärkt.
    Stora var det likadant med. Egen säng, eget rum tidigt. Jag hade aldrig kunnat sova annars. Kan knappt ha maken i samma rum. :P

Förhoppningsvis kommer dom dela rum. Men det är för att jag tycker att det verkar mysigt. Fungerar det inte, eller om dom inte vill (när dom inte vill). Så får dom egna rum igen.
    Tänkte vänta ett par månader innan jag flyttar ihop dom. Dagisstart för stora snart och antar att det kan bli lite orolig sömn i början?      

• moster helen

vi har precis som saal tagit bort långsidan på spjälsängen och har den intill våran. Storasyster kommer in till oss istort sett varje natt och de blir lite trångt om vi ska va 4 i sängen, så de fungerar bra med spjälsängen intill. Storasyster fick eget rum när hon var två, renoverar huset o hennes rum blev klart då helt enkelt..lillasyster blir nog kvar i vårat rum ett bra tag till!
    dagisstart för storasyster på måndag efter sommarlov,..men hon har feber så hon blir hemma nån dag till.

Hur somnar era små? Agnes har tills för ett par veckor sen bara somnat om man gått runt med henne i famnen, har nu lyckats få henne att somna i vagnen ett tag (börjar bli tung att bära!) men hon blir så lätt övertrött om man inte lyckas tajma in precis, o då tar de lååång tid att få henne att somna. Känns som jag inte gör annat än att lägga henne hela dagarna..och det fungerar sällan att sambon eller nån annan gör de heller. Sover 30-40 min åt gången, så de bli ju några sovstunder om dagen.

5 mån koll på bvc imorrn=)  

• hannis

Usch ja, sömn...

Elliot somnar bara i famnen med bröst eller napp i munnen. Och storebror älskar att störa just då...

Om jag lyckas få honom att somna så lägger jag honom i vår säng där han sover 1-2 timmar per gång. Oftast 3 grr/dag. Är vi ute lägger jag honom i vagnen i stället men alltid efter han somnat. Att somna i vagnen är omöjligt!

• älskarlivet81

Jag ammar lillasyster sista gången innan natten vid 20.30-21. Sen lägger vi henne i sin säng och hon somnar av sig själv med snutten över huvudet.

• moster helen

somna av sig själv har båda mina barn bara gjort när dom var nyfödda sen har de inte varit så lätt...de tar mkt på krafterna att läggningarna är svåra. Hon somnar inte när hon ammar, inte om man ligger bredvid henne, inte stilla i famnen o inte om man går med vagnen. måste stå vid vagnen o vagga o klappa om o samtidigt försöka se till att hon inte rullar runt hela tiden! Har tänkt att jag ska inte ska lägga så mkt energi på de så kanske hon somnar till slut...men då blir hon bara övertrött o så blir de tusen ggr värre! är väl kanske bara en period just nu...men känns lång!

• saal

lillebror tar jag till sovrummet och så liggammar jag i vår säng. Han äter och somnar oftast innom en halvtimme. Så mkt lättare att natta än storebror var (är). Önskar dock att han skulle börja gå och natta på annat sätt än med bröstet i munnen så att inte bara jag kan ta alla  hans nattningar.. Men ska inte klaga allt för mkt. Storebror är inne i en ska han sova middag eller inte fas där inget upplägg är riktigt optimalt. Han sover dock allt som oftast från nattning till 06 i eget rum utan att vakna numera. En enorm förbättning från att lillebror föddes då han fortfarande vaknande flera ggr/natt. Så fast man fått ett barn till så är blir jag inte alls lika störd i min nattsömn längre.

Dagis igen för storebror imorgon. Plockar fram dagis kläderna och byter ut sånt som regnkläder till en storlek större. Storebror har ritat en teckning till sina dagis kompisar så han tycks vara laddad för ett återseende. Är nog jag som är mest nervös över hur det ska gå. 

• nozpa

Första tanden! Storasyster såg idag att lillasyster hade tänder. Va? Igår hade hon då ingen. Har förmodligen kommit upp under natten. :) Så ett litet risgryn nere har nu börjat komma upp.
    Har inte märkt något på henne heller. Ingen feber, inte ledsen eller haft större närhetsbehov.

Storasyster hade både feber och var tokledsen i samband med första tanden. Så olika det är.   

• moster helen

var på bvc idag, 5 mån koll, sköterskan frågade om vi börjat gett annat än bröstmjölk jag sa att jag villvänta till 6 mån..hon tyckte då att jag iaf kunde börja ge lite gluten (typ smörgåsrån) för att man ska börja med de medan man fortfarande ammar..men jag har ju inte direkt tänkt sluta amma vid 6 mån, då kan de väl inte va så bråttom o börja med gluten? Hur har ni gjort? Tror inte jag gav storasyster nånting förrän 6 mån, delammade sen till 10 mån.

• saal
    moster helen skrev 2013-08-05 20:51:19 följande:
    var på bvc idag, 5 mån koll, sköterskan frågade om vi börjat gett annat än bröstmjölk jag sa att jag villvänta till 6 mån..hon tyckte då att jag iaf kunde börja ge lite gluten (typ smörgåsrån) för att man ska börja med de medan man fortfarande ammar..men jag har ju inte direkt tänkt sluta amma vid 6 mån, då kan de väl inte va så bråttom o börja med gluten? Hur har ni gjort? Tror inte jag gav storasyster nånting förrän 6 mån, delammade sen till 10 mån.
    Under vårt hembesök av bvc sa de att livsmedelsverket ändrat rek. till helamning till 6mån från 4mån som det var med storebror. Därför blev jag också förvånad när jag under 4mån kontrollen också fick höra av bvc vikarien att lillebror gott kunde få lite smakpotioner. Så mer iaf livsmedelverkets rek. borde du ju kunna vänta till 6mån om du vill det för inte lär man komma på en så dum ide som att sluta med amning över en natt för det gör ju bara ont i brösten. Då får du ju amning och gluten paralelt ett tag.
  • moster helen
    saal skrev 2013-08-05 21:22:59 följande:
    Under vårt hembesök av bvc sa de att livsmedelsverket ändrat rek. till helamning till 6mån från 4mån som det var med storebror. Därför blev jag också förvånad när jag under 4mån kontrollen också fick höra av bvc vikarien att lillebror gott kunde få lite smakpotioner. Så mer iaf livsmedelverkets rek. borde du ju kunna vänta till 6mån om du vill det för inte lär man komma på en så dum ide som att sluta med amning över en natt för det gör ju bara ont i brösten. Då får du ju amning och gluten paralelt ett tag.

så tänkte jag med! åt mig började dom också prata om smakportioner eller smaksensationer vid 4 mån, förstår inte brådskan med de! Följer dom viktkurvan så är de väl bara bra o vänta tänker jag..
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)