• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • nozpa

Inskolningen går kanon för storasyster. Hade med lillasyster idag då pappan var tvungen att befinna sig på möte imorse.
    Nästa vecka börjar han jobba och jag och tjejerna blir själva. Nu är det inskolning en vecka till, men sedan kommer det kännas så himla konstigt att vara ensam med lillasyster. Har ju inte varit det ännu. Eller jo, några timmar sådär. Men inte på "riktigt". 

• hannis

Nozpa:

Funkar det bra att ha med lillasyster under inskolningen? Jag skall skola in min 3-åring på en ny förskola i slutet av aug och måste ha med lillebror varje dag.

• nozpa
    hannis skrev 2013-08-16 11:43:18 följande:
    Nozpa:

Funkar det bra att ha med lillasyster under inskolningen? Jag skall skola in min 3-åring på en ny förskola i slutet av aug och måste ha med lillebror varje dag.

Ja det var inga som helst problem. Var lite orolig för det jag med, men det gick hur bra som helst. Och då både åt lillasyster samt fick ny blöja under tiden. Inga problem, inget av de andra barnen var framme heller och skulle hålla på o titta osv.
    Jag och lillasyrran satt på vår plats och storasyster kom och visade något då och då, men annars var hon så inne i allt det andra så hon brydde sig inte heller. :) 
  • tilj75

Här börjar Jack i förskoleklass på måndag och de andra tre på dagis på tisdag, de går 15 timmar. Huuuuur ska vi orka upp ur sängen...
    Bebis har feber, inte så mycket men väldigt gnällig. Kanske tänder på G?

• nozpa
    tilj75 skrev 2013-08-16 12:12:57 följande:
    Här börjar Jack i förskoleklass på måndag och de andra tre på dagis på tisdag, de går 15 timmar. Huuuuur ska vi orka upp ur sängen...
    Bebis har feber, inte så mycket men väldigt gnällig. Kanske tänder på G?

Har en febrig tjej med 2 tänder här hemma. Låter inte orimligt alls. :) Hur dags måste ni upp sedan? Vi måste upp runt 07. Kommer få väcka bägge 2. :P
  • tilj75

Nozpa: vet inte riktigt.. Jacks buss går typ kvart i åtta, hållplatsen precis utanför grinden. De andra börjar 8.30, måste gå kvart över. Ingen aning om hur vi ska hinna men det löser sig nog. Idag åt vi frukost halv tio...
    Måste börja lägga fram kläder och fixa sånt kvällen innan.
    Just nu är jag bara supernervös inför skola och buss och fyyy så läskigt att min lille lille pojke ska vara så stor.

• hannis
    nozpa skrev 2013-08-16 11:45:57 följande:

Ja det var inga som helst problem. Var lite orolig för det jag med, men det gick hur bra som helst. Och då både åt lillasyster samt fick ny blöja under tiden. Inga problem, inget av de andra barnen var framme heller och skulle hålla på o titta osv.
    Jag och lillasyrran satt på vår plats och storasyster kom och visade något då och då, men annars var hon så inne i allt det andra så hon brydde sig inte heller. :) 
    Aha, verkar vara en annan typ av inskolning än den jag är van vid. När jag skolade in sonen förra gången var jag med hela tiden och gjorde allt med honom. Jag hade ingen speciell plats att sitta på utan jag hjälpte till vid maten, påklädning, blöjbyte och vila efter maten. Det kallas föräldraaktiv inskolning. 

Om jag bara skall sitta still på en plats blir det ju plättlätt! Glad
  • nozpa
    hannis skrev 2013-08-16 14:43:02 följande:
    Aha, verkar vara en annan typ av inskolning än den jag är van vid. När jag skolade in sonen förra gången var jag med hela tiden och gjorde allt med honom. Jag hade ingen speciell plats att sitta på utan jag hjälpte till vid maten, påklädning, blöjbyte och vila efter maten. Det kallas föräldraaktiv inskolning. 

Om jag bara skall sitta still på en plats blir det ju plättlätt! Glad

Oj, vi "får inte" göra något mer än att finnas som trygghet. Dom gör allt. Man får lägga band på sig själv. Dom sa åt oss att vara så tråkiga vi bara kunde och rekommenderade oss att ta med en bok eller sätta oss och babbla med resten av föräldrarna.

Ett tips bara, ta med babyskyddet till bebisen. Jag gick idag och man ville ju inte lägga ner henne på golvet, så blir lite bök om man inte har möjlighet att sätta/lägga ner en stund. :)
    Vi får köra resten av tiden, även om det är 10 minuters gångväg.   
  • hannis

Varför inte lägga bebisen på golvet? Min vill bara krypträna hela tiden och babyskyddet hatar han! Men jag kanske kan ta med bumbostolen?

• nozpa
    hannis skrev 2013-08-16 19:12:31 följande:
    Varför inte lägga bebisen på golvet? Min vill bara krypträna hela tiden och babyskyddet hatar han! Men jag kanske kan ta med bumbostolen?

Men barnen far fram, det känns smutsigt och ligger hon på mage kräks hon 9 av 10 ggr. :P klart att man kan lägga dom på golvet. Det är nog bara jag som är lite sådär löjlig. bumbon lär funka fint. Man kan ju bulla upp dom i barnstolarna på förskolan annars.. Va trög jag är. :) Äsch! Bara jag som upplevde det som omständligt att icke ha med något att ha bebisen i när man fixade med maten, eller tog fram blöja osv. :P
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)