• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • tilj75

Här har det varit en galen dag. Irja är ganska lätt att ha att göra med bara hon får vara hos mig, ingen annan duger. Men killarna! Jag tror jag blir gaaaaalen. Vad jag än säger så får jag ett trotsigt nej skriket tillbaka. Av alla fyra, fast på olika sätt. Har provat allt idag, picknickn cykeltur, poolbad, kvällsdopp på stranden, inget duger. Tv duger men den får de inte kolla så mycket på. Sexåringen är uppkäftig som en tonåring, förstår nu varför det kallas lilla tonåren. Gick och la mig tidigt men irja ville inte sova. Nu sover hon efter kvällsamningen. Hoppas på en lugn natt för oss alla! Nattinatti.

• Lussekatten

Här har vi börjat med sk smaksensationer och nästa vecka ska vi prova med lite gröt men vi kommer inte stressa fram något. Men om hon kunde bli mer mätt så skulle det bara vara bra.

Här hat storasyster (2 år) fått "separationsångest" varje gång någon hon tycker om ska gå iväg. Det spelar ingen roll om det är jag, pappa, mormor eller en kompis. Det skriks och gråts varje gång så det skär i hela mig när tex pappa tar henne på en cykeltur till lekplatsen.

• nozpa
    Lussekatten skrev 2013-08-08 09:27:37 följande:
    Här har vi börjat med sk smaksensationer och nästa vecka ska vi prova med lite gröt men vi kommer inte stressa fram något. Men om hon kunde bli mer mätt så skulle det bara vara bra.

Här hat storasyster (2 år) fått "separationsångest" varje gång någon hon tycker om ska gå iväg. Det spelar ingen roll om det är jag, pappa, mormor eller en kompis. Det skriks och gråts varje gång så det skär i hela mig när tex pappa tar henne på en cykeltur till lekplatsen.

Kanske är det något liknande med våra 2 åringar då. Ska på möte på tisdag, både jag och pappan. Får hoppas att hon släpper iväg oss. :)
  • TreFantastiskaBarn

Tilj75 - sexåringar är väl härliga? (asgarv) smäller i dörrar och vrålar "du har förstört mitt liv" för att ketchupen är slut. Min åttaåring kom ur perioden i slutet av förra året först, började tro att han skulle vara sån för evigt...

• tilj75

Länge leve trotsåldern :)
    Den slutar när de flyttar hemifrån va? Mina treåringar är galna. Skola (förskoleklass) och dagis börjar nästa vecka. Blir hektiskt men roligt.
    Irja sover i vagnen (så länge jag går och gungar) och killarna leker på en flotte i regnet på mammas strand. Hoppas alla har det bra :)

• moster helen

Stora dottern fyller tre om en månad. Har haft ganska stort sömnbehov på dagen, sov två ggr/dag tills hon var två och sen har hon sovit 1 g/dag sen dess, nu ca 1-1½ timme. Har aldrig varit några problem att få henne o sova på kvällen, sover sen 19-05.
    Men de senaste veckorna har läggningarna börjat krångla o de kan ta 1-2 timmar innan hon somnar. Fundera på om de är dax o minska dagsvilan? Har testat att väcka henne efter 45 min, men då är hon arg och grinig resten av dagen..vet inte heller om de skulle fungera att ta bort vilan helt..hemma sover hon middag kl 10. på dagis efter lunch men där händer det titt som tätt att hon somnar vid matbordet, tvivlar därför på att de skulle fungera.
    tips? hur har ni gjort? kan också säga att vi har testat att lägga henne senare så hon har somnat runt 19:30 istället, men de fungerade bara ett par kvällar..

• saal
    moster helen skrev 2013-08-11 20:22:20 följande:

Stora dottern fyller tre om en månad. Har haft ganska stort sömnbehov på dagen, sov två ggr/dag tills hon var två och sen har hon sovit 1 g/dag sen dess, nu ca 1-1½ timme. Har aldrig varit några problem att få henne o sova på kvällen, sover sen 19-05.
    Men de senaste veckorna har läggningarna börjat krångla o de kan ta 1-2 timmar innan hon somnar. Fundera på om de är dax o minska dagsvilan? Har testat att väcka henne efter 45 min, men då är hon arg och grinig resten av dagen..vet inte heller om de skulle fungera att ta bort vilan helt..hemma sover hon middag kl 10. på dagis efter lunch men där händer det titt som tätt att hon somnar vid matbordet, tvivlar därför på att de skulle fungera.
    tips? hur har ni gjort? kan också säga att vi har testat att lägga henne senare så hon har somnat runt 19:30 istället, men de fungerade bara ett par kvällar..

Känner igen det där. Vår jämngamla son har liknande problem fast inte så han somnar utan tvärt om han somnar inte. Har liksom några olika senarion att välja på:

-låter han sova middag som han vill (tar långtid att somna och han sover sen 1,5-2h) han somnar vid 22.30 på kvällen.
    - låter han sova middag begränsat 30-45min och han blir grinig hela resten av dagen. Somnar 20 tiden på kvällen
    - ingen middagslur. Vid 17 tiden söker han lämplig plats att ta tupplur på och är grinig efter kl 15. Håller man honom vaken förbi det sover han sen natt från 18.30.

vad väljer man? Det jag tänker på i ditt fall moster är om du ska försöka skjuta på nattsömnen sådär 1h.  Så hon vaknar en h senare på morgonen (förhopningsvis) så man kan skjuta fram vilan lite och hon förhopningsvis slipper somna vid matbordet. 
  • moster helen

saal: har försökt skjuta på läggningen förut (och då längre än ett par kvällar) men hon har vaknat ca kl 5 sen hon var ett halvår..så de är en stark rutin som inte verkar gå att ändra. de som händer när hon somnar senare är bara att hon får färre timmar sömn! hade dock gärna sovit längre på morgonen;) men är ganska van nu!
    så jag vet inte hur vi ska göra.. 

• saal
    moster helen skrev 2013-08-11 21:23:45 följande:
    saal: har försökt skjuta på läggningen förut (och då längre än ett par kvällar) men hon har vaknat ca kl 5 sen hon var ett halvår..så de är en stark rutin som inte verkar gå att ändra. de som händer när hon somnar senare är bara att hon får färre timmar sömn! hade dock gärna sovit längre på morgonen;) men är ganska van nu!
    så jag vet inte hur vi ska göra.. 
    Sonen har under långa perioder också velat gå upp tidigt men har alltid sagt att allt innan 06 är natt och för det har vi stått på oss och nattat om/han har fått vila till iaf 06. Nu har ni väll 05 som vana så behövs väll hitta något som bryter det hela. Vaknar hon senare om hon är uppe "jätte länge"? så om ni kör det ett anatal dagar i sträck kan på såvis skjuta på det? Annars lanske som vår son som nu är så stor att man kan förklara för honom att man får gå upp när veckarklocka ringer för morgon. Sätt den på då hon brukar vakna och sen skjuter fram tiden långsamt? Annars har ni väll säkert redan "testat allt" så mkt till råd har jag nog inte precis, Det där med sömn har verkligen varit svårt här och jag känner att jag är tacksam för att inte lillebror pepppar peppar är lika bökig. 
  • moster helen
    saal skrev 2013-08-11 21:48:36 följande:
    Sonen har under långa perioder också velat gå upp tidigt men har alltid sagt att allt innan 06 är natt och för det har vi stått på oss och nattat om/han har fått vila till iaf 06. Nu har ni väll 05 som vana så behövs väll hitta något som bryter det hela. Vaknar hon senare om hon är uppe "jätte länge"? så om ni kör det ett anatal dagar i sträck kan på såvis skjuta på det? Annars lanske som vår son som nu är så stor att man kan förklara för honom att man får gå upp när veckarklocka ringer för morgon. Sätt den på då hon brukar vakna och sen skjuter fram tiden långsamt? Annars har ni väll säkert redan "testat allt" så mkt till råd har jag nog inte precis, Det där med sömn har verkligen varit svårt här och jag känner att jag är tacksam för att inte lillebror pepppar peppar är lika bökig. 

Har testat allt tror jag=) Under semestern var hon uppe till 20:30 flera dagar och en dag 22:00, vaknade ändå 05! För mig är de bara en bonus om hon sover längre på morgonen, har accepterat den tiden för länge sen! Men tar man bort dagsvilan kanske hon vill sova fler timmar på natten istället. Vet inte om jag ska testa hålla henne vaken när vi är lediga i helgen, eller om jag ska börja väcka henne..vet inte om jag har energi till att ha en grinig treåring hela eftermiddagarna bara ;) fast som de är nu på kvällarna är inte de roligt heller.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)