BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Nu är de här!
Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.
Här har det varit en galen dag. Irja är ganska lätt att ha att göra med bara hon får vara hos mig, ingen annan duger. Men killarna! Jag tror jag blir gaaaaalen. Vad jag än säger så får jag ett trotsigt nej skriket tillbaka. Av alla fyra, fast på olika sätt. Har provat allt idag, picknickn cykeltur, poolbad, kvällsdopp på stranden, inget duger. Tv duger men den får de inte kolla så mycket på. Sexåringen är uppkäftig som en tonåring, förstår nu varför det kallas lilla tonåren. Gick och la mig tidigt men irja ville inte sova. Nu sover hon efter kvällsamningen. Hoppas på en lugn natt för oss alla! Nattinatti.
Här har vi börjat med sk smaksensationer och nästa vecka ska vi prova med lite gröt men vi kommer inte stressa fram något. Men om hon kunde bli mer mätt så skulle det bara vara bra.
Här hat storasyster (2 år) fått "separationsångest" varje gång någon hon tycker om ska gå iväg. Det spelar ingen roll om det är jag, pappa, mormor eller en kompis. Det skriks och gråts varje gång så det skär i hela mig när tex pappa tar henne på en cykeltur till lekplatsen.
Tilj75 - sexåringar är väl härliga? (asgarv) smäller i dörrar och vrålar "du har förstört mitt liv" för att ketchupen är slut. Min åttaåring kom ur perioden i slutet av förra året först, började tro att han skulle vara sån för evigt...
Länge leve trotsåldern :)
Den slutar när de flyttar hemifrån va? Mina treåringar är galna. Skola (förskoleklass) och dagis börjar nästa vecka. Blir hektiskt men roligt.
Irja sover i vagnen (så länge jag går och gungar) och killarna leker på en flotte i regnet på mammas strand. Hoppas alla har det bra :)
Stora dottern fyller tre om en månad. Har haft ganska stort sömnbehov på dagen, sov två ggr/dag tills hon var två och sen har hon sovit 1 g/dag sen dess, nu ca 1-1½ timme. Har aldrig varit några problem att få henne o sova på kvällen, sover sen 19-05.
Men de senaste veckorna har läggningarna börjat krångla o de kan ta 1-2 timmar innan hon somnar. Fundera på om de är dax o minska dagsvilan? Har testat att väcka henne efter 45 min, men då är hon arg och grinig resten av dagen..vet inte heller om de skulle fungera att ta bort vilan helt..hemma sover hon middag kl 10. på dagis efter lunch men där händer det titt som tätt att hon somnar vid matbordet, tvivlar därför på att de skulle fungera.
tips? hur har ni gjort? kan också säga att vi har testat att lägga henne senare så hon har somnat runt 19:30 istället, men de fungerade bara ett par kvällar..
Stora dottern fyller tre om en månad. Har haft ganska stort sömnbehov på dagen, sov två ggr/dag tills hon var två och sen har hon sovit 1 g/dag sen dess, nu ca 1-1½ timme. Har aldrig varit några problem att få henne o sova på kvällen, sover sen 19-05.
Men de senaste veckorna har läggningarna börjat krångla o de kan ta 1-2 timmar innan hon somnar. Fundera på om de är dax o minska dagsvilan? Har testat att väcka henne efter 45 min, men då är hon arg och grinig resten av dagen..vet inte heller om de skulle fungera att ta bort vilan helt..hemma sover hon middag kl 10. på dagis efter lunch men där händer det titt som tätt att hon somnar vid matbordet, tvivlar därför på att de skulle fungera.
tips? hur har ni gjort? kan också säga att vi har testat att lägga henne senare så hon har somnat runt 19:30 istället, men de fungerade bara ett par kvällar..
saal: har försökt skjuta på läggningen förut (och då längre än ett par kvällar) men hon har vaknat ca kl 5 sen hon var ett halvår..så de är en stark rutin som inte verkar gå att ändra. de som händer när hon somnar senare är bara att hon får färre timmar sömn! hade dock gärna sovit längre på morgonen;) men är ganska van nu!
så jag vet inte hur vi ska göra..