• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Anonym (kvinnan)
    Smecker skrev 2013-03-17 18:27:26 följande:

Så en dominant person är en stark person? Nu trasslar du in dig.

Men vi skiter i det! Vi vet ju inte mycket om ts fru och om hon är stark eller inte. Eller vad TS tycker om det. Jag tycker man är stark om man klarar av att uttrycka sin vilja och stå för den.
  • Smecker
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-18 08:10:04 följande:

Men vi skiter i det! Vi vet ju inte mycket om ts fru och om hon är stark eller inte. Eller vad TS tycker om det. Jag tycker man är stark om man klarar av att uttrycka sin vilja och stå för den.
    Nu är det ju DIN definition vi diskuterar.

Okej, så en person som har följande egenskaper är stark enligt dig:

- Ställer krav
    - Vad vad h*n vill
    - Säger till om h*n inte vill
    - Uttrycker sin vilja och står för den

Är det korrekt uppfattat?
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Saknar)

När man lever med en stark kvinna och dessutom med klassproblematiken, så krävs det enormt mycket för båda parter (enligt min mening) om det ska fungera.

Då min partner inte är beredd på att förhandla om hur hon ser på livet och i förhållande till mig, så blir det ännu värre.

Jag låter gärna henne vara chef i hemmet då jag själv har en chefsbefattning under dagtid och innerligt glad över att inte behöva "bossa" på hemmaplan. Däremot förstår jag att jag inte kan lägga ansvaret för alla beslut på henne och vill det inte heller.     

Jag förstår hur viktig jakten är för henne och säkert för många kvinnor, men tar ju inte udden av att även mannen vill känna sig behövd och älskad.

Barn och övrig omgivning får sitta emellan hela tiden och medan jag själv tycker att jag försöker se möjligheter i allting, så upplever jag att min hustru ser problem i det mesta.

Alltså inga optimala förutsättningar för att få balans i vårt förhållande        

• zingo

Men förstår du verkligen inte att din kvinna inte är stark? Hur kan du tro det när hon får dig att må så dåligt?
    Det finns inga genuint starka människor som tillåter sig trycka ner andra med hjälp av sin styrka. Det följer inte av definitionen av styrka. Du är ju duperad av hennes personlighet...

• zingo

En stark partner har inget behov av att ändra dig för att bli nöjd. En stark partner ser dina bra sidor, kan fokusera på dem och eventuellt bli tillfreds med det. Och om hon inte blir tillräckligt tillfreds med dem, inser hon att hon varken ska eller vill ändra på dig. Hon inser att hon inte kan älska dig för den du är och är då så STARK att hon lämnar dig för att du har rätt att bli älskad för den du är. Och framför allt - som jag sagt tidigare - har hon full koll på hur du mår, och skulle aldrig tillåta att du mår dåligt för att hon ska få som hon vill. En stark människa lever inte ut sin egen lycka genom andra. 

• Anders 386

Problemet kanske är att TS ställer krav på sig själv som han inte lyckas leva upp till? Är det 100% säkert att det verkligen är hustrun som ställer dom här kraven? Har hon uttalat att TS inte lever upp till dom förväntningar hon har?

Problemet kanske inte är så stort - det kanske bara är ett hjärnspöke hos TS??

Bara lite funderingar. kanske helt fel, men kanske nåt att fundera på.

Om hustrun verkligen kräver mer än man kan ge har jag tyvärr inte stort hopp  om framtiden för förhållandet.

• zingo

Och som TS uttrycker det i frågeställningen, går det väl inte att misstolkas: "Ja kräver, det är faktiskt så".

• Anonym (kvinnan)
    Smecker skrev 2013-03-18 10:34:03 följande:
    Nu är det ju DIN definition vi diskuterar.

Okej, så en person som har följande egenskaper är stark enligt dig:

- Ställer krav
    - Vad vad h*n vill
    - Säger till om h*n inte vill
    - Uttrycker sin vilja och står för den

Är det korrekt uppfattat?

Det mesta stämmer men sen kan vi ju diskutera "ställer krav" då menar jag inte att man kräver avsugningar och dyl men man kan ställa krav på att den andre inte ska supa, göra sin del av hushållsarbetet samt vara lojal mot en?
  • Anonym (stark?)
    zingo skrev 2013-03-19 07:22:50 följande:
    En stark partner har inget behov av att ändra dig för att bli nöjd. En stark partner ser dina bra sidor, kan fokusera på dem och eventuellt bli tillfreds med det. Och om hon inte blir tillräckligt tillfreds med dem, inser hon att hon varken ska eller vill ändra på dig. Hon inser att hon inte kan älska dig för den du är och är då så STARK att hon lämnar dig för att du har rätt att bli älskad för den du är. Och framför allt - som jag sagt tidigare - har hon full koll på hur du mår, och skulle aldrig tillåta att du mår dåligt för att hon ska få som hon vill. En stark människa lever inte ut sin egen lycka genom andra. 

• Smecker
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 08:06:48 följande:
    Det mesta stämmer men sen kan vi ju diskutera "ställer krav" då menar jag inte att man kräver avsugningar och dyl men man kan ställa krav på att den andre inte ska supa, göra sin del av hushållsarbetet samt vara lojal mot en?

Så det är skillnad på krav och krav? Vem avgör vilka krav som är okej och vilka som inte är det?
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Stark kvinna