• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Fröken reserverad
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 12:05:30 följande:

Jo, jag har ju insett det nu, att det inte räcker att säga det till honom. Han verkar må bra av att följa mig men jag tycker inte det är så spännande.
    Förstår det, men ja, du får nog acceptera att det är så och älska honom ändå. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (kvinnan)
    Fröken reserverad skrev 2013-03-21 12:19:02 följande:
    Förstår det, men ja, du får nog acceptera att det är så och älska honom ändå. 

Det gör jag ju men jag tror ändå att det finns en liten lust inom honom som vill komma ut och bestämma lite mer...
  • Tom Araya
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 12:20:29 följande:

Det gör jag ju men jag tror ändå att det finns en liten lust inom honom som vill komma ut och bestämma lite mer...
    Finns den där går den att locka fram.
  • Kul

Det låter nästan som om hon trycker ner dig och får dig att känna dig mindre värd. Är det så eller har du kanske i grunden en stor osäkerhet? Låter inte roligt. Kanske inte vad du vill höra men det kan ju vara så att hon helt enkel lever på att känna makt över dig och att du skulle må bättre utan henne. Som man alltid säger så ta upp det med henne och förklara ordentligt att hon måste respektera dig. Annars borde du nog gå ifrån henne och jobba på att ta hand om dig själv istället. Alla människor förtjänar att bli behandlade väl!

• Kul
    zingo skrev 2013-03-17 09:38:50 följande:
    Kan inte sluta tänka på detta. Blir bara mer irriterad.
    En STARK kvinna ställer inga krav av detta slag. Hon möter sin man där han befinner sig, accepterar honom som han är, ser hans bra sidor, öppnar dörrar för att han ska kunna växa och själv vilja möta henne där hon blir mött - oavsett vad det gäller.

Du har en SVAG kvinna. 
    Håller med!
  • AlwaysMyDiamond
    zingo skrev 2013-03-17 09:38:50 följande:
    Kan inte sluta tänka på detta. Blir bara mer irriterad. En STARK kvinna ställer inga krav av detta slag. Hon möter sin man där han befinner sig, accepterar honom som han är, ser hans bra sidor, öppnar dörrar för att han ska kunna växa och själv vilja möta henne där hon blir mött - oavsett vad det gäller. Du har en SVAG kvinna. 

• Anonym (Saknar)
    zingo skrev 2013-03-20 16:53:42 följande:
    Tråkigt, men faktum är ju att det är hon som har jobb att göra här. Det du kan ha som uppgift är att få henne att förstå ATT hon har jobb att göra med sig själv. Inte det lättaste... Sedan när hon insett det kan du stötta henne. Men det är ju verkligen inte din uppgift att ändra på dig för att "passa henne". Jag lovar dig att även om du ägnar 30 år till det så kommer hon aldrig att bli nöjd, eftersom hon i grunden inte är nöjd med sig själv och sin egen insats hittills i livet. Och frågan är om du är rätt man för det jobbet. Tror inte du kommer att orka. Hon borde ju gå till en KBT.

zingo skrev 2013-03-20 16:53:42 följande:
    Tråkigt, men faktum är ju att det är hon som har jobb att göra här. Det du kan ha som uppgift är att få henne att förstå ATT hon har jobb att göra med sig själv. Inte det lättaste... Sedan när hon insett det kan du stötta henne. Men det är ju verkligen inte din uppgift att ändra på dig för att "passa henne". Jag lovar dig att även om du ägnar 30 år till det så kommer hon aldrig att bli nöjd, eftersom hon i grunden inte är nöjd med sig själv och sin egen insats hittills i livet. Och frågan är om du är rätt man för det jobbet. Tror inte du kommer att orka. Hon borde ju gå till en KBT.

Tycker att jag försökt så många gånger att få henne att förstå just det, att hon också har jobb att göra här. Tyvärr har jag väl kört fast i gamla hjulspår och inte heller orkat riktigt. Börjar ärligt talat att tvivla på min förmåga.
  • Anonym (Saknar)
    Tom Araya skrev 2013-03-21 10:45:56 följande:
    Vilka krav ställer TS på sin fru?

P30 skrev 2013-03-21 11:13:54 följande:
    Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden, men det TS har skrivit. Jag har haft ett liknande förhållande själv, dras till starka kvinnor för förhållanden, men dras kanske än mer till osäkra kvinnor för bara sex. Det som är tydligt är att starka kvinnor vill ha starka män. Även jag har ett chefsansvar på jobbet men tenderar ändå att låta henne få som hon vill hemma, det är lugnast så. Ganska snart hamnar jag i mönster där jag bara säger ifrån när det verkligen gått för långt och självklart gillar få kvinnor, framför allt om de är starka och smarta att ha ett våp där hemma som de kan köra med. Som tidigare sagts i tråden handlar det om att bryta ett mönstrat beteende. Träning och fysisk uppbyggnad är alltid det första steget - när du mår bra i din kropp och känner dig attraktiv går det väldigt mycket lättare. Det andra steget är att försöka lyssna på sig själv under en dag: istället för att fråga vilken mat hon vill ha lagar du maten du vill ha. Istället för att fråga vad hon vill göra i morgon så bokar du något. Tänk efter vad du säger när du överlåter ansvar eller beslut på henne: välj du, vad tycker du, vad vill du. Varje gång du hör dig själv säga de sakerna skall du säga vänta lite - tänka vad du vill och säga: nu gör vi så här. De första gångerna kommer hon att opponera sig eftersom du aldrig gör så. Stå på dig, passar det inte henne kan ju hon laga någon mat till sig eller göra vad hon vill.  
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.

P30 skrev 2013-03-21 11:13:54 följande:
    Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden, men det TS har skrivit. Jag har haft ett liknande förhållande själv, dras till starka kvinnor för förhållanden, men dras kanske än mer till osäkra kvinnor för bara sex. Det som är tydligt är att starka kvinnor vill ha starka män. Även jag har ett chefsansvar på jobbet men tenderar ändå att låta henne få som hon vill hemma, det är lugnast så. Ganska snart hamnar jag i mönster där jag bara säger ifrån när det verkligen gått för långt och självklart gillar få kvinnor, framför allt om de är starka och smarta att ha ett våp där hemma som de kan köra med. Som tidigare sagts i tråden handlar det om att bryta ett mönstrat beteende. Träning och fysisk uppbyggnad är alltid det första steget - när du mår bra i din kropp och känner dig attraktiv går det väldigt mycket lättare. Det andra steget är att försöka lyssna på sig själv under en dag: istället för att fråga vilken mat hon vill ha lagar du maten du vill ha. Istället för att fråga vad hon vill göra i morgon så bokar du något. Tänk efter vad du säger när du överlåter ansvar eller beslut på henne: välj du, vad tycker du, vad vill du. Varje gång du hör dig själv säga de sakerna skall du säga vänta lite - tänka vad du vill och säga: nu gör vi så här. De första gångerna kommer hon att opponera sig eftersom du aldrig gör så. Stå på dig, passar det inte henne kan ju hon laga någon mat till sig eller göra vad hon vill.  
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.

Känner igen det väl och låter som du har en sund inställning. Det känns lättare att hålla med för att slippa bråk och har man dessutom suttit i förhandling och problemlösning hela dagen orkar man inte riktigt ladda om för en ny omgång när man kommer hem. Vet att det inte låter så ansvarstagande, men samtidigt vill jag absolut inte komma hem för för att bli ompysslad och egoistisk. Vill bara att det ska finnas ett ömsesidigt ansvar och respekt. Försökte hålla igång fysiskt ganska länge och mådde ofta ganska bra av det, men orkar inte riktigt med den biten heller numera. Däremot har jag, som jag tror jag redan nämnt tidigare i tråden, försökt ta mig tid att meditera minst en gång om dan. Det funkar bra på mig och tror att det kan ge mig lite mer styrka mentalt och mer kraft att ta tag i en förändring och själv även bli bättre på att ställa krav.
  • Anonym (Saknar)
    Kul skrev 2013-03-21 18:35:56 följande:
    Det låter nästan som om hon trycker ner dig och får dig att känna dig mindre värd. Är det så eller har du kanske i grunden en stor osäkerhet? Låter inte roligt. Kanske inte vad du vill höra men det kan ju vara så att hon helt enkel lever på att känna makt över dig och att du skulle må bättre utan henne. Som man alltid säger så ta upp det med henne och förklara ordentligt att hon måste respektera dig. Annars borde du nog gå ifrån henne och jobba på att ta hand om dig själv istället. Alla människor förtjänar att bli behandlade väl!

Kul skrev 2013-03-21 18:35:56 följande:

Jo, jag känner mig verkligen nertryckt många gånger och hon har en "svartsjuka" som jag upplever mycket påfrestande! Hon tycker dock att jag trycker ner och "stänger in" henne. Jag försöker få henne att vilja själv, men så länge hon lägger allt ansvar på mig för hennes mående, går det liksom inte att resonera.
  • Anonym (kvinnan)
    Tom Araya skrev 2013-03-21 14:13:02 följande:
    Finns den där går den att locka fram.
    Han har ju inga problem att bestämma och ta kommando i andra sammanhang bara med sin lilla fru!Glad Men det verkar ju inte helt ovanligt.
Svar på tråden Stark kvinna