• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Anonym (kvinna som kan)

Jag har kommit ifrån en sådan relation.
    Jag är nog liknande som din fru är.
    Men det bottnade inte i riktiga "Krav" från min sida. Kraven han hade på sig själv och inte lyckades uppnå va ett problem.

En man som säger "jag vill klippa gräset, annars känner jag mig mindre värd som man"

Ok.. fine- klipp det då.. inga problem.
    efter 2 veckor och man har frågat 10 ggr om han inte skulle klippa det -med svaret ilska och frustration...

Då går jag ut å klipper det..

Jag är inte arg, jag ser inte ner på honom... utan bara gör det. han mår dåligt och har sina egna monster att ta itu med. Vem bryr sig om vem som klipper gräset, bara det blir gjort innan man måste ut med lien.
    Jag bryr mig om honom, därför gör jag det - då det sätter sådan press på honom om jag bara påminner.

Resultatet: jag blir förbjuden att klippa gräset, för det skall han minsann göra...

detta mönster genomsyrade hela vår relation.

Han mådde dåligt för han inte hade jobb -det hade jag
    Han mådde dåligt för att han inte hade orken eller energin att söka jobb och kände sig trängd och förminskad när jag vill hjälpa och stötta honom.
    Han mådde dåligt för att han va deprimerad och splittrad så han inte orkade klippa gräset, skotta gården, bära in pellets, städa eller dyl.
    Jag klev då upp några snäpp extra för att hjälpa min karl. Vi va partners, man stöttar varandra.

Men han kände sig förminskad.. osv.

Detta är min sida av den relationen-- som slutade i att han hade en affär på sidan under 8 månader - och sedan lämnade mig.

Han hade krav på sig själv, och klararde inte av att uppnå dem - Jag va fel person att kliva in och stötta upp.
    HAN kände att jag va värd bättre - att jag va värd mer än det han kunde ge.
    Inte jag...

• Smecker
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 10:17:24 följande:
    Vet inte...jag är ju som jag är....då får väl han älska mig som jag är? Annars har han rätt att lämna mig....men jag är faktiskt ganska snäll...
    Men han är ju som han är.. då får väl du älska honom som han är? Annars har du rätt att lämna honom....men han är faktiskt ganska snäll...
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 10:18:08 följande:

Jag avgör ju vad som passar mig. Vem ska annars göra det?
    Så det finns inga krav som inte passar dig, men som är okej att ställa ändå? Om det inte passar dig att städa, så är inte det kravet okej att ställa?

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (kvinnan)
    Smecker skrev 2013-03-19 10:46:29 följande:
    Men han är ju som han är.. då får väl du älska honom som han är? Annars har du rätt att lämna honom....men han är faktiskt ganska snäll...

Så det finns inga krav som inte passar dig, men som är okej att ställa ändå? Om det inte passar dig att städa, så är inte det kravet okej att ställa?

Men du, jag har faktiskt krav på mig själv också. Så kul är det ju inte att städa, men det är kul att ha det städat.

Jag älskar honom som han är och han är väldigt snäll men jag märker hur hans barndom gjort att han inte står på sig och jag önskar att han vore starkare mot mig, delvis för sin skull och lika mycket min eftersom det gör mig osäker.  
  • Anonym (kvinnan)
    zingo skrev 2013-03-19 10:27:38 följande:
    Ja, det har du rätt i, men innebär det också att du struntar i konsekvenserna av ditt handlande?
    Mig skulle det t.ex passa om jag fick alla pengar i världen. Innebär det att jag har rätt att bete mig hur jag vill inför allt och alla bara för att få det som passar mig?

Nej men du kan ju välja hur mycket du vill jobba för att få pengar. Det är inte säkert att det passar med din partners "krav" på en man.

Allt handlande har konsekvenser. Och alla människor handlar efter egoism.  
  • Smecker
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 11:38:30 följande:

Men du, jag har faktiskt krav på mig själv också. Så kul är det ju inte att städa, men det är kul att ha det städat.

Jag älskar honom som han är och han är väldigt snäll men jag märker hur hans barndom gjort att han inte står på sig och jag önskar att han vore starkare mot mig, delvis för sin skull och lika mycket min eftersom det gör mig osäker.  
    Ah, en klassiker. Du älskar honom som han är, "men"...
  • Anonym (kvinnan)
    Smecker skrev 2013-03-19 11:45:36 följande:
    Ah, en klassiker. Du älskar honom som han är, "men"...

Ok, jag kanske inte älskar allt hos honom eftersom jag ser att han mår dåligt. Jag har tröttnat på att aldrig få motstånd men det känns för tidigt att ge upp för en sådan sak.
  • Smecker
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 11:48:46 följande:

Ok, jag kanske inte älskar allt hos honom eftersom jag ser att han mår dåligt. Jag har tröttnat på att aldrig få motstånd men det känns för tidigt att ge upp för en sådan sak.
    Jag får väl citera dig igen:
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-19 10:17:24 följande:
    Vet inte...jag är ju som jag är....då får väl han älska mig som jag är? Annars har han rätt att lämna mig....men jag är faktiskt ganska snäll...

Detta gäller väl dig med? Ömsesidigt? Reciprokativt, om du så vill?
  • Anonym (kvinnan)
    Smecker skrev 2013-03-19 11:51:30 följande:
    Jag får väl citera dig igen:

Detta gäller väl dig med? Ömsesidigt? Reciprokativt, om du så vill?

Jag kan väl säga som så att jag jobbar på att förändra mitt tänk också. Och han sitt. Helt rättvist va!
  • Anonym (Saknar)

Tyvärr hade jag skrivit en hel "roman" som försvann i cyber space

Jag får komma igen med kommentarer... 

• Anonym (Saknar)

Anonym (Kvinna som kan), kan inte säga att jag har så många "känner mig mindre som man om jag inte får klippa gräset" och har inga problem med att fixa tvätten, diska, städa eller vad det nu må vara. Tyvärr har det väl gått så långt att jag gör det mesta av det också, istället för att koncentrera mig på att göra min kvinna glad. I det fallet är jag väl konflikträdd och med dålig självkänsla, vilket gör att jag hellre smiter undan än att ta tag i det jag borde/ska göra.   

Vi har så mycket tankar om vad som måste göras och jag vill att vi åtminstone ska sätta oss ner en gång i veckan för att styra upp saker och ting. Dock svarar hon bara med att när jag gjort de 5 stegen enligt  http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2301403 kan vi börja snacka. 

I vårt fall är problemet att jag har jobb, inte hon. Jag kan tycka att hon är värd ett mycket bättre liv än det hon har idag, men tycker samtidigt att hon måste göra någonting själv och inte bara lägga all skuld på hennes "icke-handlande" på mig.

Anonym (Kvinna),  Jag önskar att min kvinna kunde älska mig som jag är, men inte för den skull att jag inte måste kämpa med att ändra det hon inte gillar. Dock nämner du att "jag märker hur hans barndom gjort att han inte står på sig och jag önskar att han vore starkare mot mig, delvis för sin skull och lika mycket min eftersom det gör mig osäker". Detta stämmer en hel del in på mig och som jag förstår också gör henne osäker.

Smecker, Som du skriver måste väl saker och ting vara ömsesidiga i ett förhållande. Något jag upplever motstånd med hela tiden Ändra tänket måste till ifrån båda håll!

Zingo, håller helt med att man kan inte göra någon svagare för att tro att denne ska bli starkare. Låter i mina öron som sunt förnuft, men den uppfattningen är tydligen inte vedertagen av alla    

Svar på tråden Stark kvinna