• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Fröken reserverad
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-20 12:40:22 följande:
    Anonym (Kvinna som kan), kan inte säga att jag har så många "känner mig mindre som man om jag inte får klippa gräset" och har inga problem med att fixa tvätten, diska, städa eller vad det nu må vara. Tyvärr har det väl gått så långt att jag gör det mesta av det också, istället för att koncentrera mig på att göra min kvinna glad. I det fallet är jag väl konflikträdd och med dålig självkänsla, vilket gör att jag hellre smiter undan än att ta tag i det jag borde/ska göra.   

Vi har så mycket tankar om vad som måste göras och jag vill att vi åtminstone ska sätta oss ner en gång i veckan för att styra upp saker och ting. Dock svarar hon bara med att när jag gjort de 5 stegen enligt  www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=... kan vi börja snacka. 

I vårt fall är problemet att jag har jobb, inte hon. Jag kan tycka att hon är värd ett mycket bättre liv än det hon har idag, men tycker samtidigt att hon måste göra någonting själv och inte bara lägga all skuld på hennes "icke-handlande" på mig.

Anonym (Kvinna),  Jag önskar att min kvinna kunde älska mig som jag är, men inte för den skull att jag inte måste kämpa med att ändra det hon inte gillar. Dock nämner du att "jag märker hur hans barndom gjort att han inte står på sig och jag önskar att han vore starkare mot mig, delvis för sin skull och lika mycket min eftersom det gör mig osäker". Detta stämmer en hel del in på mig och som jag förstår också gör henne osäker.

Smecker, Som du skriver måste väl saker och ting vara ömsesidiga i ett förhållande. Något jag upplever motstånd med hela tiden Ändra tänket måste till ifrån båda håll!

Zingo, håller helt med att man kan inte göra någon svagare för att tro att denne ska bli starkare. Låter i mina öron som sunt förnuft, men den uppfattningen är tydligen inte vedertagen av alla    

Har jag uppfattat dig rätt om jag säger att hon sänker dig istället för att lyfta dig?

I alla förhållanden är det ju klart man har krav och saker man vill förändra den andra på. Men det är ju viktigt att man hittar sättet att kommunicera detta på för att öka självkänslan hos sin patner och få den att bli en bättre människa.

TS, har du försökt att berätta för din partner hur du upplever hennes sätt att framföra saker till dig?, och hur du skulle vilja att ni kommunicerade med varandra istället?

Vissa menar inget illa men allt blir fel ändå pga missförstånd och kommunikationssvårigheter medan andra är rena förtryckarna. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (stark?)

Tråkig ton hon verkar ha mot dig. Hon är understimulerad och har dåligt själförtroende pga arbetslöshet kanske? 

• Anonym (Saknar)

Fröken reserverad, Helt rätt uppfattat   Det är just bristen på kommunikation som jag tycker är det största problemet och att så fort jag har någon synpunkt på hennes hållning i någon fråga, så reagerar hon aggressivt. När hon har synpunkter på min hållning, så ska jag ställa mig i ledet och hon är då inte "förhandlingsbar". Just den här oödmjuka inställningen till att resonera sig fram till en lösning, gör mig så förbannat frustrerad!

Jag har pratat med henne om detta så många gånger, men vet inte hur jag ska få henne att förstå att vi måste ta hänsyn tillvarandra? Så fort jag inte håller med henne och hennes åsikter (som hon anser är de enda rätta), upplever jag henne som rent elak. Medan hon tycker att det är jag som är elak, när jag inte håller med henne eftersom hon vet bäst

• Anonym (Saknar)

Anonym (stark?), du sätter "huvudet på spiken", så är det definitivt!

• Fröken reserverad
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-20 13:09:37 följande:
    Fröken reserverad, Helt rätt uppfattat   Det är just bristen på kommunikation som jag tycker är det största problemet och att så fort jag har någon synpunkt på hennes hållning i någon fråga, så reagerar hon aggressivt. När hon har synpunkter på min hållning, så ska jag ställa mig i ledet och hon är då inte "förhandlingsbar". Just den här oödmjuka inställningen till att resonera sig fram till en lösning, gör mig så förbannat frustrerad!

Jag har pratat med henne om detta så många gånger, men vet inte hur jag ska få henne att förstå att vi måste ta hänsyn tillvarandra? Så fort jag inte håller med henne och hennes åsikter (som hon anser är de enda rätta), upplever jag henne som rent elak. Medan hon tycker att det är jag som är elak, när jag inte håller med henne eftersom hon vet bäst Ska ni fortsätt
    Ska ni överhuvudtaget fortsätta tillsammans? 
    Har det alltid varit så här eller är det på senare tid det blivit så?

OM du vill att ni ska försöka få ihop det och få ett sunt förhållande kanske hon behöver en omskakning, veta att blir det ingen förändring så kommer du gå. Lämna förhållandet.

Försök ta hjälp av familjerådgivning för att komma vidare, bli bättre på att kommunicera..prata om det som trycker varandra. För det låter som att hon är väldigt missnöjd, det behöver ju inte vara du som hon egentligen är missnöjd med utan allt annat. Bara det att du får bära hundhuvudet, och så ska det ju inte vara.
  • Anonym (kvinnan)
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-20 13:09:37 följande:

Jag har pratat med henne om detta så många gånger, men vet inte hur jag ska få henne att förstå att vi måste ta hänsyn tillvarandra? Så fort jag inte håller med henne och hennes åsikter (som hon anser är de enda rätta), upplever jag henne som rent elak. Medan hon tycker att det är jag som är elak, när jag inte håller med henne eftersom hon vet bäst

Har du sagt till henne att du inte accepterar att hon är elak mot dig? Lyssnar hon inte på det kanske du kan skriva ett brev eller mail och att hon sen verkligen tänker över sitt svar.
  • Anonym (Saknar)

Fröken reserverad, Tyvärr har detta pågått alldeles för länge, men accelererat senaste året. Jag förstår att jag inte kan vänta ut henne, utan måste på något vis göra något radikalt själv. Jag vill verkligen inte lämna och känner fortfarande väldigt starka känslor för henne (när vi någon enstaka gång kommer nära varann), men Familjerådgivning är uteslutet för vår del. Har tagit upp det ett flertal ggr, men hon blir bara förbannad när frågan kommer upp och när jag föreslår att jag kan försöka och därigenom få stöd att förändra mig, blir det bara hot om att göra slut. Hon tror att jag ska vara otrogen med hela Världen och nära omöjligt att göra någonting. Kan erkänna att jag har tagit en del beslut som bl.a. drabbat oss en del ekonomiskt, men har aldrig varit otrogen och har ingen tanke på det heller. Som du säger får jag bära hundhuvudet för all skit som drabbar oss och det tar fruktansvärt mycket mentalt.

Anonym (kvinnan), Har sagt till henne så många gånger att jag tycker att hon är elak, men då svarar hon bara med att det är jag som är elak och säger jag det en gång till kommer hot om än det ena än det andra.

Har även försökt att skriva, men allt misstolkas och hon vänder och vrider på allting så den betydelsen jag hade när jag skrev är i hennes ögon helt förändrad när hon tolkar det     

• Fröken reserverad
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-20 13:54:14 följande:
    Fröken reserverad, Tyvärr har detta pågått alldeles för länge, men accelererat senaste året. Jag förstår att jag inte kan vänta ut henne, utan måste på något vis göra något radikalt själv. Jag vill verkligen inte lämna och känner fortfarande väldigt starka känslor för henne (när vi någon enstaka gång kommer nära varann), men Familjerådgivning är uteslutet för vår del. Har tagit upp det ett flertal ggr, men hon blir bara förbannad när frågan kommer upp och när jag föreslår att jag kan försöka och därigenom få stöd att förändra mig, blir det bara hot om att göra slut. Hon tror att jag ska vara otrogen med hela Världen och nära omöjligt att göra någonting. Kan erkänna att jag har tagit en del beslut som bl.a. drabbat oss en del ekonomiskt, men har aldrig varit otrogen och har ingen tanke på det heller. Som du säger får jag bära hundhuvudet för all skit som drabbar oss och det tar fruktansvärt mycket mentalt.

Anonym (kvinnan), Har sagt till henne så många gånger att jag tycker att hon är elak, men då svarar hon bara med att det är jag som är elak och säger jag det en gång till kommer hot om än det ena än det andra.

Har även försökt att skriva, men allt misstolkas och hon vänder och vrider på allting så den betydelsen jag hade när jag skrev är i hennes ögon helt förändrad när hon tolkar det     
    Vill du verkligen fortsätta så här då? Tyvärr tror jag inte du kan göra något för att förändra utan det är hon som måste göra det.
    Och vägrar hon se problemet eller jobba på det så går det ju inte att tvinga henne.
  • Anonym (Saknar)

Fröken reserverad, Klart jag inte vill fortsätta så här, men vill försöka med alla medel att få någon att tänka bredare. Hon suger i sig av allt hon ser och hör under dagarna via TV och radio. Sedan får jag det i halsen när jag kommer hem och ska då stå till svars varför jag inte är som alla andra
    Jag vet, det är som att köra huv'et i väggen, men jag måste samtidigt att försöka hitta någon styrka som kan förmå mig både ha mer tålamod och våga ställa egna krav för att få henne att förstå det orimliga i hennes sätt att vara/tänka. 

• Fröken reserverad
    Anonym (Saknar) skrev 2013-03-20 14:23:55 följande:
    Fröken reserverad, Klart jag inte vill fortsätta så här, men vill försöka med alla medel att få någon att tänka bredare. Hon suger i sig av allt hon ser och hör under dagarna via TV och radio. Sedan får jag det i halsen när jag kommer hem och ska då stå till svars varför jag inte är som alla andra
    Jag vet, det är som att köra huv'et i väggen, men jag måste samtidigt att försöka hitta någon styrka som kan förmå mig både ha mer tålamod och våga ställa egna krav för att få henne att förstå det orimliga i hennes sätt att vara/tänka. 
    Jag har levt i ett sånt förhållande. Försökte ändra mig i mer än tio år. Sen gav jag upp.
    I det här läget är det hon som måste förstå att hon måste vara öppen för att ändra kommunikationen er emellan.
    Vad du än gör kommer hon troligen inte bli nöjd.

Svar på tråden Stark kvinna