• Anonym (Saknar)

Stark kvinna

Lever med en stark kvinna och har svårt att leva upp till den mansroll jag både själv vill ha och som min fru kräver. Ja kräver, det är faktiskt så. Just detta gör att jag tappar självförtroendet och tvivlar på mig själv i nästan allt som har med relationen att göra. Jakten, som är så viktig, att prata och ge henne ett långt förspel, röra henne rätt, ja nästan allt tvivlar jag på att jag kan och min fru kräver att jag ska kunna. Det går ju förstås inte ihop, så både sexlivet och förhållandet i stort är helt under isen. Någon som känner igen sig och kan få mig att tänka klart? Känner mig bara allmänt stressad, uppgiven och handlingsförlamad!

• Svar på tråden Stark kvinna
  • Tom Araya
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-17 11:49:07 följande:

Och hur gör det henne till en svag kvinna? Ställer inte starka kvinnor krav?
    Det beror ju på....
    Om man ställer krav som ligger utanför en persons ramar så är det inte realistiskt och man kanske egentligen inte vill ha den personen. Den bristen på självinsikt är helt klart en svaghet.
  • Anonym (kvinnan)
    Tom Araya skrev 2013-03-20 19:41:20 följande:
    Det beror ju på....
    Om man ställer krav som ligger utanför en persons ramar så är det inte realistiskt och man kanske egentligen inte vill ha den personen. Den bristen på självinsikt är helt klart en svaghet.

De flesta har väl ändå ganska mycket krav på hur en partner ska vara?
  • Fröken reserverad
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 09:11:50 följande:

Man kan ju uttrycka sig lite ödmjukare?..att de flesta har önskemål på hur sin partner ska vara. 
    Förhoppningsvis så kan ens partner stå upp mot de önskemålen men ibland fungerar det inte. Då är man fri att gå.
    Man har inte rätt att ändra på någon annan, man kan bara önska att den andra ska vara på ett visst sätt och självklart tala om det så partnern vet om det. Men dte går inte att kräva. 
    Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (kvinnan)
    Fröken reserverad skrev 2013-03-21 09:26:37 följande:
    Man kan ju uttrycka sig lite ödmjukare?..att de flesta har önskemål på hur sin partner ska vara. 
    Förhoppningsvis så kan ens partner stå upp mot de önskemålen men ibland fungerar det inte. Då är man fri att gå.
    Man har inte rätt att ändra på någon annan, man kan bara önska att den andra ska vara på ett visst sätt och självklart tala om det så partnern vet om det. Men dte går inte att kräva. 

Nej, men då kan man ju lika gärna säga att TS "kräver" att hans fru inte heller ska vara sådan som hon är? Jag menar inte att hon gör rätt för hon verkar ju ha något problem själv.
  • Tom Araya
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 09:11:50 följande:

Det har de nog men man har ju själv också ett ansvar för att hitta den partner som uppfyller kraven, snarare än att andra ska försöka ändra sig.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt att förändras på andras önskan/krav, i bästa fall kan man förstärka eller trycka tillbaka ens olika sidor. Nu snackar jag om personliga egenskaper och inte om rent praktiska göromål som att dammsuga.
  • Tom Araya
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 10:01:44 följande:

Nej, men då kan man ju lika gärna säga att TS "kräver" att hans fru inte heller ska vara sådan som hon är? Jag menar inte att hon gör rätt för hon verkar ju ha något problem själv.
    Vilka krav ställer TS på sin fru?
  • P30

Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden, men det TS har skrivit.

Jag har haft ett liknande förhållande själv, dras till starka kvinnor för förhållanden, men dras kanske än mer till osäkra kvinnor för bara sex.

Det som är tydligt är att starka kvinnor vill ha starka män. Även jag har ett chefsansvar på jobbet men tenderar ändå att låta henne få som hon vill hemma, det är lugnast så. Ganska snart hamnar jag i mönster där jag bara säger ifrån när det verkligen gått för långt och självklart gillar få kvinnor, framför allt om de är starka och smarta att ha ett våp där hemma som de kan köra med.

Som tidigare sagts i tråden handlar det om att bryta ett mönstrat beteende. Träning och fysisk uppbyggnad är alltid det första steget - när du mår bra i din kropp och känner dig attraktiv går det väldigt mycket lättare. Det andra steget är att försöka lyssna på sig själv under en dag: istället för att fråga vilken mat hon vill ha lagar du maten du vill ha. Istället för att fråga vad hon vill göra i morgon så bokar du något. Tänk efter vad du säger när du överlåter ansvar eller beslut på henne: välj du, vad tycker du, vad vill du. Varje gång du hör dig själv säga de sakerna skall du säga vänta lite - tänka vad du vill och säga: nu gör vi så här.

De första gångerna kommer hon att opponera sig eftersom du aldrig gör så. Stå på dig, passar det inte henne kan ju hon laga någon mat till sig eller göra vad hon vill.  

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (kvinnan)
    P30 skrev 2013-03-21 11:13:54 följande:
    Har inte riktigt läst alla inlägg i tråden, men det TS har skrivit.

Jag har haft ett liknande förhållande själv, dras till starka kvinnor för förhållanden, men dras kanske än mer till osäkra kvinnor för bara sex.

Det som är tydligt är att starka kvinnor vill ha starka män. Även jag har ett chefsansvar på jobbet men tenderar ändå att låta henne få som hon vill hemma, det är lugnast så. Ganska snart hamnar jag i mönster där jag bara säger ifrån när det verkligen gått för långt och självklart gillar få kvinnor, framför allt om de är starka och smarta att ha ett våp där hemma som de kan köra med.

Som tidigare sagts i tråden handlar det om att bryta ett mönstrat beteende. Träning och fysisk uppbyggnad är alltid det första steget - när du mår bra i din kropp och känner dig attraktiv går det väldigt mycket lättare. Det andra steget är att försöka lyssna på sig själv under en dag: istället för att fråga vilken mat hon vill ha lagar du maten du vill ha. Istället för att fråga vad hon vill göra i morgon så bokar du något. Tänk efter vad du säger när du överlåter ansvar eller beslut på henne: välj du, vad tycker du, vad vill du. Varje gång du hör dig själv säga de sakerna skall du säga vänta lite - tänka vad du vill och säga: nu gör vi så här.

De första gångerna kommer hon att opponera sig eftersom du aldrig gör så. Stå på dig, passar det inte henne kan ju hon laga någon mat till sig eller göra vad hon vill.  
    Väldigt bra tips! Det är detta jag försöker få min man att fatta...=)
  • Fröken reserverad
    Anonym (kvinnan) skrev 2013-03-21 11:27:40 följande:
    Väldigt bra tips! Det är detta jag försöker få min man att fatta...=)
    Håller med om att det är bra tips.

Till TS kan det ju vara värt ett försök

För dig som vill få din man att förstå är det svårare, han måste ju förstå själv. 
    Det går inte att fejka, och sen är det så att vissa mår bättre av att följa.

Gäller ju att hitta en balans där båda mår bra, och har hittat den roll den trivs i.

Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (kvinnan)
    Fröken reserverad skrev 2013-03-21 11:49:13 följande:
    Håller med om att det är bra tips.

Till TS kan det ju vara värt ett försök

För dig som vill få din man att förstå är det svårare, han måste ju förstå själv. 
    Det går inte att fejka, och sen är det så att vissa mår bättre av att följa.

Gäller ju att hitta en balans där båda mår bra, och har hittat den roll den trivs i.

Jo, jag har ju insett det nu, att det inte räcker att säga det till honom. Han verkar må bra av att följa mig men jag tycker inte det är så spännande.
Svar på tråden Stark kvinna