• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • LillaJagMaria
    Wile skrev 2013-04-25 17:00:23 följande:
    Mael håller med föregående skrivare! Skönt med bra läkare!! Har jag med hon hjälper oss med jätte mycket!! I villig att prova olika saker för att det ska gå!
    Imorgon är det pergotime debut för mig! Är skitnervös! Tänk om man får alla dom där hemska biverkningarna det står om! Tänk om cykeln blir helrubbad.. Kommer hjälpa oss el inte.. Mycket som snurrar i huvet..
    Spännande dag imorgon :) Kommer säkert gå jättebra!! Jag känner nästan inga biverkningar när jag äter pergotime, något ont i huvudet men annars inget. Men jag vet att jag också var jätteorolig för alla biverkningar innan jag skulle börja men klarade mig bra :) 

Själv inväntar jag ÄL nu, hoppas det blir i helgen! :) Mycket mys med sambon nu i alla fall :) 
  • Wile

Första dan med pergo! Inga direkta biverkningar än så länge!:) lite lite yr bara men inget jag lider av. Otroligt skönt för det va jag jätte nervös över det!

Mael har du kollat ditt sköldkörtel värde? Jag hade i den högre normalzonen när jag gjorde min utredning och fick levaxin så nu ligger det toppen! För högt värde (2,0 el lägre är bra om man vill bli gravid) kan både göra det svårt att bli gravid och orsaka mf..
    Enkelt o kolla bara ett blodprov o tar typ en-två dar att få svar på! Kan man göra hos husläkaren.

Hur går det för er andra tjejer?! Vart i cykeln ligger ni?

• Mael
    Wile skrev 2013-04-26 15:53:00 följande:
    Första dan med pergo! Inga direkta biverkningar än så länge!:) lite lite yr bara men inget jag lider av. Otroligt skönt för det va jag jätte nervös över det!

Mael har du kollat ditt sköldkörtel värde? Jag hade i den högre normalzonen när jag gjorde min utredning och fick levaxin så nu ligger det toppen! För högt värde (2,0 el lägre är bra om man vill bli gravid) kan både göra det svårt att bli gravid och orsaka mf..

Enkelt o kolla bara ett blodprov o tar typ en-två dar att få svar på! Kan man göra hos husläkaren.

Hur går det för er andra tjejer?! Vart i cykeln ligger ni?

Skönt att du slipper biverkningar än så länge. Nä det har jag inte. Kanske ska be om det. Kan det ligga för högt utan att man har några symtom på det?
  • Wile

Mael - Jag tyckte mig inte ha några eg symtom.. Va trött o hade gått upp lite i vikt men skyllde det på jobb o stress.. Har aldrig haft problem med vikten förut.. Vägt typ lika mycket sen jag var typ 18.. Men gick ner några kilo så fort jag började med levaxinet.. Blev piggare! Så symtomen för mig smög sig på utan att jag märkte det.. Jag låg inom normalvärdet men det är individuellt vart man ska ligga. O jag mår mycket bättre när jag ligger lägre typ som nu! Är tillbax till mig själv nu! Låg på 3,2 när jag gjorde utredningen o nu ligger jag på 0,92 så ganska stor sänkning för min del! O jag äter minsta dosen en 0,25 microgram tror jag det är, en tablett om dagen! Så helt klart värt att kolla upp! O just att det är lättare att bli gravid och behålla graviditet om man ligger lägre!

• SaraKarla

Beklagar Mael

Jag fick + igår.

• Mael

Då ska jag fråga om dom kan kolla mitt värde också.

Ja grattis :) underbart! Själv är jag ivrig att börja ny pergotimekur. Måste vänta på mensen dock. Har iaf slutat blöda efter missfallet. Hjärtat blöder dock lika mycket fortfarande :(

• Wile

Nu är det tredje dagen med pergo.. Kände som jag skrev tidigare inget men igår började det mola ordentligt och det har det gjort sen dess till och från. Och igår började även känslorna svaja ordentligt. Har varit riktigt "tjejig";) vilket jag aldrig är annars! Gråtit och vart arg om vart annat! Stackars sambon han är i chock;)! Inte ens då jag vart gravid har jag varit såhär! Hihi skönt att det bara är två dagar kvar! Mår inte bra av att va så svajig! Känner inte igen mig själv! Hoppas jag håller ihop på jobbet imorgon, är lärare o skulle tycka synd om eleverna om jag ena sekunden skrek o nästa grät :p jag som typ aldrig höjer rösten i vanliga fall!
    Ska börja ältesta på onsdag sa min läkare men funderar på att börja redan på tisdag då det redan känns som om äl kommer inom några dagar. Brukar alltid få älsekret ett par dar innan utslag och det har jag haft idag.. Kanske blir så av pergo vet ni? Hur har ni haft det?
    Hoppas ni har en härlig kväll!

• botha

Imorgon är det en vecka sedan jag hade äl.. man bara väntar och väntar. Min läkare sa att min mens borde komma två veckor efter äl ( har pco och ingen egen mens eller äl) om jag inte plussar. Kan känna att man håller på och bli knäpp, har jag riktiga symtom eller är det jag som bara vill så gärna?! Fick åka en sväng till Vc i fredags då jag hade en märklig känsla och min läkare ville att jag skulle lämna urinprov och ett crp. ( var själv lite rädd att jag gått äggledarinflammation igen :( men det såg bra ut..) Är dock osäker på hur tidigt man kan testa.. läst lite på nätet och jag blir inte klokare.

• mylady

Grattis saraklara

Min mens har äntligen kommit igång. Denna månad var en sån där då jag bara väntat på frk röd. Inte ofta man vill att hon ska dyka upp :)
    Men visste att det inte skulle bli nåt denna månad.
    Nu med mensen får jag äntligen börja med pergo imorrn! Lite spänd att se hur det kommer att funka.
    Biverkningar eller inte...

När tar ni tabletten? Morgon kväll? Till mat?

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.