• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • botha

Bara ta sig i kragen och rycka upp sig.. men måste säga att mensen som kommer efter man har ätit pergotime är den värsta jag har varit med om och liknar inte värken jag får efter proveran.. äter ipren och ligget med riskudden på magen. Röd dag idag så imorgon ska jag ringa kvinnokliniken och se vad det vill göra härnäst. Mael hoppas det går bra den 23e och att utredning leder till ngt positivt! Wile hur går det för dig? när har du bim?

• Wile

Botha fy för o ha så ont!!
    Har bim nästa söndag typ.. Fortfarande inga känningar av nåt o det ser jag som positivt:)

• botha

okej vi håller tummarna! Jag blir bara sämre och sämre, kan inte sitta uppe har så fruktansvärt ont i magen. Tog panocod då ipren inte hjälper. Blir det inte bättre vet jag inte vad jag ska göra..

• Mael

Tråkigt Botha! Och hemskt att ha så ont. Jag fick ju missfall efter pergotime och hade fruktansvärt ont men visste inte att man kunde få värre mensvärk också. Usch :( jag brukar ta två panodil zapp och en Ipren. Brukar lätta lite då. Blev iaf bättre under missfallet. Hoppas du mår bättre snart!

Wile: vet inte om jag frågat eller om du skrivit det. Men hur många missfall har du haft?

• Wile

Botha åhh nej stackare! Hoppas det går över snart!!!

Mael haft tre mf.. Fick därför göra utredning som eg inte visa nåt fel.. Tsh värde i normal zonen men lite för högt för att lätt bli gravid så äter levaxin för det o nu är värdena bra! Ringde tillbax till utredningsläkaren efter ett tag o då berätta hon att mitt typ amh värde ( tror jag det hette) va lite lägre än optimalt därför fick jag testa pergo Max tre cykler i väntan på ivf.. Va ca ett år sen jag blev gravid sist.. Så alla tre grav va under mindre än ett år.. O nu blir det inget..
    Så hoppas att pergo hjälpt nu! Hoppas det hjälpt min egen äl på traven! För det har jag haft egen hela tiden:)

• botha

man börjar fundera vad det är.. är det mens el ngt annat? har ju inte plussat så mf kan det väll inte va? har precis gått en runda men blev nästan värre. Fick stanna och pausa. Hjälpte bara en lite stund med panocod. Ringt och sjukskrivit mig imorgon iaf.

• Mael
    botha skrev 2013-05-09 21:56:53 följande:
    man börjar fundera vad det är.. är det mens el ngt annat? har ju inte plussat så mf kan det väll inte va? har precis gått en runda men blev nästan värre. Fick stanna och pausa. Hjälpte bara en lite stund med panocod. Ringt och sjukskrivit mig imorgon iaf.

Nä, du borde ju ha sett ett plus om det skulle vara ett missfall. Man kanske kan få ondare om man har en starkare ägglossning? Jag vet inte alls men brukar man inte ha så ont så borde det ju vara något som påverkar det. Ja, stanna hemma är nog smart! Jag hade aldrig kunnat jobba när jag hade som ondast. Jag hade ju även ett väldigt tidigt missfall som var som en sen mens. Och ändå hade jag så fruktansvärt ont. Vaknade mitt i natten av smärtan. Usch!

Wile: hur går en missfallsutrednig till? Är det bara blodprover? Har hört att man kollar koulagutionsprov ibland och även kromosomer? Skönt att det inte visade något annat för dig iaf. Man är ju lite nervös.
  • Wile

Åhh precis kommit hem efter att ha sett Miss Li på Berns! Helt upprymd! Så grymt bra var hon:)

Mael dom gjorde ett vanligt vul, sen kollade hon livmoderhålan med hjälp av koksalt som dom sprutade in. Sen fick jag lämna 9 rör med blod på en viss cykeldag tror det var dag 3-5.. Där kollade dom allt möjligt bl.a. Kromosomavvikelser, koagulering sköldkörtel m.m. Min sambo kollade dom bara kromosom på. Eftersom vi blivit gravida tre gånger beror det sällan på männen därav mer koll på mig. Har oxå fått fragmin sprutor jag ska ta när jag blir gravid igen och fram till v 20. Många mf beror tydligen på små små blodproppar i livmodern o det kan förhindras med blodförtunnande! Hon är verkligen jätte bra hon som gjort vår utredning! Noggrann o ger oss olika hjälp även fast det eg inte är nåt fel! Vilket många inte verkar göra..

• Igloo

Hej tjejer!

Har ätit min första pergotime kur i slutet av april. I tisdag hade jag troligen ÄL, hade grymt ont i magen och flytningarna blev annorlunda. Förra fredagen var jag på ultraljud och då såg de en äggblåsa på 14 mm så det stämmer bra om den växte till sig och sedan släppte på tisdagen. Har ej testat med stickor. På måndag eller tisdag ska jag ta blodprov och se om jag haft ägglossning eller ej. Så nu är det bara att vänta...blir knäpp på att vänta hela tiden.

Har nästan aldrig ägglossning på egen hand och oj vad det kändes i magen, blev lite förvånad att det gjorde så ont som det gjorde. Och sedan alla dessa hormoner man får i samband med ägglossning och mens är jag heller inte van vid, jag mår illa, ont i brösten, spänner i magen, blir arg och gråter av minsta lilla... Men men bara att vänta 10 dagar till så vet man om det blev något eller ej...spännande samtidigt som det är läskigt, nu finns det ju en chans till att bli gravid med tanke på att jag troligtvis hade ägglossning :)       

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.