• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Skriv lite så kommer nog tråden igång igen

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne

Angående det här med bröstens storlek och mjölkinnehåll (för oss som helammar). Som jag har förstått det är det på kvällen när brösten känns mjuka och tomma (gör mina ofta i alla fall) som de framförallt är fyllda med den feta mjölken. På dagen när det för vissa kan kännas som att det är så mycket mjölk att brösten snart exploderar finns det ofta mer av den tunna törstsläckande mjölken. Detta går emot tidigare forskning som hävdat att motsatsen gäller.

Så länge bebisen fortsätter att öka i vikt finns det alltså ingen anledning att oroa sig över om den får i sig tillräckligt eller börja fundera över antalet ml som bebisen äter. Det har i alla fall lugnat mig att få reda på det så jag tänkte att det kanske kan lugna någon annan också.

• Repan
    Felinne skrev 2014-03-14 10:28:31 följande:

Angående det här med bröstens storlek och mjölkinnehåll (för oss som helammar). Som jag har förstått det är det på kvällen när brösten känns mjuka och tomma (gör mina ofta i alla fall) som de framförallt är fyllda med den feta mjölken. På dagen när det för vissa kan kännas som att det är så mycket mjölk att brösten snart exploderar finns det ofta mer av den tunna törstsläckande mjölken. Detta går emot tidigare forskning som hävdat att motsatsen gäller.

Så länge bebisen fortsätter att öka i vikt finns det alltså ingen anledning att oroa sig över om den får i sig tillräckligt eller börja fundera över antalet ml som bebisen äter. Det har i alla fall lugnat mig att få reda på det så jag tänkte att det kanske kan lugna någon annan också.

Problemet för mig är att han fortfarande upplever hunger. Vikt ökar han ju i men han ska ju inte behöva vara hungrig ändå.. :/ o den feta mjölken kommer eet väl då inte så mkt av eller ite fort nog. :(
  • MissKaos

Isak var med sådär hungrig. Jag började ge gröt när han var knappt fyra månader. Din är väl snart fyra? Är smakisar gröt ett alternativ då? Mer mättande än ers..

Repan skrev 2014-03-14 12:06:52 följande:
    Problemet för mig är att han fortfarande upplever hunger. Vikt ökar han ju i men han ska ju inte behöva vara hungrig ändå.. :/ o den feta mjölken kommer eet väl då inte så mkt av eller ite fort nog. :(

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Ludde äter gröt varje dag. En tsk han blir 4 mån om 10 dagar. Repan stötta upp med lite ersättning om han inte verkar mätt. Äter han är han hungrig annars är det något annat. Har gjort ersättning till lude otaliga ggr då jag inte trott han blivit mätt på kvällen då han varit missnöjd. Men han har inte velat ha så det har varit något annat. Han har hållit på så länge. Nu är allt mkt bättre gällande amningen.

• Förstaförsökaren26

Nu vill jag kolla en sak med er! Enligt BVC ska bebisar endast äta 1 kryddmått av något mer dag till 6 månader sen är det smakportioner som gäller. Va innebär det? Hur stora portioner är det?

• MissKaos

Det ändras hela tiden

du o jag fick när vi var 3mån. När jag var åå bvc börjademan vid tte månader med smakport tror det var 2msk gröt ellervad man nu ger ej lactos el gluten sen ökatr man lite efter ett tag olika intressse hos bebisar. stora när han var fyra. Man börjsr med lite o ökar sedan.

Förstaförsökaren26 skrev 2014-03-14 14:16:23 följande:
    Nu vill jag kolla en sak med er! Enligt BVC ska bebisar endast äta 1 kryddmått av något mer dag till 6 månader sen är det smakportioner som gäller. Va innebär det? Hur stora portioner är det?

• MissKaos

Åh stör! Fick med hälften! När min stora var bebis började man vid fyra månader. Ändras hela tiden

• MissKaos

Åh stör! Fick med hälften! När min stora var bebis började man vid fyra månader. Ändras hela tiden