• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Läst på livsmedelsverkets hemsida.

Helt ändrade rek. Kryddmått?

Jaja. Jag funderade ändå på helamning länge. En kollegas barn blev tungmetallförgiftad av välling! ! Vet inte hur det har gått men dom var rädda för hjärnskada. Brr.. han levde på välling ett slag ville bara ha det o bvc sa ge der då..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80

Jag kör inte på några kryddmått. Sånt fåneri varför ens bemöda sig att ge ungen ett kryddmått mat. Blir nästan irriterad. Dessa råd och rekommendationer. Man får gå efter lite sunt förnuft! Tänker ta chansen när "fönstret är öppet" och snart kommer Ludwig kunna äta en portion gröt hoppas jag. Idag fick han 2 tsk. Ökar upp lite

• Felinne
    Plopps80 skrev 2014-03-14 21:45:35 följande:

Jag kör inte på några kryddmått. Sånt fåneri varför ens bemöda sig att ge ungen ett kryddmått mat. Blir nästan irriterad. Dessa råd och rekommendationer. Man får gå efter lite sunt förnuft! Tänker ta chansen när "fönstret är öppet" och snart kommer Ludwig kunna äta en portion gröt hoppas jag. Idag fick han 2 tsk. Ökar upp lite smile1.gif

Jag gissar att "fåneriet" ändå bottnar i någon form av forskning om barnets välmående och bästa. Att rekommendationerna sedan varierar och ändras beror väl på ökad förståelse, nya forskningsrön och i viss mån även allmänhetens inställning. Men naturligtvis är det bra att själv analysera, tänka kritiskt och göra en egen rimlighetsbedömning över vad som passar just ditt barn och din familj.

För mig och mitt barn tex som efter mycket kämpade nu har en amningen som fungerar bra ser jag ingen anledning till att börja introducera smakportioner tidigare eller att snabbt öka på portionernas storlek. Men jag förstår absolut att du inte känner på samma sätt efter allt du skrivit om hur amningen fungerar för er.
  • Plopps80

Amningen funkar bra nu faktist, han är över strulperioden och mjölken flödar. Men jag har bara tänkt att amma max 6 månader och jag vill inte missa det intresset barnen visar för mat i 4 månaders åldern. Frågade min BVC sköterska varför de ändrat råden och det var för att inte konkurrera ut amningen. Man ska introducera gluten mesans man anmar och då är det perfekt att börja nu för mig som ska amma max 8 veckor till. Och det där med ett kryddmått förstår jag mig inte på. Det är ju ingenting då kan man lika gärna låta bli ja i min värld alltså... Min BVC sköterska vet att jag började med gröt till Ludde vid 3,5 mån. Hon bara skratta när jag sa det.

• Plopps80

När Filippa var bebis förespråkade man samsovning och tyckte inte man skulle stressa med egen säng. Nu är det helt tvärtom nu är det "livsfarligt" att samsova plötsligt. Om 5 år har de kommit fram till att det är farligt att sova i egen säng och då kanske man introducerar mat vid 3 månader

• moruri

Plopps! Precis såhär menade jag med diskussionen vi hade förut angående Bvc när du utryckte att varför inte lyssna på Bvc? :p

Man tar in alla rekommendationer och råd man får sen går man igenom dom och väljer ut de som passar just för er familj!

Mått illa igårkväll och imorse. Flashback på graviditetsillamående, nåde mig om jag skulle ha lyckats bli gravid igen! Aktivt sexliv men alltid kondom! Måste kolla upp det där med spiral och se vad man ska stoppa in.

• Plopps80
    moruri skrev 2014-03-15 10:07:36 följande:
    Plopps! Precis såhär menade jag med diskussionen vi hade förut angående Bvc när du utryckte att varför inte lyssna på Bvc? :p Man tar in alla rekommendationer och råd man får sen går man igenom dom och väljer ut de som passar just för er familj! Mått illa igårkväll och imorse. Flashback på graviditetsillamående, nåde mig om jag skulle ha lyckats bli gravid igen! Aktivt sexliv men alltid kondom! Måste kolla upp det där med spiral och se vad man ska stoppa in.

Tänkte faktiskt på det fattar hur du menar nu. Aktivt sexliv hur hinner ni med två små? Ludde blir 4 mån om en vecka och här har vi inte ens hånglat efter förlossningen Ska försöka mig på det snart. Ludwig somnar ju tidigt om kvällarna nu. Inte lätt att ha sex när man ammar eller bär orolig bebis hela kvällarna. Efter dottern gjorde vi det efter 8 v. Ludde är 16 v nu. Uch.
  • MissKaos

8v? Ojoj tog tid för oss. Men,ovi har tiden för oss. När vi blir pensionärer kan man ju hångla o sexa hela dagenn

Plopps80 skrev 2014-03-15 10:33:40 följande:
    Tänkte faktiskt på det fattar hur du menar nu. Aktivt sexliv hur hinner ni med två små? Ludde blir 4 mån om en vecka och här har vi inte ens hånglat efter förlossningen Ska försöka mig på det snart. Ludwig somnar ju tidigt om kvällarna nu. Inte lätt att ha sex när man ammar eller bär orolig bebis hela kvällarna. Efter dottern gjorde vi det efter 8 v. Ludde är 16 v nu. Uch.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Boel

Min lilla Leo är 2,5 månader och det bästa han vet är att sitta i bärselen. Han vill alltid bli buren, det är inte roligt när mamma sitter stilla. Det bästa sömnmedlet är när vi är ute med selen och tränar hundarna. Allt hopp och gung gör att han somnar fort.

Är det någon mer som får böra runt på sin bebis mycket?

Så fort jag har möjlighet sitter jag eller ligger ner för att vila upp mig.

Ang mat så har BVC tipsat om att helamma i 6 månader minst, men jag har märkt att rekommendationerna varierar mycket beroende på vilket landsting man tillhör.

• moruri

Plopps: :)
    Vi är ju blessed med barn som sover bra och mycket. De sover båda två en morgonlur och en eftermiddagslur sen somnar de för natten mellan 19-20. ;) så tid finns och lusten är på topp! Inte känt mig såhär lustfylld sen innan Ferdinand.

Om ett par timmar ska vi på middag hos ett par vänner som också har två små pojkar! Ska bli supertrevligt!! Trevlig helg allesammans!