• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Jag skrev inget eget sist men mim bm skrev i journalen istället och dom tog stor hänsyn till det. Hade en drl "udda"önskemål iom att jag jobbar på samma sjukhus som jag föder åå ( stod och såg folk gå in i där verksamheten har sin bas sist i början av fl) vill tex inte ha studerande bm eller läkare under utb med. Vi har bm hos oss och läkarna kan ju hamna hos oss med alt ha varit hos oss och det känns ju jättekonstigt med en sån sammanblandning. En stor oro för mig faktiskt. Fast dom tog hänsyn till det och sa tom till vilken läkare som var där etc. Känner några bm på fl pga att jag har jobbat med dom och vill inte ha en fd kollega som bm..

Vsrflr disssded det så totalt? Visst allt går inte styra men vissa saker kan man ju hoppas få iaf!

Jag kommer skriva om inte bm gör det..

Är jag fånig ang personalgrejjen?

moruri skrev 2013-09-04 11:07:37 följande:
    Tjejer, brudar, kvinnor! :)

Hur ser ni det gällande förlossningsbrev? Jag blev totalratad i tråden jag var med i under förra graviditeten angående förlossningsbrev. Själv tycker jag att det är en skitbra grej att ha med sig, man vet ju som sagt aldrig hur intensiv smärtan kommer vara och hur pass man är i stånd att diskutera olika saker på förlossningen.

Jag skrev ett ganska långt brev förra gången och tog upp allt om rädslor, smärtlindring hur en drömförlossning skulle se ut för mig och är väldigt nöjd med hur bm och usk anpassade sig efter mina förväntningar/förhoppningar.

Jag tror verkligen det är bra att skriva ner punkter för att förbereda sig mentalt och jag som jobbat lite inom vården uppskattar verkligen när patienter förklarar hur de vill ha sin omvårdnad eftersom det är så himla individuellt. 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Min har snopp

Prins Williams Mamma skrev 2013-09-04 12:27:56 följande:
    En nyfiken fråga hur många av er har kollat könet på eran bebis?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • mammatilltvå85

Jag funderar på det där med förlossningsbrev. Skrev inget med de andra två barnen men tänker att det kanske vore trevligt att göra det nu. Fast å andra sidan vet jag liksom inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har inga specifika önskemål direkt mer att jag helst vill klara mig på lustgas om det går nu med och att jag skulle vilja ha en sen avnavling. Det är väl typ det.

Vad skriver man annars i ett förlossningsbrev? Skriver "alla" ett sånt? 

• Mirella85

Dom två sista månaderna brukar bli tuffa. du ska inte flyta tungt och du kommer knappt kunna ta av dig skorna själv. för magen kommer ivägen. fast du inte blir så stor om magen så blir det annorlunda i slutet.

men förstår din känsla. själv gick jag förra gången hemma innan. Första månaden var jag lite rastlösa men en sista var super skönt att gå hemma.

Som du vet jobbar jag som väktare .

Jag gick på vatten gympa förra gången och har anmält mig denna gången med.

Men svar på din fråga kan du nog bara få från fk.

men när du söker behöver du som sagt inte söka heltid utan kan söka så du jobbar halva tiden bara. Eller från ett annat datum.

det finna många som jobbar så gott dom kan men det kan bli väldigt påfrestande för kroppen. själv fick jag problem med sömnen. Vilket är rätt vanligt i slutet med.

Tuttiluttan skrev 2013-09-04 10:09:24 följande:
    Går i funderingar på hur jag ska göra med GP? Mår jag fortsatt bra vill jag nog inte

Gå hemma 60 dagar innan, men jag vet ju inte nu hur jag kommer må ju närmre man kommer? Jag jobbar som personlig assistent åt en rullstols bunden yngre man..

Kan man få beviljat 60 dagar o sen välja att man inte vill gå så tidigt? Eller måste man gå 60 dagar innan om de blir beviljat?

De är första barnet så jag har aldrig innan gjort detta..

Har värdenst underbaraste son
  • Mirella85
    Tuttiluttan skrev 2013-09-04 12:47:59 följande:
    Vad innebär ett förlossningsbrev?
    där skriver du om det är nått speciellt du önskar dig eller nått viktigt dom bör veta om din hälsa kanske.. eller om du har någon rädsla för sprutor tex.
    vad för bedövning du vill testa på mm..
    eller att du inte gillar beröring .. finns massor man kan skriva som kan vara relevant vid födseln
    så läser dom igenom den och vet lite om dig och hur du vill födda.
    finns dom som vill inte ha någon bedövning alls eller vill föda i badkaret..

hoppas detta var till någon hjälp

jag skrev inget första gången i med hade inga förväntningar i med jag gillar ta saker och ting när det kommer så jag inte blir besviken. Men denna gången har jag lite att gå på som jag önska jag visste.
    Men kunde som sagt inte veta det heller innan för vi visste inte det skulle bli akut kejsarsnitt som det blev.

Har värdenst underbaraste son <3
  • Tuttiluttan
    Mirella85 skrev 2013-09-04 12:48:48 följande:

Dom två sista månaderna brukar bli tuffa. du ska inte flyta tungt och du kommer knappt kunna ta av dig skorna själv. för magen kommer ivägen. fast du inte blir så stor om magen så blir det annorlunda i slutet.

men förstår din känsla. själv gick jag förra gången hemma innan. Första månaden var jag lite rastlösa men en sista var super skönt att gå hemma.

Som du vet jobbar jag som väktare smile1.gif .

Jag gick på vatten gympa förra gången och har anmält mig denna gången med.

Men svar på din fråga kan du nog bara få från fk.

men när du söker behöver du som sagt inte söka heltid utan kan söka så du jobbar halva tiden bara. Eller från ett annat datum.

det finna många som jobbar så gott dom kan men det kan bli väldigt påfrestande för kroppen. själv fick jag problem med sömnen. Vilket är rätt vanligt i slutet med.

Har värdenst underbaraste son
    " Som du vet jobbar jag som väktare" ?

Nu blev jag lite fundersam, har du sagt de tidigare eller är du den Mirella jag tror att du är?

Jag jobba själv som väktare innan, sluta dock pga av arbetstiderna, jobba endast natt. Då mannen o jag har haft de svårt att bli gravida så fick vi genomgå IVF. Efter misslyckade försök sa läkaren att de kunde vara till vår stora fördel om jag byta jobb till att jobba dag, så min kropp levde i rätt dygnsrytm!

Ohh vips, så vart vi gravida

Jag funderar på att göra en kompromiss, så kanske att jag går hemma ca 40 dagar innan BF ist för 60...

Sen att fylla i alla dessa papper från fsk? Hjälp!!! Att beskriva min arbetsdag är inte lätt, är snart uppe i 2 sidor.. Ska de verkligen behövas?
  • Mirella85
    mammatilltvå85 skrev 2013-09-04 12:35:05 följande:
    Jag funderar på det där med förlossningsbrev. Skrev inget med de andra två barnen men tänker att det kanske vore trevligt att göra det nu. Fast å andra sidan vet jag liksom inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har inga specifika önskemål direkt mer att jag helst vill klara mig på lustgas om det går nu med och att jag skulle vilja ha en sen avnavling. Det är väl typ det.

Vad skriver man annars i ett förlossningsbrev? Skriver "alla" ett sånt? 

Jag skrev inget första gången för hade inte heller några förväntningar utan tar det som det kommer så jag inte blir besviken för man vet aldrig hur det kommer gå.. alla förlossningar är som sagt olika..

men denna gången ska jag skriva ett..
    fick akut kejsarsnitt första gången och fick klamrar som jag inte vill ha denna gången i fall det blir ett till kejsarsnitt. det är väl typ allt jag har att skriva.

men om du har allergier eller några förväntningar denna gången.. något du ogilla från första gången eller nått du är rädd för. kan vara bra att skriva ner. 

• Mirella85
    Prins Williams Mamma skrev 2013-09-04 12:27:56 följande:
    En nyfiken fråga hur många av er har kollat könet på eran bebis?
    vi väntar oss en pojk =) den 16dec
  • Mirella85

hej jag hoppar in här=)
    vi väntar vårt andra barn EN pojke bf den 16dec.
    och gud vad jag längtar..

tycker det tråkigt dom tagit bort den andra UL men men blir nog ett 3D istället för jag kan nog inte vänta tills julen innan jag får se honom igen hehe..

Svar på tråden December bebis 2013