• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • siolina
    Felinne skrev 2013-09-04 14:54:29 följande:
    Vi har kollat. Och ångrar det. Kommer absolut inte kolla om det blir fler barn...
    Intressant! Varför ångrar ni det?

Jag kan ibland ångra att vi har berättat för folk att vi kollade. Alla vi känner väl är ju vettiga kring det, men även folk vi inte känner har frågat och en del har kommentarer jag helst vill slippa höra. Jag ljuger ibland och säger att vi inte har kollat för att slippa det, men oftast kan jag bara tänka att deras eventuellt dumma kommentarer är deras dumhet och inte min. Måste bara bita mig i tungan ibland så jag inte säger något dumt. Men det gäller så mycket, som när folk är jätteglada för min skull att jag är gravid och ska föda ett barn för första gången. Jag har ju redan en dotter och är redan förälder och folk kunde passa sig för att förminska det, speciellt framför min dotter. Men folks dumhet/plumphet/okunskap som jag upplever det är ju ett problem generellt som inte specifikt har med denna graviditet att göra.
  • moruri

Jag blir trött på när folk säger till oss: hoppas det blir en tjej denna gång!

Öh, why? Som om Ferdinand inte är good enough? Bara för de vill köpa söta klänningar att sätta på våra barn. Tycker det är "elakt" att säga så. Jag är skitglad för mina två pojkar! Om nästa vill bli en kille eller tjej kunde jag inte brytt mig mindre om..

• Lucky86
    Prins Williams Mamma skrev 2013-09-04 12:27:56 följande:
    En nyfiken fråga hur många av er har kollat könet på eran bebis?

Vi har bokat ett. 3d så vi ska nog kolla då :)
  • MissKaos

Oj.. är folk så klantiga? Även om du tekniskt sett föder första ggn så har du ju väntat på ditt första barn med på ett eller annst vis? Och stackard din tös hoppas hon inte riktigt förstår.

Det är väl en lika enorm upplevelse att få barn hur man "får" dom?

Det är många som sa sådär min första graviditet att hoppas det är en flicka bla bla. Jag surnade till och sa att i det här samhället är det lättare att vara man så jag hoppas drt är en pojk.. elakt kanske men jag önsksr mig ett barn. Friskt är min önskan! Älskar min pojk och plutten i magen det är ju könsneutralt med kärlek till sitt barn.

siolina skrev 2013-09-04 16:46:25 följande:

Jag kan ibland ångra att vi har berättat för folk att vi kollade. Alla vi känner väl är ju vettiga kring det, men även folk vi inte känner har frågat och en del har kommentarer jag helst vill slippa höra. Jag ljuger ibland och säger att vi inte har kollat för att slippa det, men oftast kan jag bara tänka att deras eventuellt dumma kommentarer är deras dumhet och inte min. Måste bara bita mig i tungan ibland så jag inte säger något dumt. Men det gäller så mycket, som när folk är jätteglada för min skull att jag är gravid och ska föda ett barn för första gången. Jag har ju redan en dotter och är redan förälder och folk kunde passa sig för att förminska det, speciellt framför min dotter. Men folks dumhet/plumphet/okunskap som jag upplever det är ju ett problem generellt som inte specifikt har med denna graviditet att göra.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Mirella85

Jag får gratulera till graviditeten. Ja det är den Mirella du tänker på från lantan .

Jag har gått över till jobba dag sen jag återgick tillbaka till jobbet efter mammaledighet med Alvin. Det är långa dagar men så skönt nu när man ha familj äta middag ihop om kvällarna.

Fk är väldigt hårda så ju mer du beskriver så oftast lättast få det beviljat. ett råd överdriv lite och be gärna din arbetsgivare skriva ett intyg med.

Jag sökte fel första gången och fick det inte beviljat för jag sökte för hot o våld. men det ordna sig sen när jag överklaga och fick veta att min arbetsgivare var tvungen avskriva mig från jobbet när det gäller hot o våld.

Du har som sagt också rätt att ta ut föräldrarledig 60 innan med så om du skulle ångra dig så kan du välja att ta du det dagar istället. om du känner att det börja bli tungt.

Tuttiluttan skrev 2013-09-04 13:02:45 följande:
    " Som du vet jobbar jag som väktare" ?

Nu blev jag lite fundersam, har du sagt de tidigare eller är du den Mirella jag tror att du är?

Jag jobba själv som väktare innan, sluta dock pga av arbetstiderna, jobba endast natt. Då mannen o jag har haft de svårt att bli gravida så fick vi genomgå IVF. Efter misslyckade försök sa läkaren att de kunde vara till vår stora fördel om jag byta jobb till att jobba dag, så min kropp levde i rätt dygnsrytm!

Ohh vips, så vart vi gravida

Jag funderar på att göra en kompromiss, så kanske att jag går hemma ca 40 dagar innan BF ist för 60...

Sen att fylla i alla dessa papper från fsk? Hjälp!!! Att beskriva min arbetsdag är inte lätt, är snart uppe i 2 sidor.. Ska de verkligen behövas?

Har värdenst underbaraste son
  • Mirella85

Ja detta var redan snack om förra gången jag var gravid men det är typ bara Skåne som haft 2st ul men nu ska det bara bli ett. vet att Malmö har än två stycken men dom är nog dom ända som har det kvar eller så kör dom det året ut eller nått.

Eller så är Malmö kommun så snälla och betalar för det andra ultraljudet.

Alla har rätt till ett i v18-20

Innan har man fått ett till i vecka 32. Som kallar för tillväxt UL.

moruri skrev 2013-09-04 14:27:21 följande:
    Mirella85: ja tråkigt med ul, har de tagit bort det i hela landet eller? Bor i Malmö och vet att de gjort det här. Dock får jag ett iaf då jag är rätt överviktig (tur i oturen ;) ) fick tid hem idag, 17 oktober får jag se lillen igen :D

Hade varit coolt med 3D men vet inte om jag vill lägga de pengarna på det..

• Mirella85

Håller med sig helt.. väntar min andra pojke och hade varit lika glad om det vore en flicka. önskar mig ett frisk barn sen könet spelar ingen roll alls.

moruri skrev 2013-09-04 17:10:13 följande:
    Jag blir trött på när folk säger till oss: hoppas det blir en tjej denna gång!

Öh, why? Som om Ferdinand inte är good enough? Bara för de vill köpa söta klänningar att sätta på våra barn. Tycker det är "elakt" att säga så. Jag är skitglad för mina två pojkar! Om nästa vill bli en kille eller tjej kunde jag inte brytt mig mindre om..

• Plopps80

Har kollat och det blir en pojke precis som jag trodde hela tiden och hoppades. Tycker inte det är fel att önska kön, är riktigt glad att få uppleva en av varje. Hjärta

• Plopps80

Ang omföderskor som har alla svar och är negativa måste jag bara säga att nä det är ingen dans på rosor att vara gravid, föda barn och ta hand om en nyfödd. Varför ska man bara få skriva om gulliga mysiga saker? Det bästa hade varit att starta en bf dec för de som väntar första barnet och en för omföderskor. Man har nog som omföderska mindre krav på att allt ska vara puttinuttigt hela tiden och man har ett behov av att prata om allt jobbigt. Skär sig nog lite mellan första och omföderskor. Man vill väl gärna att allt bara ska vara mysigt och trevligt när man väntar nr 1 men som omföderska vet man att det inte är så....

• Felinne
    Repan skrev 2013-09-04 15:52:21 följande:
    Varför ångrat?
    siolina skrev 2013-09-04 16:46:25 följande:

Jättesvårt att förklara varför vi ångrade oss. Kanske var det för att vi inte var helt eniga om att kolla. Jag ville det men inte min man egentligen. Kanske var det för att vi hade börjat ställa in oss på ett resultat och så blev det inte så. Vi kände oss besvikna helt enkelt. Detta ledde i sin tur att jag kände mig ledsen för att hen inne i magen skulle tro att jag inte skulle bli älska hen lika mycket. Vilket naturligtvis är en totalt irrationell känsla, men den smög sig in ändå. Men som sagt. Supersvårt att förklara varför vi ångrar oss.

Jag var också lite orolig innan för att berätta könet för folk eftersom  jag var rädd jag (hemska tanke) och min omgivning skulle börja köna barnet redan innan den fötts. Tack och lov har vi ganska genusmedvetna vänner och familj så för det mesta tycker jag att det har gått bra. Fast det hade varit mycket lättare om vi inte visste vad den som ligger där inne har mellan benen...

Svar på tråden December bebis 2013