• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moruri

Klart! Jag hade samma sist och tyckte de hade tagit mycket hänsyn till det. Googlade runt och plockade från olika förlossningsbrev som passade våra önskemål.

HA! In the midwifes face! Någon över barnmorska i kommunen ringde och gav mig rätt i hela situationen angående dagens besök. Älskar att ha rätt! Dagen vände där och nu ikväll såg jag en lägenhet som skulle passa oss perfa med inflytt 1/12. Så ska ringa hyresvärden imorgon och hoppas hoppas vi får den! Skulle vara så jäkla skönt!! Håll tummarna för mig!
    (lite jobbigt att flytta nu, men kommer få massa flytthjälp och det skulle vara en sån lättnad)

• cupcakekiller

Här är det standard att vänta med att klampa och klippa navelsträngen tills den har slutat pulsera.. Är det inte det överallt? Apropå moruris FL-brev.

• FiaFunderar
    MissKaos skrev 2013-11-13 19:53:21 följande:

Får ni inte blöjor på bb?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Det är det jag inte kommer ihåg :)
  • MissKaos

Nej.. inte här

cupcakekiller skrev 2013-11-13 20:57:58 följande:
    Här är det standard att vänta med att klampa och klippa navelsträngen tills den har slutat pulsera.. Är det inte det överallt? Apropå moruris FL-brev.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Du får väl ts hem dom igen isf.

FiaFunderar skrev 2013-11-13 21:11:35 följande:
    Det är det jag inte kommer ihåg :)

• sarak
    MissKaos skrev 2013-11-13 16:29:36 följande:
    Ni som kan könna huvudet själva hur långt in är det?

Känns som om min har åkt längre ner. Känner ngt hårt två cm in?

Samma här!
  • MissKaos

Phu. Inget konstigt då

sarak skrev 2013-11-13 21:45:59 följande:
    Samma här!

• Tessia

Är det någon av er som har erfarenhet av att flaskmata med ersättning? Hur har det funkat? (för er och för barnet?)Pga. sjukdom verkar det som att jag kanske måste börja med min medicinering direkt efter förlossningen och får då inte amma. Känns fruktansvärt ledsamt då jag tänkt och vill amma men samtidigt måste ju min hälsa gå i första hand (även för barnets skull). Känner mig så förvirrad och vet knappt hur det går till och hur man gör. När jag frågade MVC fick jag flummiga och avvikande svar om att amning ändå är det bästa. Kände mig ledsen över att de inte förstår min situation (har en ganska allvarlig sjukdom) samt att de inte ville hjälpa mig att få rätt kunskap och information om det nu blir så att jag måste avstå amningen. Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller hur ni tänkt om ni har valt att inte amma det kommande barnet? Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, vill bara ventilera mina rätt röriga tankar och få lite stöd i situationen.

• Repan
    cupcakekiller skrev 2013-11-13 20:57:58 följande:
    Tror det ska vara det överallt nu men även vi skriver med det ifall det är någon gammal räv till BM som inte tänker sig för ;) 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan

Här är vårt förlossningsbrev, längst upp står vad jag heter, mitt personnummer och min partners namn.

GENERELLT:

Vid igångsättning vill jag inte bli behandlad med cytotec.

Jag har arytmi sedan innan och får hjärtklappning vid ansträgning och även annars. Får svimningsattacker i ryggläge i graviditeten.

Jag kan inte ta antibiotika oralt utan kräks våldsamt av det. Ej konstaterad allergi dock.

Vi vill att avnavlingen sker sent och att NN får klippa navelsträngen.

Jag har haft kraftig bäckensmärta sedan v. 10 och har svårt att röra mig.

NATURLIG SMÄRTLINDRING:

Jag vill försöka med att bada, varmt/kallt, akupunktur, massage, andnings- och avslappningstekniker i första hand. Jag kanske kan tänka mig sterila kvaddlar.

MEDICINSK SMÄRTLINDRING:

Jag vill undvika medicinsk smärtlindring så långt som möjligt då jag inte vill förlänga förlossningen eller hämma värkarna så att värkstimulerande medel och/eller sugklocka måste användas eftersom jag är mycket rädd för att spricka. Jag kan tänka mig använda lustgas och även bedövande sprej eller liknande. Jag vill givetvis ha god bedövning om jag klipps eller sys och så vidare. Med det sagt är jag ändå öppen för EDA om förlossningen drar ut på tiden och jag är utmattad.

ÖNSKEMÅL:

Vi önskar få veta vad som görs med mig och barnet och varför (innan det görs) - jag vill att min fru informeras noggrannt hela tiden. Berätta gärna vad ni känner/gör/ger mig för medicin och så vidare innan ni gör det!

Jag vill vara uppe och gå med gåstol så mycket som möjligt under öppningsskedet.

Provar gärna i första hand två ställningar att föda i beroende på om det är bäst att det går lite långsammare eller snabbare (rädd att spricka): Halvsittandes med fötterna i fotstöd eller liggandes på sidan.

ORO:

Att spricka oroar mig mest av allt, jag önskar få hjälp med hur jag ska krysta och att någon håller emot om det går för fort.

Jag är rädd för att snittas. Både för min egen del men också för att min fru ska lämnas ensam. Behöver mycket stöd i det fallet.

Min frus orosnivå oroar mig, så att stötta mig kan vara att lugna och stötta henne om det behövs.

Bebis BF 20 december 2013
Svar på tråden December bebis 2013