• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • siolina

Angående flaskmatning så har vi flaskmatat vår äldsta dotter. Vår förhoppning var att både kunna flaska och amma, men amningen kom inte igång och flaskmatningen fungerade så bra. Det finns fördelar med att amma också, t ex att båda föräldrarna kan få en lika stor roll från start. Vi var dock strikta med att bara vi två föräldrar fick mata och matningen gjorde vi till en mysig stund, precis som amning hade varit. Inget uppkuddande av flaska i vagnen med andra ord. Det var mysigt.

Vår dotter hade problem med magen i början, vet inte om det berodde på ersättningen eller inte (hon grät av amning också) men vi upplevde att semper lemolac var mest skonsam. Det kan med andra ord vara läge att prova sig fram. Vi hörde också att nan skulle vara skonsam men det fungerade inte så bra för oss. Tetrapack vägrades, plus att hon åt så lite i början att ett tetra skulle vara enormt slösigt för oss. Fast man kanske kan ha en öppnad i kylen?

• moruri

Det har väl för mig sätt varit det mest negativa med flaskmatning, att alla vill mata bebisen och förväntar sig att det är helt ok. Syskon vänner osv. Jag tyckte det va ganska jobbigt då jag ville att jag och pappan skulle vara de enda som gav föda. Men man får helt enkelt bara försöka säga att man vill göra det själv...

• sarak

Vecka 38!! Jobbar sista dagen i morgon. Vad ska jag göra sen?
    Hade faktiskt något som kan ha varit antydan till en förvärk i natt. I övrigt inga symtom på att det kan vara på gång. Men nu börjar det ju närma sig på riktigt. Känns helt overkligt. Törs knappt tänka på det, tänk om jag inte klarar av det? Känner mig lyckligt lottad som har en sambo som jag vet är världens bästa pappa. Om jag skulle bli en usel mamma. Lääängtar!! 

• MissKaos

Från att ha varit som nästippen ska den bli som underläppen typ. Så ja den ska mjukna.

cupcakekiller skrev 2013-11-14 10:33:18 följande:
    Jo det vet jag, men mjukheten? Ska den vara så mjuk?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Tvätta och vika babyklädet?

Häänga här. Kolla tv fika.. bädda vagnen och spjälisen packa bbväskan osv.

sarak skrev 2013-11-14 17:01:37 följande:
    Vecka 38!! Jobbar sista dagen i morgon. Vad ska jag göra sen?

Hade faktiskt något som kan ha varit antydan till en förvärk i natt. I övrigt inga symtom på att det kan vara på gång. Men nu börjar det ju närma sig på riktigt. Känns helt overkligt. Törs knappt tänka på det, tänk om jag inte klarar av det? Känner mig lyckligt lottad som har en sambo som jag vet är världens bästa pappa. Om jag skulle bli en usel mamma. Lääängtar!! 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • sarak

Letar efter den optimala babyfilten, behöver hjälp. En lagom tjock filt som man vill svepa in sin alldeles nyfödda bebis i. Måste vara MJUK, tänker mig typ flanell? inte fleece eller annat som blir statiskt. Inget kliande ylle. Könsneutral färg, gärna grå eller benvit. Det får inte vara några figurer på (Bamse, Spöket Laban, Pingu eller så....)

• MissKaos

Sy en?

Är ju enkelt! Eller en gallerfilt?

sarak skrev 2013-11-14 18:56:40 följande:
    Letar efter den optimala babyfilten, behöver hjälp. En lagom tjock filt som man vill svepa in sin alldeles nyfödda bebis i. Måste vara MJUK, tänker mig typ flanell? inte fleece eller annat som blir statiskt. Inget kliande ylle. Könsneutral färg, gärna grå eller benvit. Det får inte vara några figurer på (Bamse, Spöket Laban, Pingu eller så....)

• sarak
    MissKaos skrev 2013-11-14 17:38:27 följande:
    Från att ha varit som nästippen ska den bli som underläppen typ. Så ja den ska mjukna.

Min tapp känns både mjuk och öppen och har varit så ett tag nu. Men känns inte som om det är nån bebis på gång än på ett tag.
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-11-14 17:40:27 följande:
    Tvätta och vika babyklädet?
    Häänga här. Kolla tv fika.. bädda vagnen och spjälisen packa bbväskan osv.

Bäddat, packat och klart. Vårt nya bad- och sovrum är inte klart än. När det är klart finns massor att göra. Fram tills dess vet jag inte om jag ens orkar vara hemma bland hantverkare....
Svar på tråden December bebis 2013