• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne
    cupcakekiller skrev 2013-11-13 20:57:58 följande:

Här är det standard att vänta med att klampa och klippa navelsträngen tills den har slutat pulsera.. Är det inte det överallt? Apropå moruris FL-brev.

Här är det så också standard att låta bebisen få allt blod (så länge bebisen mår bra såklart) har barnmorskan informerat oss om. Bor i Gbg. Funderar dock på att låta en liten del av blodmängden gå till forskning, dvs. att bebisen får nästan allt blod men att de sista dropparna går till stamcellsforskning. Fast vi måste läsa på lite mer om det innan vi bestämmer oss...
  • sarak
    MissKaos skrev 2013-11-13 21:51:16 följande:
    Phu. Inget konstigt då

Det vet man inte, inte säkert att jag är normal ska se om jag törs fråga bm på måndag.
  • cupcakekiller
    Tessia skrev 2013-11-13 21:53:37 följande:
    Är det någon av er som har erfarenhet av att flaskmata med ersättning? Hur har det funkat? (för er och för barnet?)Pga. sjukdom verkar det som att jag kanske måste börja med min medicinering direkt efter förlossningen och får då inte amma. Känns fruktansvärt ledsamt då jag tänkt och vill amma men samtidigt måste ju min hälsa gå i första hand (även för barnets skull). Känner mig så förvirrad och vet knappt hur det går till och hur man gör. När jag frågade MVC fick jag flummiga och avvikande svar om att amning ändå är det bästa. Kände mig ledsen över att de inte förstår min situation (har en ganska allvarlig sjukdom) samt att de inte ville hjälpa mig att få rätt kunskap och information om det nu blir så att jag måste avstå amningen. Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller hur ni tänkt om ni har valt att inte amma det kommande barnet? Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, vill bara ventilera mina rätt röriga tankar och få lite stöd i situationen.

Jag flaskmatade sonen, försökte amma i 3 veckor men mjölken kom aldrig igång och han gick bara ner i vikt. BVC vart lite sura för de tyckte att jag skulle fortsätta försöka amma men det kändes inte bra med tanke på att sonen aldrig var nöjd och jag hamnade i fl-depression pga allt strul.

För mig var det inga problem med själva flaskmatningen, jag hade använt en vårtnapp när jag ammade så att byta över till nappflaska gick hur bra som helst. Sonens mattider blev även regelbundna av ersättningen så det var ett plus, det var lättare att planera om vi skulle någonstans osv :) Jag matade alltid sonen i famnen och hud mot hud i början med för att få mer kontakt med honom. Det enda negativa jag kommer på är att han spydde mycket av den vanliga ersättningen så vi fick köpa en mot känsliga magar.. Som var skitdyr och såldes i mindre förpackningar.

• moruri

Flaskmatar min son också. Amningen strulade för mig också och han gick ner i vikt. Fungerande aldrig med delamning då han blev förvirrad och föredrog flaskan. Jag hade väldig ångest i början då jag verkligen ville amma, försökte lönlöst pumpa igång allt, men mina bröstvårtor blev lila och fick sönder. Aj aj aj. Jag gav upp och såg det positivt istället. Jag och sambon har alltid delat på matningen så jag har fått sova mer, fick ha ögonkontakt med honom istället för att han bara stirrade in i mitt bröst. Jättemysigt och jag skulle verkligen inte påstå att man inte får samma typ av närhet som vid amning. :) tänker testa amma igen nu men funkar det inte nu heller så tänker jag inte kill myself over it. Funkar hur bra som helst för oss!

• Fröken78

Välj NAN som ersättning. Den rekommenderade de på neonatalen och den har mina barn fått. Funkade fint och verkar vara snäll mot bebismagar. Vi köpte pulver och blandade en kanna som stod i kylen. Bara att värma när det var dags.

• Felinne

Är det någon av er som har erfarenhet av att flaskmata med ersättning? Hur har det funkat? (för er och för barnet?)Pga. sjukdom verkar det som att jag kanske måste börja med min medicinering direkt efter förlossningen och får då inte amma. Känns fruktansvärt ledsamt då jag tänkt och vill amma men samtidigt måste ju min hälsa gå i första hand (även för barnets skull). Känner mig så förvirrad och vet knappt hur det går till och hur man gör. När jag frågade MVC fick jag flummiga och avvikande svar om att amning ändå är det bästa. Kände mig ledsen över att de inte förstår min situation (har en ganska allvarlig sjukdom) samt att de inte ville hjälpa mig att få rätt kunskap och information om det nu blir så att jag måste avstå amningen. Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller hur ni tänkt om ni har valt att inte amma det kommande barnet? Jag lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel, vill bara ventilera mina rätt röriga tankar och få lite stöd i situationen.

Jag har noll erfarenhet av amning eftersom allt är nytt för mig. Men jag tycker att det låter som att de du har pratat med på MVC/BVC inte har tillräcklig kunskap om din sjukdom och hur medicineringen kan påverka barnet. Jag tycker att du ska kräva att få prata med någon som vet så att du får det stöd du och barnet behöver!
  • cupcakekiller

Har "mensvärk" så ställde mig nyss i duschen, passade på att se om tappen var frammåtlutad och den putade ut ca 1,5-2 cm och var jättemjuk. Någon som vet vad det betyder?

• MissKaos

Jag ammadr men gav ers i början sen ville han inte ha det. Jag har köpt hem tetror så vi kan till mata om det behövs! Kan man amma så är det ju bra men gpr det inte så går det inte. Flaska fungerar funt! Fått mam oxh avent rek som flaskor och nan som ers.be on en annan vm drn där var ju taskig tycker jag!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ja. Ingenting. Den ska ju plånas ut helt och sedan vidgas. "Hålet" i den ska vändas framåt efter att ha suttit bakåt undrr graviditeten. Har du tur förkortas din tapp och det närmar sig!

cupcakekiller skrev 2013-11-13 23:18:28 följande:
    Har "mensvärk" så ställde mig nyss i duschen, passade på att se om tappen var frammåtlutad och den putade ut ca 1,5-2 cm och var jättemjuk. Någon som vet vad det betyder?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013