• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-11 20:23:20 följande:

Är det många som kör med napp till sina barn?! Å när brukar man börja med dom?! Åhh felinne lider verkligen med dej!! Funkar inte flaska heller?! Tänker med tanke på att han inte tar amningsnappen?!

Napp kan man börja med när amningen fungerar. Rasmus har napp ibland. Skönt att stoppa in om han är lite orolig men inte hungrig. Sedan spottar han ut den när han somnat
  • Repan
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-01-11 20:23:20 följande:

Är det många som kör med napp till sina barn?! Å när brukar man börja med dom?! Åhh felinne lider verkligen med dej!! Funkar inte flaska heller?! Tänker med tanke på att han inte tar amningsnappen?!

Ja för sugbehovet är stort även precis efter amning! Upplever att nappen ändrat sugtekniken lite men inte så farligt o innebär mest att jag får ge det en halv minut innan han gapar stort nog. Men vår bebis har varit jätteduktig sugare från början, han som lärt oss hur man ammar i princip.

Vi väntade med napp typ två veckor ungefär.
  • Felinne

Tack för sympati. Köpte ersättning idag för att få lite lugn och ro för mig. Har varit i kontakt med en amningsexpert som är säker på att vi kommer få igång amningen men först måste vår kille gå upp i vikt. Hon vill inte att vi ger något på flaska eftersom det är en av de saker som främst kan störa amningen. Och jag vill verkligen kunna amma. Vi har ju klarat det totalt fyra gånger utan amningsnapp och jag har ju egentligen god tillgång på mjölk så det handlar ju "bara" om att få bebisen att "fastna" vid bröstet. Så vi avvaktar till måndag för att se vad hon säger då. Har aldrig längtat till en måndag mer i mitt liv.

• MissKaos

Stämmer. Min vill inte heller ha napp. Går ju inte tvinga dom.

JMP skrev 2014-01-11 19:16:23 följande:
    Jo har börjar göra det vissa nätter nu, brösten går sönder annars. Har försökt med nappen flera gånger, måste nog acceptera att hon inte vill ha den. Skönt att slippa avvänjning sen men har för mig att den ska minska risken för psd?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Goldie
    Felinne skrev 2014-01-11 21:19:19 följande:
    Tack för sympati. Köpte ersättning idag för att få lite lugn och ro för mig. Har varit i kontakt med en amningsexpert som är säker på att vi kommer få igång amningen men först måste vår kille gå upp i vikt. Hon vill inte att vi ger något på flaska eftersom det är en av de saker som främst kan störa amningen. Och jag vill verkligen kunna amma. Vi har ju klarat det totalt fyra gånger utan amningsnapp och jag har ju egentligen god tillgång på mjölk så det handlar ju "bara" om att få bebisen att "fastna" vid bröstet. Så vi avvaktar till måndag för att se vad hon säger då. Har aldrig längtat till en måndag mer i mitt liv.
    Klokt att köpa ersättning! bara tryggheten att veta att man har något att ta till gör ju allt mycket lättare. visst är det mysigt och praktiskt med amning om det funkar, får hålla tummarna för er på måndag! men kämpa med det just så mycket som du känner att det är värt för dig, alltså pressa dig inte för länge bara för att. det låter som du/ni har det tufft med mycket redan som det är. bebistiden är tuff på många sätt, och med en så jobbig förlossning som det verkar ha blivit för er är det ju än mer att kämpa med i själva vardagen tänker jag.
    Har du fått bra hjälp/info från vården om din förlossningsskada?
  • Plopps80

Ludwig tar nappen men det krävs enormt mkt kämpande. När han väl tar den kan han suga en timme på den och sova medan vissa dagar spottar han ut den efter två sekunder.

• Cornelia 084

När bör man söka vård för mjölkstockning? Har så ont i båda brösten men det ena kan jag åtminstone amma på, det andra gör så fruktansvärt ont vid amning att jag inte kan hålla mig från att skrika rakt ut och gråta. Jag har även feber :/

• Plopps80
    Cornelia 084 skrev 2014-01-12 09:53:00 följande:
    När bör man söka vård för mjölkstockning? Har så ont i båda brösten men det ena kan jag åtminstone amma på, det andra gör så fruktansvärt ont vid amning att jag inte kan hålla mig från att skrika rakt ut och gråta. Jag har även feber :/

Vet inte när man ska söka läkarvård men känner du dig dålig och har så ont får du väl söka! Har haft mjölkstockning 2 ggr. Jag ammade och ammade på bröstet och hade varm vetekudde på. Masserade och masserade och tillslut släppte det.
Svar på tråden December bebis 2013