• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Jobbigt! Kan ni inte ge ers på flaska? Vi hade jobbigt med stora killen ibörjan så jag vet hur trasig man blir. Sömn hjälper lite. Kan du få sova över ngt mål? Amningen är inte hjälpt av att du inte sover. Tänk på att du har ammat lite och det är ju jättebra! Vi har ju förmånen att kunna ge ersättning vi har rent vatten etc. Och du är en lika bra mamma om du ger flaska!! *pepp pepp* du kommer klara detta! Ersättning på flaska är bra skit det med, amning i all ära men den ska inte ta död på bebismyset och familjen.

Kram!!!

Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:
    Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • JMP

Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

• Plopps80
    Irlais skrev 2014-01-11 11:20:18 följande:
    Vilka fina bebisbilder! Plopps, min bebis skrikgråter vid bröstet ibland, det är så jobbigt... Han visar att han vill ha men är så missnöjd ändå. Oftast hjälper det att rapa honom/hålla mer upprätt men inte alltid. Då får han äta ändå sådär missnöjd sen blir han lugn när han är mätt och det går att ta bort honom från bröstet :/

Tycker detta är så fruktansvärt jobbigt! Känner mig hemsk men jag bara längtar till Lillen blir 3 månader och magen ställer in sig. Längtar efter att kunna äta det jag vill.
  • MissKaos
    JMP skrev 2014-01-11 11:59:55 följande:
    Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

Testar Purelan kräm? Finns på apoteket. De har även Mepitel som du kan lägga på bröstvårtan så den inte fastnar i BH:n.
    http://www.apotea.se/mepitel-one-5-x-7.5-cm-2-st?gclid=CIaPxcWC9rsCFQkd3godHGgAAw

Står att den är för bränskador, bra på väldigt mkt sår tycker jag -så fort det kladdar lite eller vill fastna i bandage etc är detta kanon. DU kan klippa en liten bit och lägga på. Smörj salvan under. Salvan gör heller inget om bebisen får i sig. Den tvättas alltså inte bort innan amning.
    Värt ett försök kanske? Mina småsår försvann på 1v med den behandlingen och slutade göra ont ganska snabbt.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Cornelia 084

JMP: här är en till med ömmande bröstvårtor *räcker upp handen*! Maya är 4 veckor nu och även jag har väldigt ont i vårtorna så fort nåt stöter emot, exempelvis kläder, täcke eller för att inte tala om när Maya råkar grabba tag i vårtan med sina vassa naglar. Jag använder Purelan vilket jag tycker inte har gjort så stor skillnad. Men om du inte testat så kan det ju vara värt ett försök, finns på Apoteket :)

• Cornelia 084

Jag undrar om det är någon här som haft samlag igen efter förlossningen? Hur lång tid efter förlossningen i så fall? Hade ni då inget avslag alls längre? Hur kändes det?

• sarak
    Cornelia 084 skrev 2014-01-11 13:05:26 följande:

Jag undrar om det är någon här som haft samlag igen efter förlossningen? Hur lång tid efter förlossningen i så fall? Hade ni då inget avslag alls längre? Hur kändes det?

Nä. Hade det kvällen före förlossningen men nu känns det avlägset. Inte för att jag är för trött eller så, men mitt underliv är allt annat än okej, trots att jag i princip inte gick sönder någonting. Tror jag har någon form av framfall och svårt att hålla tätt känns inget kul.
  • moruri

Hade min man varit här nu hade jag sexat upp honom direkt! Extremt sugen, haha! Med första sonen tog vi upp sexet igen tre veckor efter fl. Men jag gick ju inte sönder något och avslaget hade slutat. Blöder inte längre nu heller men får gott vänta tills den 28e när han är hemma igen! Oj som jag ska förföra honom då, ska nog inhandla lite nya underkläder, kanske sätta på mig en mask kanske tom. en peruk, hahaha!! :D nu blev jag riktigt exalterad. Hade varit riktigt gott för själen! Ska hårdträna med knipövningar tills dess!

• MissKaos

Nej jag tänker att avslagen ska upphöra och efterkontrollen vara gjord först.

Efter sonen var det obekvämt första gångerna. Gjorde lite ont

Cornelia 084 skrev 2014-01-11 13:05:26 följande:

Svar på tråden December bebis 2013