• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Felinne

Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

• Plopps80
    Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:
    Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv. Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Ska ni inte börja med ersättning ist? Att lida sig igenom bebisens första tid är ju inget roligt alls! Visst vill man amma och visst vill man att barnet ska ha bröstmjölk men ersättningen är ju fantastisk när det inte funkar! Ni kan ju varva med lite mjölk också. Att få en bebis är nog så jobbigt och krävande även om amningen funkar perfekt. Att hålla på som ni gör kan bränna ut er totalt. Mamma kunde inte amma mig och min bror. Minns att hon satt vid bordet och pumpade och grät. Näe det får inte gå hur långt som helst sa mormor. Mamma gav brorsan ersättning och lugnet spred sig i hemmet.
  • IdaJ
    Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:

Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Usch vad jobbigt det låter!! Ska ni inte börja med ersättning istället då? Jag hade också problem med min amning, han vägrade ta bröstet och blev bara arg och sen hade jag alldeles för lite mjölk för att få honom mätt. Nu har jag accepterat att jag inte kan mätta honom med amning, hur tråkigt det än är. Men efter att vi började med ersättning så ser jag ju att han mår mycket bättre! Han sover hela nätterna och är en väldigt nöjd kille. Nu får han ligga vid bröstet för att snutta mest.

Hoppas att det löser sig för er! Måste vara ett helvete att inte få någon sömn!
  • Plopps80

Igår var Ludwig väldigt orolig på eftermiddagen och kvällen. Han gnällde och behövde bäras runt. Han är annars väldigt nöjd i famnen. Vid 21 tänkte jag att han var hungrig för han verkade hungrig. La mig med honom i sängen. Han andades så häftigt att han nästan hyperventilerade. Kastade sig på bröstet sög girigt men släppte och började då skrika. Han tog det igen och andades fortf lika häftigt. Släppte och grät och så höll han på. Rapade honom lite och bytte bröst men han fortsatte. Tillslut grät han med vårtan i munnen. Pärra tog honom och satt med honom till 24. Han grät inte och verkade inte direkt orolig. Sedan somnade han på sambons bröst och det kom massa pruttar. Han åt nästa gång kl 05 då hade det gått 7 timmar sedan senaste matning. Kl 05 åt han lugnt och fint och även kl 07 igen. Jag blir seriöst oroad för honom när han beter sig som igår kväll. Bröstet ska ju lugna men han är ju nästan ångestfylld. Så här har han varit några tillfällen vid 03-04 på morgonen och då har jag trott det är gaser. Men varför är han lugn hos min sambo? Har frågat BVC om det men de kan inte ge några svar. Snälla är det fler som upplevt detta? Någon som har erfarenheter/teorier? Jag är orolig att det är något fel. Min dotter gjorde aldrig så!

• Irlais

Vilka fina bebisbilder!

Plopps, min bebis skrikgråter vid bröstet ibland, det är så jobbigt... Han visar att han vill ha men är så missnöjd ändå. Oftast hjälper det att rapa honom/hålla mer upprätt men inte alltid. Då får han äta ändå sådär missnöjd sen blir han lugn när han är mätt och det går att ta bort honom från bröstet :/

• AnnaSthlm

Är så fruktansvärt avundsjuk på er vars bebisar sover flera timmar i sträck på natten. Min son är 3 veckor och har INTE sovit mer än 2 timmar i sträck mellan 22 och 07, någonsin.

Han får ersättning från födseln (och även lite utpumpad bröstmjölk). Han vaknar varannan timme på natten och är hungrig, kan i princip klocka honom...

Han sover knappt längre stunder på dagen heller, så jag är ett vrak, men han går upp i vikt som han ska.

Jag drömmer om 3-4 timmars nattsömn i sträck...

• MissKaos

Jodå! Kl3 somnade hon. Vi klev upp 9:30 lite amningspauser bara.

Cornelia 084 skrev 2014-01-11 02:53:10 följande:
    Miss Kaos: jobbigt när man inte kan sova :/ själv ligger jag och ammar o slösurfar.. Men nu verkar hon släppt taget om bröstet och somnat, så nu ska jag också försöka sova. Hoppas Elsa känner sig trött snart så du får göra detsamma!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013