• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Är funka i bebisrumpan med. Har inte testat. Men på läpparna är ju smart..

Ngn som har testat nässug ftån otribaby? Förkyld bebis här

Repan skrev 2014-01-11 18:15:16 följande:
    Purelan hjälpte inte mig, men att klämma ut bröstmjölk, smörja in vårtorna o låta lufttorka o sen glesa ut amning med minst 3h mellan och vara noga med bebisens tag (stoooort gap) varje gång o göra om o göra rätt när det blir ett dåligt tag - tog några dagar så var såren borta o har inte kommit tillbaka på tre veckor nu!

Använder purelan på läpparna nu ist ;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • FiaFunderar
    MissKaos skrev 2014-01-11 18:38:59 följande:

Är funka i bebisrumpan med. Har inte testat. Men på läpparna är ju smart..

Ngn som har testat nässug ftån otribaby? Förkyld bebis här smile4.gif

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Japp! Vi kör nässug varje dag här!

Lisen har ju varit förkyld nästan hela sitt liv... Vad hemskt det låter.

Vi tycker att det hjälper med den sugen!
  • JMP

Tack för tipsen! Har använt purelan sen jag kom hem från bb. Använder jag den inte blöder det när jag ammar men den verkar inte hjälpa till med läkningen tyvärr.. :( får prova på något annat, har ju tyvärr en riktig snuttebebis också som sällan är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet... Måste bli hårdare med det också, får nog skylla mig själv lite som tillåter det men vid oroliga nätter är det skönare att ha henne tyst vid bröstet än skrikandes i famnen för nappen totalvägrar hon, hon blir förbannad när hon får den i munnen.

• MissKaos

Dåså! Hade ngn värdelös sak med sonen...

FiaFunderar skrev 2014-01-11 18:50:02 följande:
    Japp! Vi kör nässug varje dag här!

Lisen har ju varit förkyld nästan hela sitt liv... Vad hemskt det låter.

Vi tycker att det hjälper med den sugen!

• MissKaos

Testat lite tillägg efter amning?

Min hatar med napp. Spott-kräks på den.

JMP skrev 2014-01-11 18:50:10 följande:
    Tack för tipsen! Har använt purelan sen jag kom hem från bb. Använder jag den inte blöder det när jag ammar men den verkar inte hjälpa till med läkningen tyvärr.. :( får prova på något annat, har ju tyvärr en riktig snuttebebis också som sällan är nöjd om hon inte får ligga vid bröstet... Måste bli hårdare med det också, får nog skylla mig själv lite som tillåter det men vid oroliga nätter är det skönare att ha henne tyst vid bröstet än skrikandes i famnen för nappen totalvägrar hon, hon blir förbannad när hon får den i munnen.

• JMP
    MissKaos skrev 2014-01-11 19:05:17 följande:

Testat lite tillägg efter amning?

Min hatar med napp. Spott-kräks på den.

Jo har börjar göra det vissa nätter nu, brösten går sönder annars. Har försökt med nappen flera gånger, måste nog acceptera att hon inte vill ha den. Skönt att slippa avvänjning sen men har för mig att den ska minska risken för psd?
  • FiaFunderar
    MissKaos skrev 2014-01-11 19:03:53 följande:

Dåså! Hade ngn värdelös sak med sonen...

Vi tar lite koksalt i näsan först och efter några minuter så kör vi med sugen.
  • sarak
    JMP skrev 2014-01-11 11:59:55 följande:

Är det någon fler än jag som inte blivit av med såren på bröstvårtorna ännu? Det har gått mer än fyra veckor men dom vägrar läka! Håller på att bli galen.... Att amma går hyfsat, värre är det att använda kläder, usch vad ont det gör. Hade helst gått omkring med bar överkropp dygnet runt men det funkar ju liksom inte annat än när man är hemma. BVC tyckte jag skulle prova pumpa det bröstet som är värst och låta det vila från amning en stund. Men grejen är den att det bröstet är tjorvigt och jag lyckas inte får ut mer än ca 5 ml på tio min med pumpen... Annat är det när dottern suger, då hör jag att hon får ut mjölk, inte jättemycket som på andra bröstet men definitivt mer än 5ml..

Jag använde vårtskydd från medela för att slippa att bröstvårtorna skavde mot kläder. Var noga med att smörja. Ett tag pumpade jag lite först, vårtorna blev lite längre då och greppet blev lite annorlunda. Men vårtskydden var absolut det bästa skulle aldrig stått ut utan dom
  • sarak
    Felinne skrev 2014-01-11 10:04:56 följande:

Förlåt men jag måste få klaga lite. Mår så jävla dåligt just nu. Min lille kille vill inte längre ta bröstet. Inte ens med amningsnapp. Vi är tvungna att koppmata honom varannan timme eftersom han bara minskar i vikt. Och även när vi är snabba tar det minst 30min att fixa klart allt plus byta minst en blöja. Det gör att vi max får sova 1,5h mellan varje matning.Jag bara gråter. Sitter och pumpar och ser ju att stressen har påverkat mjölkproduktionen eftersom jag bara får ut hälften så mycket nu som för två dagar sedan. Min kropp är trasig. Varje toalettbesök är en kamp när ens ringmuskel är av. Och min man håller på att bryta ihop eftersom han måste ta hand om en fru i upplösningstillstånd, en gråtande bebis och allt annat som rör mat, tvätt, inköp osv.

Fy fan. Lite mer rosa fluffiga moln hade inte skadat.

Men så kan ni ju inte ha det! Kan inte pappan ta ledigt och ni delar upp natt och dagskift så ni får sova? Hoppas det vänder snart! Flaska funkar inte?
  • Förstaförsökaren26

Är det många som kör med napp till sina barn?! Å när brukar man börja med dom?! Åhh felinne lider verkligen med dej!! Funkar inte flaska heller?! Tänker med tanke på att han inte tar amningsnappen?!

Svar på tråden December bebis 2013