• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Repan
    Plopps80 skrev 2014-01-17 16:54:50 följande:

Å jag som tycker Ludde är stor smile1.gif han väger 5700 g och är 58 cm. Hur mkt äter han? Tycker Ludwig äter kopiöst. Varannan timme på dagen och nu sista tiden vill han amma hela kvällarna. Dock äter han ju sällan på natten. 23,04 och sedan oftare under morgontimmarna.
    Haha ja riktig bjässe vi fått :)

Han äter ca var 3-4: e timme dygnet runt. Men har pumpat en gång för o se hur många ml han äter tills han är nöjd och det var ca 200, vilket är 50 ml mer än "vanligt" typ. Han kräks efter amning eftersom magen inte hänger med men trots rappauser o väntetid mellan brösten kommer det upp. Bvc sa det bara är så och att man får ha handdukar till hands :)
  • islandpeak

Repan: när är Teodor född? Ingrid är född 17:e så de är lika gamla nästan :) Ingrid väger dock bara 5150 och vägde 4735 när hon föddes. Hon gick ner till 4380 dock så hon har ju nästan gått upp 1 kg. På längden har hon växt fr 52 cm till 57. Hur mkt har era växt på längden?

De hittade ett litet blåsljud på hennes hjärta när hon var inlagd. Det oroar mig konstigt nog inte alls då hon växer, äter, sover och är pigg o glad. Tydligen är det vanligt och kopplas ofta till virusinfektion. De har inte nämnt det förut på tidigare kontroller, men kollar upp det på måndag igen. Läkaren på BVC nämnde det inte på em i onsdags men igår hörde läkaren det på barnavd.. Gillar inte läkaren på BVC, tror jag ska byta...

• siolina

Min unge väger ca 4200 och är 6,5 vecka. 54 cm lång. Ingen gigant låter det som. Men gullig ändå.

• sarak

Rasmus har sovit hela dagen. Blir nästan orolig att något är fel. Alltså han äter varannan - var tredje timme, men somnar om direkt efter. Han har varit väldigt nöjd och lätt att ha sista tiden, i princip inte ett gnäll, men han har varit mycket pigg och vaken. Vad tror ni, kan dom ha sovdagar ibland eller ska man bli orolig?

• islandpeak

De kan ha sovdagar ja :) det är då de växer eller återhämtar sig efter en faaas :)

När Ingrid var sjuk sov hon extremt mkt men hon gick liksom inte att väcka utan blev bara ledsen och ville inte äta heller. Det var stor skillnad på henne mot hur hon brukar vara, så det märker du om det skulle vara nåt :)

• AnnaSthlm

Ett tips till er som har svårt att ge Minifom med sked: köp en liten spruta på apoteket och ta bort droppmunstycket på Minifom flaskan. Inga droppar går till spillo och det är lätt att ge barnet dropparna. Blev tipsad av barnmorskan på BB när vi skulle ge killen flytande medicin.

• Repan
    islandpeak skrev 2014-01-17 17:26:12 följande:

Repan: när är Teodor född? Ingrid är född 17:e så de är lika gamla nästan :) Ingrid väger dock bara 5150 och vägde 4735 när hon föddes. Hon gick ner till 4380 dock så hon har ju nästan gått upp 1 kg. På längden har hon växt fr 52 cm till 57. Hur mkt har era växt på längden?

De hittade ett litet blåsljud på hennes hjärta när hon var inlagd. Det oroar mig konstigt nog inte alls då hon växer, äter, sover och är pigg o glad. Tydligen är det vanligt och kopplas ofta till virusinfektion. De har inte nämnt det förut på tidigare kontroller, men kollar upp det på måndag igen. Läkaren på BVC nämnde det inte på em i onsdags men igår hörde läkaren det på barnavd.. Gillar inte läkaren på BVC, tror jag ska byta...

16:e :) han vägde 4630 när han kom o gick ner till 4290 och så upp igen nu då 2,8 kg hittills. Han var 55 lång vid födseln o 59 nu :) huvudet ökat från 38 - 40,5 ungefär.
  • MissKaos

Min spyr ju med. Magmunnen är nog inte riktigt mogen. Så när hon tar i för att bajsa kräks hon. Och övrrskottsspyor då.

Min stora bebis är ju liten!! Inte ens 4, 5kg vid tre veckor. . Det vägde storebror när han var 14dgr.

Hur gick kollen hos gyn?

Repan skrev 2014-01-17 17:07:05 följande:
    Haha ja riktig bjässe vi fått :)

Han äter ca var 3-4: e timme dygnet runt. Men har pumpat en gång för o se hur många ml han äter tills han är nöjd och det var ca 200, vilket är 50 ml mer än "vanligt" typ. Han kräks efter amning eftersom magen inte hänger med men trots rappauser o väntetid mellan brösten kommer det upp. Bvc sa det bara är så och att man får ha handdukar till hands :)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Cornelia 084

Maya är 5 veckor idag och efter dagens BVC-besök så visade det sig att hon är 54,5 cm lång och vägen 4160 gram. När hon föddes var hon 49 cm lång och vägde 3360 gram.

• MissKaos

Spruta i kinden bara så dom inte sätter i halsen

AnnaSthlm skrev 2014-01-17 18:27:23 följande:
    Ett tips till er som har svårt att ge Minifom med sked: köp en liten spruta på apoteket och ta bort droppmunstycket på Minifom flaskan. Inga droppar går till spillo och det är lätt att ge barnet dropparna. Blev tipsad av barnmorskan på BB när vi skulle ge killen flytande medicin.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013