• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar

Bajsar era bebisar varje dag??

Här är vi inne på dag 5 utan bajs :-/ Vet ej om man ska vara orolig...

• FiaFunderar
    Irlais skrev 2014-01-18 03:46:06 följande:

Vi har börjat med en ny rutin här hemma sen ett par dagar tillbaka. Vi nattar lillen runt 21 och ser till att han somnar i spjälsängen, sen har han fått sova med mig när han vaknar för mat 1-3 timmar senare. Innan har vi samsovit helt. Nu gick han utan mat från 21 till 3.20 och sov från 22! Helt otroligt, har aldrig gått så länge utan mat eller sovit så länge i sträck. Brösten höll på att sprängas :)

Vi har det nästan exakt lika här hemma.

Hon somnar för natten vid kl 21-22 någon gång. Vaknar runt kl 3... Ammar och somnar om. Sen vaknar hon vid 5-6 och vill äta igen. Ammar och somnar om. Sen sover hon till ca 7.30 och då vaknar även storasyster så då går vi upp.

Sååå glad att nätterna har blivit bra nu!
  • FiaFunderar
    JMP skrev 2014-01-18 13:20:58 följande:

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

Lisen sover alltid på sidan. Jag lägger henne på en lite tunnare dunkudde (som jag har fått ge upp)

Jag lägger alltså hela henne på kudden. Då sjunker hon liksom ned i en skåra och då ligger hon stadigt på sidan
  • Repan
    FiaFunderar skrev 2014-01-18 14:33:53 följande:

Ja massvis, fem ggr per dag eller så.
  • MissKaos

Helammas barnet kan det vara så. Dombär olika. Min bajsar hela tiden.

FiaFunderar skrev 2014-01-18 14:33:53 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • moruri

Helammande barn kan bajsa allt mellan tio gr/dag och en gång var tionde dag.. Står på 1177.. Så du behöver inte oroa dig än. Om du tror att hon har magont eller så pga det kan du alltid köra upp en termometer lite och hjälpa till.

Byter minst tolv blöjor per dag här. Mina händer är helt förstörda efter allt tvättande.

Mina pojkar hatar att sova på rygg, funkar bara i vagnen. Douglas sover halvt på sidan. Brukar bulla upp med en liten kudde så han inte kan tippa över på mage.

• Plopps80

Ludde bajsar varje dag. Oftast en gång men inte längre på nätterna. Ni som lägger era bebisar vid 21 har de ingen orolig period på kvällarna? Vi släcker ner och dämpar belysningen, tar på pyjamasen vid 19-19:30 men vid den tiden är Ludwig väldigt pigg. Han är ofta ganska orolig men värst är det mellan 22-23. Skulle gärna natta honom tidigt så man får lite egen tid på kvällen. Egentligen tror jag att han är övertrött men söva honom går icke! När han väl somnat är ju nätterna väldigt bra får jag säga. På vår babyvakt har vi vaggvisor och Ludwig har somnat på dagen flera ggr till de sångerna. En vettig rutin tänkte jag är pyamas, amma, läggas ner i sängen och lyssna på vaggvisor (längre fram när han inte är orolig på kvällen). Men kollade på ett nannyprogram i förrgår och hon sa att man absolut inte ska spela vaggvisor vid matningen för man ska inte stimulera vid sänggåendet. Dottern la vi bara ner i sängen vid 21 och hon somnade. Då var hon runt 10-12 veckor. Hoppas det funkar med Ludwig också snart! Han är ju bra på att somna själv på dagen.

• Felinne
    JMP skrev 2014-01-18 13:20:58 följande:

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

Alltså jag måste bara få säga att ALLA barn är snälla. Det finns inga barn som är vakna, bajsar, kissar, kräks, skriker etc. av elakhet. Förstår att du inte på något sätt menar något ont i vad du skriver och jag vill inte rikta min irritation mot dig men jag stör mig så sjukt mycket i hela jargongen att vissa har "snälla" barn. Bättre ordval hade i mitt tycke varit att skriva att vissa barn är lugna t.ex.
  • Förstaförsökaren26

Hur länge går det mellan amningarna för er? Jag ammar min sessa var tredje timma även på natten. Vi försöker lägg henne 20 men hon vill äta då till kanske 21 sen är det som mest tre timmar mellan varje måltid. Har nog aldrig låtit det gå mer än 3.5 timmar. Vet någon hur hur många timmar Max man kan vänta OM barnet själv inte visar tecken på hunger?

Svar på tråden December bebis 2013