• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar

Jag har gått ner 16 av 22 kilo på 20 dagar.

Men jag äter ordentligt! Jag är ju lchf.are och äter ganska mycket. Men det är nog nu när sambon är hemma och lagar all mat.

På måndag börjar han jobba och jag kastas in i verkligheten med att fixa 3 barn på morgonen, som ska till skola och förskola :-/ *Hjälp!*

• FiaFunderar

En annan fråga!

Är det någon här som har en bebis som är "dålig" på att bajsa? Som inte bajsar varje dag...?

• Felinne

Till er som helammar: Jag och min lilla kille börjar äntligen få ordning på det där med amning nu så nu kommer såklart nya frågor. Hur många dagar är vanligt att ha svinont i bröstvårtorna av amningen? Har inga sår men det skär som knivar varje gång han ska ta tag så jag vill bara veta vad jag ska ställa in mig på innan jag uppsöker hjälp.

• Repan
    Felinne skrev 2014-01-17 23:15:25 följande:

Till er som helammar: Jag och min lilla kille börjar äntligen få ordning på det där med amning nu så nu kommer såklart nya frågor. Hur många dagar är vanligt att ha svinont i bröstvårtorna av amningen? Har inga sår men det skär som knivar varje gång han ska ta tag så jag vill bara veta vad jag ska ställa in mig på innan jag uppsöker hjälp.

Jag hade väldigt ont och sår i typ 9-10 dagar nånting.

Känns ji fortfarande men inte som då. Viktigt alltid se till att bebis tar bra tag. Gör alltid ont första tagen innan mjölken börjar rinna tycker jag.
  • Irlais

Vi har börjat med en ny rutin här hemma sen ett par dagar tillbaka. Vi nattar lillen runt 21 och ser till att han somnar i spjälsängen, sen har han fått sova med mig när han vaknar för mat 1-3 timmar senare. Innan har vi samsovit helt. Nu gick han utan mat från 21 till 3.20 och sov från 22! Helt otroligt, har aldrig gått så länge utan mat eller sovit så länge i sträck. Brösten höll på att sprängas :)

• Plopps80

Vill också ha rutiner. Är verkligen rutinmänniska. Tyvärr är Ludwig väldigt orolig på kvällarna just nu. Tidigare har han somnat vid 20-21 men nu är han stressad och uppe i varv och vill äta hela tiden. Han somnar 23-24 ibland 22 om jag ammar honom till söms men det går inte alltid då han sliter och drar i bröstet och skriker fast jag ammar. Tror han då är kopiöst övertrött. Sambon brukar ta honom då och gå runt med honom tills han somnar. Sedan stoppar han ner honom i hans säng och där kan han sova 4-5 timmar. Längtar tills denna oro på kvällen lägger sig tycker det är himla jobbigt! Det värsta är när man är så trött så ögonen går i kors och lägger sig i sängen för att amma och han bara skriker och drar i bröstet. Skriker tom med vårtan i mun... Frustration känner jag då! Har varit en vecka med mkt tuffa kvällar. Han har ju inte varit direkt kinkig på kvällarna innan men nu så.

• Irlais
    Plopps80 skrev 2014-01-18 09:27:44 följande:

Vill också ha rutiner. Är verkligen rutinmänniska. Tyvärr är Ludwig väldigt orolig på kvällarna just nu. Tidigare har han somnat vid 20-21 men nu är han stressad och uppe i varv och vill äta hela tiden. Han somnar 23-24 ibland 22 om jag ammar honom till söms men det går inte alltid då han sliter och drar i bröstet och skriker fast jag ammar. Tror han då är kopiöst övertrött. Sambon brukar ta honom då och gå runt med honom tills han somnar. Sedan stoppar han ner honom i hans säng och där kan han sova 4-5 timmar. Längtar tills denna oro på kvällen lägger sig tycker det är himla jobbigt! Det värsta är när man är så trött så ögonen går i kors och lägger sig i sängen för att amma och han bara skriker och drar i bröstet. Skriker tom med vårtan i mun... Frustration känner jag då! Har varit en vecka med mkt tuffa kvällar. Han har ju inte varit direkt kinkig på kvällarna innan men nu så.

Plopps, vi har ju samma grej här hemma på kvällarna, att han sliter och drar och skriker under amningen. Det är ju så frustrerande. Frågade på BVC men fick inget vettigt svar.

Oavsett detta så har vi märkt att efter 21-22 någon gång så har natten börjat för lillen sover oftast ett längre pass (3h typ) ibland vaknar han tidigare ändå men för min egen del om inte annat känns det bra att få lite struktur. Vi går upp runt 8-9 för då har lillen oftast blivit pigg och glad :)
  • IdaJ
    Plopps80 skrev 2014-01-18 09:27:44 följande:

Min brukar också vara så på kvällen. Enligt min BM så handlade det om att det är jobbigt att bearbeta alla intryck som har varit under dagen. Vet inte om det stämmer, men kan tänka mig att det är en blandning av det och att han är övertrött och har lite ont i magen. Tror som flesta bebisarna har en liten jobbig tid på kvällen :)

Ted sov mellan 23-07 och sen från typ 07.30-10. Man kan inte säga att man inte känner sig utvilad :)
  • Repan
    MissKaos skrev 2014-01-17 19:33:21 följande:

Han? Hans?

Det är ju "bra" ändå så det inte är mgt som inte läker!!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Läkaren alltså
  • MissKaos

Svamp i brösten?

Felinne skrev 2014-01-17 23:15:25 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden December bebis 2013