• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MissKaos

Ja. Hette hsn Hans? Min kollegas man isf

Repan skrev 2014-01-18 10:43:43 följande:
    Läkaren alltså

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    Irlais skrev 2014-01-18 09:44:36 följande:
    Plopps, vi har ju samma grej här hemma på kvällarna, att han sliter och drar och skriker under amningen. Det är ju så frustrerande. Frågade på BVC men fick inget vettigt svar. Oavsett detta så har vi märkt att efter 21-22 någon gång så har natten börjat för lillen sover oftast ett längre pass (3h typ) ibland vaknar han tidigare ändå men för min egen del om inte annat känns det bra att få lite struktur. Vi går upp runt 8-9 för då har lillen oftast blivit pigg och glad :)

Ska börja med rutiner så fort Ludwig är redo för det. Runt 12-13 veckor börjar ju detta ge med sig. Då är de trötta på ett annat sätt på kvällen. Dottern skrek varje kväll mellan 17-23 till hon var 11 veckor sedan försvann det successivt. Hon höll dock inte på och stökade vid bröstet.
    IdaJ skrev 2014-01-18 10:39:22 följande:
    Min brukar också vara så på kvällen. Enligt min BM så handlade det om att det är jobbigt att bearbeta alla intryck som har varit under dagen. Vet inte om det stämmer, men kan tänka mig att det är en blandning av det och att han är övertrött och har lite ont i magen. Tror som flesta bebisarna har en liten jobbig tid på kvällen :) Ted sov mellan 23-07 och sen från typ 07.30-10. Man kan inte säga att man inte känner sig utvilad :)

Pratade med BVC läkaren igår och hon sa samma att det är intrycken som de inte kan sortera men hon hade en annan teori också och det är att när bebisarna blir lite mer vakna men är för små för att leka och stimulera sig blir de frustrerade. Allt handlar om att amma första tiden och när de börjar komma ur det blir det en frustration de vill ha bröstet men ändå inte. Lät vettigt tyckte jag. Lättare sedan när de leker med grejer och blir trötta pga att de aktivt gjort något. Skönt med sömn. Ludwig sov mellan 23-03 och vidare till 06. Sedan sov han men hade jätteont i magen. Låg och grät i sömnen och knorra å pruttade. Sov inte mkt från kl 06 men vi låg till 09 så jag är pigg ändå. Är van vid sömnbrist dottern har alltid haft orolig sömn tills typ nu. Så man ser fram emot 5 år till av dålig sömn haha.
  • MissKaos

Vår stora sov med dåligt länge *ryser*

Ingen kolik igår. Hoppas minifoam hjälper henne

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
      Elsa igår kväll. Idag 4 veckor!

Skriv namnet på den du vill tagga:
    Skriv ett namn
  • Plopps80

Så söt hon är miss k. Dålig sömn är ett gissel men man lär sig ju leva med det. Fördel med morgonpiggt storasyskon är ju att denna kan gå upp med det yngre syskonet kan vara uppe lite med det mindre. När Ludwig blir 4 år ska Filippa fylla 10. Då kan hon hålla han sällskap på morgonen. Samma när han börjar skolan. De kommer gå på samma skola och när han blir 7 år är hon nästan 13 år då kan de ta följe till skolan om de börjar samma tid. Mycket käckt. Inte så att dottern ska vara någon barnvakt så alltså men i en familj hjälps man åt. Tror det är nyttigt att få ta ett visst ansvar! Jag fick passa min bror mkt. Är 13 år mellan oss. Jag älskade att mysa med honom. När jag fick körkort 19 år gammal och han var 6 år åkte vi runt och hitta på kul saker och jag köpte coola kläder till honom. Saknar den tiden

• sarak

Sovdag igår och i natt sov han 22-05. Somnade om, väckte honom 07.30, ont i brösten och rädd att mjölkstockningen ska komma tillbaka. Sedan var han vaken ett par timmar på strålande humör. Skönt, började nästan bli orolig att någon var fel

• JMP

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

• Repan
    MissKaos skrev 2014-01-18 10:45:55 följande:

Ja. Hette hsn Hans? Min kollegas man isf

Jaga hmm nej Tommy eller Tomas typ :)
  • Repan
    JMP skrev 2014-01-18 13:20:58 följande:

Fy vad avis jag blir på er som har så snälla barn som sover. Min lilla 5veckors plutt sover aldrig mer än två timmar i sträck när hon sover i sin säng. I famnen kan hon sova max tre timmar men jag orkar inte ha henne i famnen på natten. Sen tar det minst en timme att amma och få henne att somna om, oftast en och en halv. Hon har börjat sova sämre och sämre på rygg också, rycker till hela tiden och väcker sig själv. Provade att lägga henne på sidan inatt och det fick henne mycket lugnare. Det är inte farligt att ha henne på sidan va? Annat än att hon kan rulla över på mage men jag har bullat upp med en rullad filt så hon inte ska kunna tippa framåt. Men bebisar kan inte täppa till nå luftgångar eller liknande genom att sova på sida?

För oss är det tre timmar o natta o amma tar en timme minst, nattningen är det som går sämst - han vill bli lugnad i famn eller med liggamning men vaknar när en flyttar på honom.
  • Plopps80

Jmp Ludwig sover alltid på sidan. Han avskyr att ligga platt på rygg. Det är inget farligt. Se till att barnet inte lan rulla över på mage bara. Ludwig ligger lixom halvt på rygg och halvt på sidan. Jag märkte på honom att om han sov när jag la ner honom eller om ja la ner honom i vagnen och stod kvar och vaggade vagnen då vaknade han till. De senaste veckorna har jag ammat och när han håller på att somna lägger jag ner honom på sidan i vagnen och så går jag därifrån. Han kan ligga 20 min vaken han låter lite och knorrar kan tom gnälla pyttelite men sedan somnar han själv och då sover han som en stock. Han har inte längre ro att sova på mig för han vaknar hela tiden och letar tutte så det är skönt att han sommar själv. Pröva att lägga ner bebisen vaken. Det kan funka. Vissa dagar funkar det inte ovh han skriker och då tar jag upp honom såklart.

Svar på tråden December bebis 2013