• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • sarak

Jag har efterkontroll när bebis är 12 veckor känns sjukt länge dit. Har ju inte ont någonstans, men är ju helt bombis på att jag har framfall. Jag kniper och kniper, tränar som tusan hela dagarna, men hur mycket jag än kniper verkar inte det som hänger ner hoppa upp på sin plats Vill ju veta nu ju! Orkar inte vänta på efterkontrollen med att "komma igång" med mitt liv. Känner på mig att det kommer bli en besvikelse ändå, att hon varken säger bu eller bä. Går långa promenader varje dag, gör styrkeövningar enligt Olgas bok och är igång med ridningen nästan varje dag nu. Det känns bra i både kropp och själ.

• sarak
    Felinne skrev 2014-01-15 18:56:48 följande:
    Är det normalt att må dåligt när någon annan (typ ens svärmor) håller ens barn? Min lille älskling luktar massa av svärmors parfym i håret nu efter att hon har håller och pussat honom en timme och jag tycker det känns gräsligt. Jag tycker jättebra om min svärmor men det här ger kortslutning i min hjärna.
    Ja, det är hemskt. Tycker till och med att det är lite obehagligt när min egen mamma håller bebisen. Och Rasmus storasystrar. Men ändå härligt och gulligt. Känner mig bara helt bekväm när sambon har honom
  • sarak

Vaknade i morse med ett ömt och hårt vänsterbröst. Rasmus fick bara äta från vänsterbröstet hela förmiddagen och när han var klar pumpade jag ur så mycket jag kunde. Hjälpte inte, stenhårt från under armen och sedan en bred rand ner på ovansidan av bröstet till vårtan. Det gjorde ondare och ondare, kunde knappt röra armen. Försökte väcka bebis och få honom att äta mer, men nej, proppmätt. Böt sedan taktik, lät honom sova tills han blev ordentligt hungrig. Under tiden pumpade jag, oavbrutet. Efter ett par timmars pumpande var bröstet tömt, helt mjukt på undersiden men fortfarande stenhårt och ömt på ovansidan. Kom inte en droppe mjölk hur jag än masserade och pumpade. Sedan vaknade en hungrig bebis. Och han sög, och jag tröck och masserade. Så underbart när han började klunka. Han fick bort hela stockningen. Var lite ömt ett tag efteråt, men nu känns det helt bra. Det roligaste var nästan Rasmus min sedan när han ätit klart och bara låg och mös vid bröstet. Han såg så nöjd ut och firade av leende efter leende. Det var precis som om han förstod att han precis gjort något mycket bra. Gullunge <3

• Repan
    sarak skrev 2014-01-15 20:57:35 följande:
    Jag har efterkontroll när bebis är 12 veckor känns sjukt länge dit. Har ju inte ont någonstans, men är ju helt bombis på att jag har framfall. Jag kniper och kniper, tränar som tusan hela dagarna, men hur mycket jag än kniper verkar inte det som hänger ner hoppa upp på sin plats Vill ju veta nu ju! Orkar inte vänta på efterkontrollen med att "komma igång" med mitt liv. Känner på mig att det kommer bli en besvikelse ändå, att hon varken säger bu eller bä. Går långa promenader varje dag, gör styrkeövningar enligt Olgas bok och är igång med ridningen nästan varje dag nu. Det känns bra i både kropp och själ.
    Men gå till akut.MVC och kolla upp direkt! Obstretiken, där du födde - där ska det finnas vård för dig upp till 12 veckor efter förlossningen.
    Bebis BF 20 december 2013
  • Felinne

Skönt att det inte bara är jag då. Tror nog det var lukten som var det värsta egentligen. Och kanske även pussandet. Ser bara kemikalier och bakterihärd framför mig. Och så finns liksom instinkten där också som är en så löjligt stor kraft som gör att jag bara vill vara nära bebisen hela tiden. Har aldrig varit med om något liknande.

• Irlais
    Felinne skrev 2014-01-15 22:16:44 följande:

Skönt att det inte bara är jag då. Tror nog det var lukten som var det värsta egentligen. Och kanske även pussandet. Ser bara kemikalier och bakterihärd framför mig. Och så finns liksom instinkten där också som är en så löjligt stor kraft som gör att jag bara vill vara nära bebisen hela tiden. Har aldrig varit med om något liknande.

Tycker faktiskt det är oförskämt när andra pussar min bebis, att man tar sig den friheten alltså...

Jag lyckades stöta mig med svärmor eftersom sambon tyckte jag skulle ge henne bebisen när han var ledsen och skrek. Jag sa ifrån på skarpen att när han är ledsen ska vi, hans föräldrar som är de enda han känner igen när han är så liten, hålla och trösta honom. Aldrig att jag "överger" min ledsna lilla bebis på det sättet! Nästa gång vågade svärmor inte hålla bebisen, som att jag sagt att ingen får hålla någonsin. Herregud säger jag bara, så onödigt.
  • Repan

Jag övar på stt inte störa mig. Stör mig inte på att andra håller, däremot är det inte kul nör bebis luktar tantparfym eller när de bara TAR barnet bör jag håller. Inte "får jag hålla?" Utan "kom nu till mormor". Min svärfar hjälpte oss första två dygnen hemma, jätegulligt... Men när jag liggammat honom till sömns ja då vaknar jag av att svärfar tar sovande bebis från min sida för att ha honom några timmar till. Eh ja tack men han sov ju nu liksom.

Stör mig på en som försökt köra in tummen i munnen på honom med tvång "man måste lära dom ta tummen!" Eh nej vi har napp och HAN VILL INTE.

Stör mig också på alla skämt typ "hejdå då tar jag honom o åker hem" som eg. Betyder "åh vad jag tycker om honom". Ja men säg det istället då....

Man får ta paus från o träffa folk :)

• Plopps80
    MissKaos skrev 2014-01-15 18:56:18 följande:
    Tillväxtperiod? Det ändrar sig hela tiden med dom här små. Ingen ordning alls
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Vet inte om det är en tillväxtperiod! Igår hade jag kunnat sälja honom. Han började kl 16 och ville amma hela tiden skrek och gnällde om han inte fick bröstet. Mötte honom och ammade och ammade men tillslut var inte det bra heller! Han släppte bröstet men dök på det igen på ett hetsigt sätt och höll på så till jag fick nog och mannen tog honom! Klockan tolv somnade han och sov i egen säng till kl 04 och därefter hos mig till 07;30. Kvällskink som börjar vid 8 veckors ålder är icke välkommet. Blir sugen på att sluta amma när han gör så här! Blir helt slut på det! En rolig sak dock är att han skrattat flera gånger nu imorse eller lett stort mot mig och sin syster. Han är för söt och det känns så bra att han äntligen ler svarsleende.
  • MissKaos

Magsjuka på fsk. Sonen hemma. Han fick gå hem ngt barn kräktes imorse där. Ångest!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • FiaFunderar

Den här damen får guldstjärna idag

Sov från 21.30-7.30 med två små uppvak bara. Mycket nöjd mamma och pappa!

Svar på tråden December bebis 2013