• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Min BVC sköterska sa att det bästa är om man undviker minifom så vi har inte kört med det. Har inte behövts iofs han har inte haft magknip. Hon sa att det är mycket ämnen i den och att man inte kan bevisa att den har någon verkan på magen. Men vissa tycker ju att det hjälper. Körde den med dottern som hade kolik men märkte ingen skilnad.

• Plopps80

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg). Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

• Repan

Det är väl E 202 som vissa barn får utslag av. För oss är det viktigare att han får ut gaserna o inte skriker flera timmar om kvällen o natten än att undvika det där... Vad innehåller en våtservett, barnschampo? ;)

• Repan

En släkting till oss använde pysventil jättemkt till sin son som sedan fick problem med att bajsa, nån reflex (?) som blev störd. Kunde bara bajsa i varmvatten sedan ända upp i treårsåldern!

• FiaFunderar
    Repan skrev 2014-01-25 22:21:17 följande:

Det är väl E 202 som vissa barn får utslag av. För oss är det viktigare att han får ut gaserna o inte skriker flera timmar om kvällen o natten än att undvika det där... Vad innehåller en våtservett, barnschampo? ;)

Det finns ju även andra sätt att få ut gaserna än att stoppa i barnet E-nummer och konstigheter

Och istället för våtservetter kan man ju använda vanligt vatten och papper
  • FiaFunderar

Någon här som kör med "amningsteet" (anis, kummin, fänkål)?

Det ska ju hjälpa en liten gasig mage och även mjölkproduktionen.

• Repan
    FiaFunderar skrev 2014-01-26 05:10:19 följande:
    Det finns ju även andra sätt att få ut gaserna än att stoppa i barnet E-nummer och konstigheter smile1.gif

Och istället för våtservetter kan man ju använda vanligt vatten och papper smile1.gif
    Jo jag menar bara att typ läkemedel kanske kan vara okej om man nu använder barntvål osv, de flesta gör något sånt. Om minifom nu hjälper en, annars är det ju onödigt.

Tror man vinner mer på att köpa bara ekologiska kläder t.ex. Vad det gäller gifter! Handla giftfritt är en bra guide!
  • Plopps80

Gode värld va trött jag är på Ludwig just nu... Han vill amma konstant på kvällarna. Somnar gott men vaknar efter ett par minuter och börjar veva och andas häftigt och leta efter bröstet. Kan inte amma timme ut och timme in får skavsår och tillslut känns det direkt obehagligt. Han skrek till och från i en timme igår kväll. Har aldrig hänt innan han skriker aldrig. Mannen gick runt med honom för att skona mina bröstvårtor och Ludwig brukar alltid gilla att bli buren men nä han skrek. Somna efter en timme men vakna såfort mannen la ner honom och börja veva då var klockan 23:40. Ammade igen för husfriden och då somnade han och sov till halv fem. Sen åt han och kom inte alls till ro efter det. Vevade med armar och ben och gnällde och knorrade. Orkade inte bry mig så jag la mig med ryggen mot honom och en kudde över huvudet. Tror han somnade men ville äta igen 06:30 och så var det igång igen. Ammade och ammade ända sättet att få lugn och ro. Sover ju som en kratta när jag ammar. Han vägrar ta napp. Känner att jag inte står ut med detta. Vill sluta amma men det lär inte hjälpa....... Minns inte att dottern var så här vid två månaders ålder. När upphör denna tuttfixering?????

• siolina

Plopps, jag tror Jamil är ungefär lika amningsfixerad. Känns som att jag ammar minst hälften av all tid jag spenderar med honom, och sedan vill han ligga vid bröstet och sova. På nätterna är det samma sak, han äter och äter och äter.

Men jag tror, förutom att bebisar är olika och att amningen är mysig etc, att de börjar bli så pass stora att de behöver mer underhållning, men är för små för att kunna roa sig, och att de äter i brist på annat. Snart kommer de kunna roa sig med föremål och då kommer det lätta. Sedan tror jag att vad det gäller Jamil så äter han också för att komma till ro. Har upptäckt att han behöver lite hjälp att somna numer, kan inte längre bara äta sig till sömns.

• siolina

Är så tacksam att slippa magproblem denna gång, dottern hade massvis!

Men ett tips är faktiskt, förutom massage etc att hjälpa dem att bajsa genom att hålla dem i hukande ställning. De gånger Jamil har haft ont har vi gjort så och det är mycket lättare för dem att bajsa så. Tycker man att det är flummigt att hålla dem över toan så kan man hålla dem så med blöjan på ju.

Det mesta av Jamils bajs kommer numera på toan. Och kanske hälften av kisset, beroende på vad vi har för oss. Mer hemma, mindre om vi flänger runt.

Svar på tråden December bebis 2013