• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80
    siolina skrev 2014-01-26 10:45:21 följande:
    Plopps, jag tror Jamil är ungefär lika amningsfixerad. Känns som att jag ammar minst hälften av all tid jag spenderar med honom, och sedan vill han ligga vid bröstet och sova. På nätterna är det samma sak, han äter och äter och äter. Men jag tror, förutom att bebisar är olika och att amningen är mysig etc, att de börjar bli så pass stora att de behöver mer underhållning, men är för små för att kunna roa sig, och att de äter i brist på annat. Snart kommer de kunna roa sig med föremål och då kommer det lätta. Sedan tror jag att vad det gäller Jamil så äter han också för att komma till ro. Har upptäckt att han behöver lite hjälp att somna numer, kan inte längre bara äta sig till sömns.

Ja så sa faktiskt BVC också just att de är uttråkade och äter för det. Att dom är i ett mellanläge i denna åldern. Ammar varannan timme på dagen. Ibland sover han 3-4 timmar i sträck då går det ju längre tid. Har inga problem med att amma mkt på dagen men just detta på kvällarna.... Gud han kan amma 1,5 timme och släpper själv bröstet men vill ändå ha det efter 5 minuter. Och just att det håller på så sent. Känns som alla andras ungar somnar 21 varje kväll utan besvär. Mamma var här igår och tyckte det lät väldigt sent att han somnar 23:30 ibland tom 00:30. Men oftast somnar han 22-23. Kommer man någonsin få rutiner lixom. Kommer man få honom att somna i normal tid? Är ju helt slut och så ska man upp tidigt med dottern och klara sig igenom dagen till ännu en jobbig kväll. Uch. Känns tufft.
  • Nov13

Jag känner att jag önskar min son ville äta äta äta. Han har efter 8 veckor bara ökat 760g. Han är 58.7cm och 4810g... Han har även för högt levervärde så vi springer till läkaren titt som tätt för prover och vägning. Läkaren har slutat säga att hon tror det är bra till nästa provtagning och är det inte bra om 10 dagar väntar en utredning på lever och gallgångar. Är livrädd!

• Plopps80
    Nov13 skrev 2014-01-26 11:01:35 följande:
    Jag känner att jag önskar min son ville äta äta äta. Han har efter 8 veckor bara ökat 760g. Han är 58.7cm och 4810g... Han har även för högt levervärde så vi springer till läkaren titt som tätt för prover och vägning. Läkaren har slutat säga att hon tror det är bra till nästa provtagning och är det inte bra om 10 dagar väntar en utredning på lever och gallgångar. Är livrädd!

Men gud! Förstår att du mår dåligt. Vad kan det vara/bero på?
  • islandpeak

Vi ger helt enkelt Ingrid en skvätt ersättning på kvällen om hon håller på så. Jag får ont i tuttarna och då får hon helt enkelt vara utan.. Det är enda ersättningen hon får på hela dagen, 60 ml, och hon behöver inte eg för att bli mätt, men det spar mig. Hon får det vid 9, sen ammar hon vid 11-12 igen och somnar för natten. Tiden mellan 9-11 är rätt stökig, samma var det med pojkarna minns jag. Sen helt plötsligt en dag så somnar de kl 9 och sover över maten kl 12 :)

• Plopps80
    islandpeak skrev 2014-01-26 11:46:59 följande:
    Vi ger helt enkelt Ingrid en skvätt ersättning på kvällen om hon håller på så. Jag får ont i tuttarna och då får hon helt enkelt vara utan.. Det är enda ersättningen hon får på hela dagen, 60 ml, och hon behöver inte eg för att bli mätt, men det spar mig. Hon får det vid 9, sen ammar hon vid 11-12 igen och somnar för natten. Tiden mellan 9-11 är rätt stökig, samma var det med pojkarna minns jag. Sen helt plötsligt en dag så somnar de kl 9 och sover över maten kl 12 :)

Har försökt ge ersättning flera kvällar men han vägrar äta det eller så äter han det och kaskadspyr upp allt igen och då är han vrålhungrig å mina bröst är helt uttömda så jag vågar inte ge mer Min dotter gallskrek på kvällarna och var rejält stökig men aldrig så sent på kvällen/natten. Eller så har jag glömt bort hur det var. Längtar till denna oroliga period är över känner mig tom irriterad på min egen bebis. Han kväver mig med sitt ständiga behov av att äta. Får lätt panik för det är bara jag som kan erbjuda tröst och sluta amma kan jag ju inte göra. Han kan inte ligga själv en minut heller sedan ett par dagar. Kinkar och vill bli buren. Typiskt för utvecklingssprång. Är på sånt pisshumör idag. Fick honom att sova i vagnen. Skulle laga mat till våra gäster i kväll. Då rycker dottern av honom filten och när jag säger till henne börjar hon gapa och skrika så han vaknade helt. Hade go lust å bara fråga om hon är dum i huvudet men det gjorde jag inte. Skicka henne på rummet och har lagat mat med gnällig bebis i babysitern. Mannen är ute och lagar bilen. Är så fruktansvärt trött av sömnbristen jag har. Ibland fattar jag inte att jag börjat om igen med dessa vaknätter som kan hålla på i åratal. Känner mig nästan deppig idag fy fan.
  • Irlais

Nu vet jag var sambon fick det där med kladdkakan ifrån... Var hos svärmor igår och då började hon prata om att nu kan man låta bebisen smaka lite mat om man doppar fingret i det och låter bebisen slicka i sig. Tur som höll sambon med mig när jag sa ifrån att det är bebisen för liten för! Sen sa hon också att det är bra för bebisar att skrika, det rensar lungorna... Kan ju lätt säga att svärmor inte är ett alternativ till barnvakt när det blir aktuellt! Kul det blir att ta den fighten...

• Nov13
    Plopps80 skrev 2014-01-26 11:25:09 följande:

Men gud! Förstår att du mår dåligt. Vad kan det vara/bero på?
    Vi vet inte om levervärdet beror på vikten eller om vikten beror på levervärdet. Ber till högre makter att det är det första. Läkaren har varit helt övertygad om att det ska ha rättat till sig dom senaste tre provtagningarna men nej. Ena levervärdet hade dock gått ner men inte det andra. Det står helt stilla. Att något är fel på levern eller gallgångarna är ju en mardröm. Vill bara att han börjar öka i vikt nu och att allt blir bra. Går sönder av oro just nu... :(
  • Nov13
    Irlais skrev 2014-01-26 14:02:57 följande:

Nu vet jag var sambon fick det där med kladdkakan ifrån... Var hos svärmor igår och då började hon prata om att nu kan man låta bebisen smaka lite mat om man doppar fingret i det och låter bebisen slicka i sig. Tur som höll sambon med mig när jag sa ifrån att det är bebisen för liten för! Sen sa hon också att det är bra för bebisar att skrika, det rensar lungorna... Kan ju lätt säga att svärmor inte är ett alternativ till barnvakt när det blir aktuellt! Kul det blir att ta den fighten...

INTE OKEJ! Skönt att din kille sa ifrån iaf. Herregud dom är ju bara små små bebisar än. Dom har ingen nytta alls av något annat än mjölk/ersättning. Kan väl t.o.m skada?!
  • FiaFunderar
    Irlais skrev 2014-01-26 14:02:57 följande:

Så säger mina svärföräldrar också! Att det är bra för bebisens lungor att de skriker!

De påminner oss om det varje gång vi ses. OCH att vi MÅSTE lägga bebisen i sin säng så fort hon somnar så hon inte vänjer sig att sova vid oss hela tiden... SUCK!!!

Jag röt i ordentligt en gång och sa att jag kommer ALDRIG låta nåt av mina barn ligga och skrika om jag har möjlighet att trösta dem... De verkar inte ha fattat!
  • Irlais
    FiaFunderar skrev 2014-01-26 17:05:51 följande:
    Så säger mina svärföräldrar också! Att det är bra för bebisens lungor att de skriker!

De påminner oss om det varje gång vi ses. OCH att vi MÅSTE lägga bebisen i sin säng så fort hon somnar så hon inte vänjer sig att sova vid oss hela tiden... SUCK!!!

Jag röt i ordentligt en gång och sa att jag kommer ALDRIG låta nåt av mina barn ligga och skrika om jag har möjlighet att trösta dem... De verkar inte ha fattat!
    Jag sa också ifrån, mitt barn ska inte behöva skrika! Hur kan man som förälder säga så, fattar verkligen inte. Svårt det där med svärföräldrar alltså. Har ni låtit dem passa barnen i och med den attityden?

Nov13: ja visst är det så... Svärmor är ju väldigt pigg på att dela med sig av sin "kunskap" i och med att hon har många barn själv, men hennes råd är ju inte riktigt faktagranskade om man säger så. Tycker det är jobbigt för det är ju direkta osanningar hon kommer med ibland men hon menar inget illa.
Svar på tråden December bebis 2013