• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • Juno
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-04-03 18:29:02 följande:
    Mitt största problem är ju att äta många ggr/dag. Så idag har jag köpt lite enkla saker att äta. Tex köpte jag kalkon i charken och bad de göra lite tjockare skivor. Min vän sa att det är bra som mellanmål el lunch ihop med keso och avokado. Har även köpt hallon som jag tänkte värma lite och ha på yoghurt eller keso.
    Att äta fem till sex gånger om dagen är bara bra, förutsatt att man äter nyttiga saker i lagom mängd. Bra förslag på mellanmål du har. Andra tips är ett kokt ägg, 2 finn chrisp med färskost eller en halv burk makrill i tomatsås
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-04-03 19:10:46 följande:

Haha. Underbar kommentar. Fick höra igår att jag skulle passa mig för banan för det är så mkt socker i den. Denna måste jag berätta för henne. ;)
    En del är rabbiata (LCHF:are?) Fick höra att jag absolut inte kan äta morotsdipp istället för godis "det är såå mycket kolhydrater i morötter" Kanske det med jämfört med 200 gr choklad?
    buffybuffy skrev 2013-04-03 19:23:46 följande:
    dumma inlägg.

jag är 29 och väger 89kg är 167cm,jag går varje dag mellan 3,5tim-4,5tim,med barnvagn och äter 613 kalorier,använder shape up.

Jag startade 27 mars:) jag kommer inte väga mig förrän 10 april.
    Shape-Up är bra, men äter du bara 613 kcal och promenerar 4 timmar? Då går du minus på en dag! Det är inte hållbart i längden. Öka på till det dubbla kaloriintaget (fortfarande lågt) och minska promenaderna till 1-2 timmar per dag så har du större chans att lyckas.

Jag har ungefär samma övervikt som du, äter 1400 kcal om dagen, tränar pass 1 timme 2 ggr i veckan och promenarar 30-60 minuter övriga dagar. På det går jag ner ca 1 kilo i veckan

Tack Fru mamma Ang din frukost tycker jag att den verkar helt normal (ca 300 kcal) och att bara frukten hade varit för lite. Kanske kunde du bytt ut en macka mot mjölk eller yoghurt så hade du fått lite mer protein och mindre kolhydrater

Idag äter jag

07.00   Kokt ägg, macka med skinka o paprika, ett glas juice
    10.00   Ett äpple
    12.00   Pasta med köttbullar i tomatsås, gröna bönor
    15.00   chokladmjölk, melon
    16.00   löppass 45 min
    19.00   gulachsoppa, pannkaka med jordgubbar

• Kia82

Godmorgon tjejer!

Jag har sovit kanon i natt, var riktigt pigg när väckarklockan ringde och det var dags att gå upp.
    Drack ett stort glas vatten och en halv bars innan det var dags att gå till skolan (15 min dit) och därefter gick jag i 50 min med barnvagnen innan jag och minstingen gick hem och åt en tallrik havregrynsgröt med mjölk och ett halvt rivet äpple på. Kände att jag blev riktigt mätt och nöjd på det.

Till lunch blir det idag gravad lax, kokt ägg, avokado, kanske lite räkor också. Gör en liten mix där. Om jag är sugen på något sött därefter så tar jag en halv bars alt. bara ett tuggummi. Dricker vatten (med citron) till allt. The funkar utmärkt om man är lite sugen på någonting typ sent om kvällarna.

Ikväll blir det en timmes powerwalk.

• Fru Mamma

Juno: ja, de övriga dagarna nu har jag ätit en bättre frukost ur den synvinkeln, ca 1/2-1 dl (har inte mätt upp, men ögonmåttet säger det) turkisk yoghurt och en näve bär plus mitt älskade kaffe och vitaminer... Men idag kände jag att jag behövde något annat, för jag saknade tuggmotstånd :P

• Fru Mamma

Snart är det dags för lunch här i krokarna, och jag fortsätter med tallriksmodellen eftersom det inte riktigt funkar med specialmat när man har barn som vägrar äta om det inte serveras samma mat till samtliga bordskumpaner... Så idag blir det resterna från igår, falukorv och stuvade makaroner, grönsallad, morötter, gurka, majs och röd paprika :)
    Hur är det med nyttighetshalten ur viltsynpunkt när det kommer till wokgrönsaker? Har fettet någon direkt negativ inverkan på det nyttiga? (Dom jag tittat på ska man steka i 1-2 matskedar olja) eller är det måhända lika nyttigt som man tänker?

• Anonym (Långstång)

har ni sambos eller?
    min kärahar inte fattat att jag menar allvar tror jag för han fick helt dilla igår och va sååå sugen på något gott.
    jag kände hur det sög i magen själv när han höll på så. Han fick sig en liten påminning och nu hoppas jag han ska sluta nämna chokladbollar, jordgubbar och glass och allt va det var han sa igår.

vet inte om jag kommer hatid att träna något idag, känns skit jobbigt. Jag måste städa inför en visning och sen ha den. Sen laga middag och sen va med barnen och sen va det kväll. :/ Får städa lite hurtigt då!

• Fru Mamma

Långstång: jag har en man som är väldigt stöttande, och även min son, 9 år, som stöttar väldigt mycket på sitt sätt ("öööh, mamma, ska du verkligen äta det där? Du ska inte ta ett glas vatten istället om du nu skulle gå ner i vikt? äter du det där så blir jag besviken på dig" -igår när jag stod och dreglade över en påse kanelbullar i frysen... Jag hade faktiskt inte tänkt äta det! :P)

• Flegmatikern

Hej, jag vill gärna haka på. Jag har en stor övervikt efter 3 täta graviditeter och ska nu ner i vikt.
    Jag är 173 cm lång och väger idag 97,3 kg och vill ner till 70 kg.
    Vägde tidigare 80 kg och var ganska nöjd. Men vill nu bli smal och fit.
    Jag startade vlcd idag igen efter ett litet uppehåll.
    Har pulver för ca 6 veckor.
    Har tidigare provat vlcd, lchf, vv och en massa andra metoder.
    Tar det lugnt med träningen nu men kommer köra hårdare efter pulver veckorna.

• Lilla Puh

Långstång: Ja, och han är då verkligen inte till någon hjälp har jag upptäckt. Mer än som avskräckande exempel möjligtvis.

Han är en riktig godisgris han också. Han är i bra form, gymmar 5-6 dagar i veckan och så, men han har ta mig tusan sämre matvanor än vad jag har. 
    Han skulle handla lite mjölk i förrgår, och kom även hem med 3(!!) chokladkakor och 4 redbull. Allt var slut när jag öppnade kylen imorse, ba' hallåå?! 
    Han jobbar en hel del men hemma på helgerna äter han oftast ingenting alls innan middag vid 5-6 på kvällen, möjligtvis tar han en skål chilinötter och lite dricka till frukost....

Ska väl inte skylla på honom alls, men det är lätt att dras med lite tycker jag. Inge roligt att ställa sig och göra lunch själv mm. men jag måste skärpa mig med det tills han också kommer på bättre tankar :)

• Carmelina

Fru mamma: alltså 1-2 msk olja är ganska mycket kan jag tycka. Grönsakerna suger i sig all oljan så det är klart att du får i dig fler kalorier. Å andra sidan ska du ju få i dig en del nyttigt fett, plus att iaf jag tycker att man håller sig mätt längre om man får i sig lite fett. Jämför man 2 tsk olja och wokgrönsaker med 5 dl pasta till exempel så hade jag ju valt wokgrönsakerna :)

Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor