• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-31 10:55:02 följande:
    Det där får du allt lov att utveckla lite...
    ADHD är ju neurologiskt, vilket inte Borderline är 
    Borderline är också neurologiskt. De senaste årens forskning har lärt oss mycket mer om borderline.
  • Anonym (Stefan)

Har faktiskt också läst en del avhandlingar där man numera tror sig veta att det är neurologiskt. Jag tycker det pekar på det motsatta men jag är ingen forskare heller. Flört

• Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-31 14:29:55 följande:
    Har faktiskt också läst en del avhandlingar där man numera tror sig veta att det är neurologiskt. Jag tycker det pekar på det motsatta men jag är ingen forskare heller. Flört
    Det är till stor del genetiskt så hur skulle det inte vara neurologiskt? (Miljö är också viktigt, som för alla sjukdomar.)
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (.) skrev 2013-05-31 14:39:26 följande:
    Det är till stor del genetiskt så hur skulle det inte vara neurologiskt? (Miljö är också viktigt, som för alla sjukdomar.)
    Det är ju just det jag inte tror, att det är genetiskt alltså. Jag tror mer på miljön som faktor. Men jag baserar det inte på någon forskning, förstås och jag inser att jag förmodligen har fel.
  • Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-31 16:53:18 följande:
    Det är ju just det jag inte tror, att det är genetiskt alltså. Jag tror mer på miljön som faktor. Men jag baserar det inte på någon forskning, förstås och jag inser att jag förmodligen har fel.
    Det är bevisat med hjälp av tvillingstudier att borderline till stor del är genetiskt. Finns inget utrymme kvar att tro om den saken. 

Miljön verkar också vara en stor faktor, även om det är svårare att bevisa. Ingen har lyckats visa vad det är i miljön som kan orsaka borderline. 
  • Anonym (.)

Att det är genetiskt behöver inte säga något om huruvida det går att bota/mildra eller inte. Det är två olika saker.

• Anonym (Fd anonym IPS)

Länkar till fakta tack.

Anonym (.) skrev 2013-05-31 17:55:48 följande:
    Att det är genetiskt behöver inte säga något om huruvida det går att bota/mildra eller inte. Det är två olika saker.

• Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-31 19:36:24 följande:
    Länkar till fakta tack.
    Vad är det du vill ha referens till?
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (.) skrev 2013-06-01 10:11:26 följande:
    Vad är det du vill ha referens till?
    Det du precis skrivit i dina tidigare två inlägg förmodligen. Glad
    Anonym (.) skrev 2013-05-31 17:39:56 följande:
    Det är bevisat med hjälp av tvillingstudier att borderline till stor del är genetiskt. Finns inget utrymme kvar att tro om den saken. 

Miljön verkar också vara en stor faktor, även om det är svårare att bevisa. Ingen har lyckats visa vad det är i miljön som kan orsaka borderline. 
    Jag tror inte på forskningen säger jag ju. Finns gott om utrymme, vad är det med dig? Sa du likadant om de tidigare resultaten också, att det inte finns något utrymme kvar att tro? De tvingas revidera forskningen och "fakta" hela tiden, ingen är ristat i sten.

Vi får väl se om några år ifall de tvingas revidera det igen. Det tror jag.
  • Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-06-01 12:36:22 följande:
    Det du precis skrivit i dina tidigare två inlägg förmodligen. Glad

Jag tror inte på forskningen säger jag ju. Finns gott om utrymme, vad är det med dig? Sa du likadant om de tidigare resultaten också, att det inte finns något utrymme kvar att tro? De tvingas revidera forskningen och "fakta" hela tiden, ingen är ristat i sten.

Vi får väl se om några år ifall de tvingas revidera det igen. Det tror jag.
    Vilka forskningsresultat är det som har reviderats? Jag känner inte till att det någonsin funnits några belägg för att borderline inte till stor del har genetiska orsaker. Det har aldrig funnits några sådana resultat. Känner du till några?

Istället för att bara bortse från det du inte gillar så tycker jag du ska läsa några av studierna. Resultaten är tydliga. Detaljer kommer säkert modifieras i nya studier, men det är väldigt osannolikt att man någonsin skulle revidera slutsatsen att borderline är en sjukdom med till stor del genetiska orsaker.

"Instead, our results indicate that the association between childhood abuse and BPD traits stems from common genetic influences that, in some cases, also overlap with internalizing and externalizing disorders. These findings are inconsistent with the widely held assumption that childhood abuse causes BPD"
    J Abnorm Psychol. 2012 Jun 11
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22686871

"Based on twin and patient registries, 92 monozygotic (MZ) and 129 dizygotic (DZ) twin pairs were interviewed"
    "Among the specific PDs, the heritability appeared to be 0.69 for borderline,…"
    Compr Psychiatry. 2000
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11086146

"I don't have the slightest doubt that there is a biological base of this disorder, and I don't believe you can create a BPD without the biology."
    -Martha Linehan, 2011

" rel="nofollow" target="_blank">

"Brain imaging studies have provided evidence for disruption of the neural circuitry in BPD (reviewed elsewhere [56]). However, two relatively consistent findings from brain imaging studies emerge: 1) BPD patients seem to have decreased volume in anterior cingulate gyrus (ACG), especially of gray matter, compared with healthy control subjects (57–59); 2) positron emission tomography studies have shown that orbital frontal cortex (OFC) and ACG are less active in BPD than control subjects (46–49,60)."
    -SOBP, 2008
    http://apsychoserver.psych.arizona.e...0Axis%20I). pdf

"Using real-time brain imaging, a team of researchers have discovered that patients with Borderline Personality Disorder (BPD) are physically unable to regulate emotion."
    Biological Psychiatry, 2009
    psychcentral.com/news/2009/09...rder/8184.htm... 
Svar på tråden Borderline