• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-30 19:01:35 följande:
    Glömde en sak till från den tiden, att jag har hemska minnesluckor, (en sak till som psykologen kopplade ihop med en ev. psykos) det är ärligt flera veckor som har fallit bort, jag minns små stunder här o där men det mesta är en dimma, som att jag tittar på mig själv med någon annans ögon och kan inte påverka mig själv till att göra bättre beslut Gråter

Ingen som känner igen sig i att göra "konstiga" saker utan att riktigt kunna ändra riktning till bättre val eller vad man ska säga? :/  
    när jag blir riktigt arg eller så kan det falla bort vissa delar för mig, men mer ett par minuter..
  • Anonym (TS)
    Anonym (BD ADHD) skrev 2013-11-04 09:43:16 följande:
    när jag blir riktigt arg eller så kan det falla bort vissa delar för mig, men mer ett par minuter..

Ja joo så kan det vara för mig också, men denna period var det extremt och lång tid, mycket obehagligt :/
  • Anonym (Misstänker)
    Anonym (undrande 2) skrev 2013-11-04 08:42:08 följande:
    Jag har sagt till henne att hon borde söka terapi, men hon slingrar sig oftast. Ena dagen är det alla andra som är sjuka och behöver hjälp, andra dagen säger hon att det handlar om pengar och att hon inte har råd (i Sverige har väl alla rätt till subventionerad psykiatrisk öppenvård), eller att hon minsann har gått men att bla bla bla... Allt för att slippa ta tag i roten till problemet. Jag kan tänka mig att hon lätt skulle kunna manipulera en eventuell psykiater och ta de mediciner som erbjuds, men sedan dra sig för all typ av terapiarbete.

Jag tänker i alla fall ligga lågt ett tag framöver och att inte kontakta henne alls, efter ett anfall hon fick förra veckan då hon betedde sig helt galet, och skrev flera rabiata meddelanden både via mail och sms.

Ang. barnen kan jag givetvis försöka hindra henne från att kontakta dem. Men när de blir tillräckligt stora måste jag nog ändå försöka förvarna dem och berätta att hon inte alltid mår bra, vilket leder till att hon säger elaka saker och blir oberäknelig... 
    Hur gamla är dina barn nu? Du gör nog rätt som berättar för dem, när de är gamla nog att förstå, men försök att inte vilka det som att hon är hemsk och elak utan att hon säger dessa saker men oftast inte menar det och att hon egentligen mår dåligt. Men det är ju bra att barnen vet att de inte ska ta åt sig om hon hör av sig. 

Det där med att skylla ifrån sig gör jag med. Typ om någon ber mig lugna ner mig eller frågar varför jag är arg, då blir det ofta "Nej det är DU som ska lugna ner dig/är arg". Eller som i torsdags när jag dumpade min kille via facebook och sen blev arg och ledsen och frågade hur HAN kunde lämna mig nu. Det löste sig sen när jag lugnat ner mig. 
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (undrande 2) skrev 2013-11-04 08:42:08 följande:
    Jag har sagt till henne att hon borde söka terapi, men hon slingrar sig oftast. Ena dagen är det alla andra som är sjuka och behöver hjälp, andra dagen säger hon att det handlar om pengar och att hon inte har råd (i Sverige har väl alla rätt till subventionerad psykiatrisk öppenvård), eller att hon minsann har gått men att bla bla bla... Allt för att slippa ta tag i roten till problemet. Jag kan tänka mig att hon lätt skulle kunna manipulera en eventuell psykiater och ta de mediciner som erbjuds, men sedan dra sig för all typ av terapiarbete.

Jag tänker i alla fall ligga lågt ett tag framöver och att inte kontakta henne alls, efter ett anfall hon fick förra veckan då hon betedde sig helt galet, och skrev flera rabiata meddelanden både via mail och sms.

Ang. barnen kan jag givetvis försöka hindra henne från att kontakta dem. Men när de blir tillräckligt stora måste jag nog ändå försöka förvarna dem och berätta att hon inte alltid mår bra, vilket leder till att hon säger elaka saker och blir oberäknelig... 
    Min sambo sa PRECIS samma sak. Inte råd, att jag är den som är sjuk.. etc. Det är tufft! Man får bita ihop och försöka kontrollera sina känslor. Det är väldigt svårt.

Jag tror dina barn klarar sig. Det kan vara en lärdom för dem.
  • Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-04 17:40:19 följande:

Ja joo så kan det vara för mig också, men denna period var det extremt och lång tid, mycket obehagligt :/
    Ja jag förstår det :(
  • Anonym (BD ADHD)

Sen i torsdags har jag verkligen känt mig helst slut. Börjat gråta. bråkat, tjaffsat, hettsätit, fått ångest.. osv.. Och jag vet verkligen inte varför? Försöker verkligen stanna upp och tänka "vad känner jag egentligen, varför " osv.. Men nej jag kan inte hitta vad jag känner. Vilket bara gör mig mer arg och ledsen och frustrerad.
    Igår fick det bli 50mg Atarax vid 23, var tvungen att bara slappna av (tror jag inbillar mig men funkar lite i alla fall) då inget på krislistan har funkar, inte räkna från 100 till 0 osv.. men inte varit i den paniken jag behöft ringa till min psykolog heller..
    Och idag var de lika dant, jag ringde mitt X och bara grät för jag inte orkade. Och han frågade ju såklart vilket.. Och jag har ju inget svar... vill bara bort liksom. Rädd jag skulle skada barnen.. (tror jag ju inte jag skulle men ni vet den känslan) Jag kan verkligen bli lite för arg ibland och stänga av förnuftet.  
    Det slutade att jag bytte film till sonen som var hemma och tog en lång ducsh och faktikt lite av min adhd medicin som inte funkar för mig (Ritalin) men det gav mig lite energi och gjorde mig lite gladare.. så nu är dagen genomliden i alla fall och barnen i säng.. Hade bara velat vara själv nu.. Men har ju sambo (ny) så går ju inte...  

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-29 19:32:47 följande:
    Pratat med honom i telefon i över en timme nu.. Vi kommer ingenstans. För det första suger han på att prata om känslor det blir mycket "jag vet inte" som svar. Sjukt irriterande för nånting måste han veta. 

Han menar på att det inte funkar att vi blir tillsammans igen, har försökt påpeka att vi ÄR tillsammans för enda saken som skiljer sig åt sen vi var tillsammans "på riktigt" är att vi får ligga med andra om vi vill. Annars beter vi ju oss som att vi är tillsammans. Men han menar att han är friare annars nu också, att jag inte kan bestämma vad han ska göra (typ festandet antar jag att han syftar på). Han har väl en frivilja fast han är i ett förhållande men ja han festar mer nu än förut, då jag inte gillar att han festar varje helg och förut lyssnade han på mig och festade därmed inte lika ofta. Nu kan jag säga det men han struntar i det. Typ. Så säger han att han får en kick av att stöta på andra, det har han sagt förut också. Och han säger att han har försökt sluta men att det inte går. Jaha men då har han ju uppenbara problem. Även med alkoholen har han problem och har AD/HD. Men han vägrar söka hjälp för nåt av det här. 

Jag frågade även om han tyckte det var värt att få mig att må dåligt och vara orolig bara för att han ska få sin "kick". Men nää det tyckte han inte heller. Han sa att han mår dåligt av att han får mig att må dåligt, men ändå vill han få vara "fri". Jag förstår inte varför det är så jävla mycket att uppoffra. Han säger att han inte vill såra mig som förut, men det gör han ju redan. Jag sa också att han inte kan älska mig eller bry sig om mig när han håller på så här. Men det tyckte han visst att han gjorde och sa att han inte skulle höra av sig varje dag och komma till mig typ två gånger i månaden om han inte brydde sig. Okej kanske det. Men om han älskade mig på riktigt hade han väl fan inte haft ett behov av att vara med andra trots att jag mår dåligt av det? 

tycker det låter som om han har borderline?
  • Anonym (Mio)

Hej. Jag måste bara fråga; 1. var det ett medvetet val för er att skaffa barn? 2. På vilket sätt tror ni att ni brister i er omsorg om barnet/n, eller tror ni inte att Borderline påverkar hur ni tar hand om barnet? Önskar er alla ett stort lycka till!!

• Anonym (Misstänker)
    Anonym (BD ADHD) skrev 2013-11-04 20:08:17 följande:
    tycker det låter som om han har borderline?
    Nej det tror jag verkligen inte. Visst kan vissa saker stämma in, men det kan det ju för de flesta, men det mesta stämmer inte alls in på honom. Han har ad/hd däremot. 
  • Anonym (Misstänker)

Har varit så jääävla nere senaste tiden, typ sen i torsdags kanske. Min kompis kom till mig på fredag och skulle vara hela helgen, men åkte redan på lördag förmiddag. Hennes pojkvän "ballade ur" eller vad man ska säga.. så hon fick åka hem. Jag kan vara jävligt känslig, misstänksam, rädd för att bli övergiven, kontrollerande osv. Men den människan (min kompis kille) är hundra gånger värre än mig. Och då är det fan illa. Han ringde henne på fredag kväll och hon missade att svara EN gång och så var kvällen/helgen förstörd.. 

Jag har typ ätit en gång om dagen senaste dagarna. Har verkligen försökt de senaste månaderna att hålla rutiner. Har försökt äta regelbundet (4-5 gånger om dagen) och inte hetsäta. Men jag faller tillbaka hela jävla tiden. Nu äter jag typ en gång om dagen, men när jag väl äter så pressar jag i mig tills jag håller på att spy. Ligger i sängen hela jävla dagen. Hade skola idag, ny kurs började, det struntade jag i och låg hemma och sov. Har bestämt mig för att hoppa av skolan, men vet inte om jag kan göra det mitt i allt pga. lånet jag tagit från csn och det.. Vet inte var jag ska ta vägen om jag hoppar av skolan, men det löser sig väl. Får i värsta fall bo hos mina föräldrar ett tag.

Svar på tråden Borderline