Anonym (undrande 2) skrev 2013-11-04 08:42:08 följande:
Jag har sagt till henne att hon borde söka terapi, men hon slingrar sig oftast. Ena dagen är det alla andra som är sjuka och behöver hjälp, andra dagen säger hon att det handlar om pengar och att hon inte har råd (i Sverige har väl alla rätt till subventionerad psykiatrisk öppenvård), eller att hon minsann har gått men att bla bla bla... Allt för att slippa ta tag i roten till problemet. Jag kan tänka mig att hon lätt skulle kunna manipulera en eventuell psykiater och ta de mediciner som erbjuds, men sedan dra sig för all typ av terapiarbete.
Jag tänker i alla fall ligga lågt ett tag framöver och att inte kontakta henne alls, efter ett anfall hon fick förra veckan då hon betedde sig helt galet, och skrev flera rabiata meddelanden både via mail och sms.
Ang. barnen kan jag givetvis försöka hindra henne från att kontakta dem. Men när de blir tillräckligt stora måste jag nog ändå försöka förvarna dem och berätta att hon inte alltid mår bra, vilket leder till att hon säger elaka saker och blir oberäknelig...
Hur gamla är dina barn nu? Du gör nog rätt som berättar för dem, när de är gamla nog att förstå, men försök att inte vilka det som att hon är hemsk och elak utan att hon säger dessa saker men oftast inte menar det och att hon egentligen mår dåligt. Men det är ju bra att barnen vet att de inte ska ta åt sig om hon hör av sig.
Det där med att skylla ifrån sig gör jag med. Typ om någon ber mig lugna ner mig eller frågar varför jag är arg, då blir det ofta "Nej det är DU som ska lugna ner dig/är arg". Eller som i torsdags när jag dumpade min kille via facebook och sen blev arg och ledsen och frågade hur HAN kunde lämna mig nu. Det löste sig sen när jag lugnat ner mig.