• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (TS)
    Anonym (skruttan) skrev 2013-11-15 10:08:59 följande:
    Har en riktig skitdag. Fick dessutom min samtalstid avbokad, just idag när jag verkligen behövde den Obestämd Har sån sjuk ångest så att det är helt galet. Oxascand har jag ätit för länge och det ger ingen bra effekt längre. Måste äta 30 mg på samma gång för att det ska ge effekt. Inte alls bra, men vad gör man?! Bättre det än att skära sig känns det som...
    Usch! Det är så jobbigt dessa dagar

Har du något annat som kan vända på din uppmärksamhet bort från den värsta ångesten, kan vara tex. (brukar hjälpa ganska bra på mig) att lyssna på en viss sorts musik, titta på bra filmer, finns ju dessa gratis sajter där det finns mängder Eller något annat?
    Vet att det kan kännas som klena råd men kanske värt att prova... 

Men om medicinen inte funkar kanske du borde få starkare lugnande än Oxascand? Inte för att jag rekommenderar det, men har du pratat med din läkare om andra mediciner?

Hoppas att det har lättat nu, lider med dig eftersom jag vet precis hur det kan vara Gråter

Skickar en cyberkram till dig!!         
  • MikanM

På youtube tipsar de ju om att ha is i handen när ångesten slår till för att just förhindra att tex skära sig.
    Fortsätt att kämpa allihopa

• Anonym (Stefan)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-15 07:18:06 följande:

Tack för ditt svar, det kändes riktigt bra

Ja jag tror att man kan lära sig ganska mycket extra av livet om man brevid får se hur svårt livet kan vara, att det verkligen inte är bara en dans på rosor utan man kan få kämpa hårt för att må bättre. Empatiförmågan får tränas ytterlilgare.

Nu kan detta vara ett lite konstigt ex. men jag är uppvuxen "med" en 99,9% frånvarande pappa (träffat honom 3ggr under min uppväxt) han var grovt alkoholiserad, där det lilla pengar han tjänade på lite strö jobb söp upp. Jag kan inte vara arg på honom, (många har frågat mig, är du inte bitter för att han "struntade" i dig???) NEJj jag kan inte vara bitter när jag vet hans bakgrund, han blev misshandlad av sina föräldrar, hamnade väldigt snett tidigt i livet. Ska jag sparka på den som redan ligger??
    Så idag (alltid varit så) när jag i vardagen möter grovt alkoholiserade människor ......
    Visst är det så. Ibland underskattar man olika variabler i livet. Är man t.ex. uppvuxen med stabila föräldrar (vilket jag är) så tycker man det är självklart. Sen träffade jag den här människan och såg hur denne mådde så otroligt dåligt, och först då förstod jag hur bra jag haft det och att det faktiskt kunde ha varit mycket värre.

Jag önskar jag hade lika stor förståelse som du ang. grovt alkoholiserade människor. Jag jobbar på det där med förståelsen, eftersom jag alltid tyckt alla har ett ansvar för sitt eget välmående och utveckling. Men det är nog inte alltid så lätt, precis som du säger.
  • Anonym (Issi)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-14 18:40:21 följande:

Jag står just nu på Voxra (antidepp)

Propavan (insomningstablett)

Stesolid (beroendeframkallande, som jag tar bara vid behov, just nu har jag varit tvungen att ta dagligen, för att öht fungera) och sen

Lamotrigin (stämningsstabiliserare,vanligt för oss som är bipolära, har även det, inte "bara" borderline) så det är just Lamotriginen som jag blev helt crazy av, nu är bara frågan vad jag ska göra med det, eftersom just mår jag hyffsat, däremot går jag på högvarv, känner mig manisk :/ Usch va jobbigt det är när allt bara är upp o ner Gråter

Lät lite mot mig:/

*voxra ggr2
    *fluoxtein ggr2
    *saroten   
    *oxascand ggr2
    *atarax ggr 4
    *imovane ggr2
    *propavan ggr 2   
    *theralen till natt och vid behov   
    *lamotrigin utskrivit med vågar inte käka dom 
  • Anonym (Misstänker)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-15 07:31:45 följande:
    Ja jag hade min man här, men även ständig kontakt med min bästa vän (som verkligen föstår och stöttar), så helt ensam var jag aldrig. Och för att tillägga visar jag aldrig barnen när jag mår SÅ, de är för det första heltid på skola/dagis och när de kommer hem tar min man över och säger att mamma behöver vila. Så om någon tror att de ser mamma skära sig själv eller få hysteriska utbrott, ni kan vara lugna på den punkten Ja jag ska prata med läkaren igen och berätta och fråga honom vad han tycker nu när jag mår lite bättre igen  

Nä antog att barnen inte såg. :)
    MikanM skrev 2013-11-15 23:16:51 följande:
    På youtube tipsar de ju om att ha is i handen när ångesten slår till för att just förhindra att tex skära sig. Fortsätt att kämpa allihopa

Har testat det men funkar inte för mig. Det ska ju funka på samma sätt som att skära sig, men det känns inte likadant och kommer inte blod. Funkar därför inte för mig.
  • Anonym (maskrosbarnet)

Vad menar du med att lämna de till mormor/farmor? Att de ska flytta dit på heltid eller? I mitt fal har jag en 100% närvarande och aktiv pappa som gör det jag inte klarar av, vi hjälps åt. Sen om man är ensamstående och det spårar ur totalt, att de verkligen tar skada bör man be om hjälp i sin föräldraroll, (det borde en del andra föräldra också göra, med ett eller psykisk ohälsa)  det behöver inte betyda att barnen måste flytta bort. Det finns olika hjälp man kan få tex. genom soc. För soc tar inte barnen i de allra flesta fall om man säker hjälp självmant, berättar vad man behöver osv.

Men jag kan ha missuppfattat dig?  

Svar:
    Hej Igen!
    Jag var trött när jag skrev och har inte orkat läsa allt, det är super att du har din man som stöd. Jag talade om min erfarenhet och om andras barns erfarenheter som jag stött på under livet.
    Där vi har blivit lite mer  bort glömda och t.ex. fått ta vuxnas ansvar osv. och jag menade att de dagar saker är som värst så kan det vara skönt att veta att barnen inte behöver se sånt som de egentligen inte borde. Det är ju olika i olika hem. Är inte ute efter att döma, bara lite upplysning om man kan kalla det så.

• Anonym (skruttan)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-15 17:51:35 följande:
    Usch! Det är så jobbigt dessa dagar

Har du något annat som kan vända på din uppmärksamhet bort från den värsta ångesten, kan vara tex. (brukar hjälpa ganska bra på mig) att lyssna på en viss sorts musik, titta på bra filmer, finns ju dessa gratis sajter där det finns mängder Eller något annat?
    Vet att det kan kännas som klena råd men kanske värt att prova... 

Men om medicinen inte funkar kanske du borde få starkare lugnande än Oxascand? Inte för att jag rekommenderar det, men har du pratat med din läkare om andra mediciner?

Hoppas att det har lättat nu, lider med dig eftersom jag vet precis hur det kan vara Gråter

Skickar en cyberkram till dig!!         
    Ska prata med läkaren på onsdag, jag behöver något annat att ta vid behov. Inte dagligen men när det är som värst. Jag hoppas ju att  Lamictal ska börja verka lite snart så jag kanske inte behöver så mycket behovsmedicin..

Kram tillbaka! 
  • Anonym (Mio)

Jag tror att jag kan ha Borderline, i alla fall har jag drag av det när jag hamnar i olyckliga relationer. Det är då dessa drag visar sig. Jag har en påtaglig rädsla för att bli övergiven, bortglömd, ignorerad eller bortprioriterad. I ett par tidigare kärleksrelationer har jag blivit som ett klister den andre har svårt att bli av med. Jag kan inte skiljas som ovänner, jag analyserar och vill reda ut allt hela tiden. Det den andra säger eller gör spelar egentligen inte så stor roll ifall han redan har sårat mig, det blir en nedåtgående spiral istället så jag förstör så mycket jag bara orkar för att fp bekräftelse på att jag inte duger. Eftersom det ändå inte går att spola tillbaka tiden. Den andre blir oftast helt galen på mig eftersom jag aldrig slutar att ringa eller sms, det är ju hela tiden någonting som ska ifrågasättas. Jag mår oerhört dåligt över att inte kunna släppa taget, att inte kunna respektera den andres önskan om att bli lämnad ifred. Allt detta händer när jag blir avvisad, sårad eller illa behandlad. Är tacksam om du vill dela med dig ifall du har liknande erfarenhet eller ett råd hur jag ska kunna släppa taget. Känner du igen? Är detta typiskt borderline beteende?

• Anonym (Stefan)
    Anonym (Mio) skrev 2013-11-18 12:48:31 följande:
    Jag tror att jag kan ha Borderline, i alla fall har jag drag av det när jag hamnar i olyckliga relationer. Det är då dessa drag visar sig. Jag har en påtaglig rädsla för att bli övergiven, bortglömd, ignorerad eller bortprioriterad. I ett par tidigare kärleksrelationer har jag blivit som ett klister den andre har svårt att bli av med. Jag kan inte skiljas som ovänner, jag analyserar och vill reda ut allt hela tiden. Det den andra säger eller gör spelar egentligen inte så stor roll ifall han redan har sårat mig, det blir en nedåtgående spiral istället så jag förstör så mycket jag bara orkar för att fp bekräftelse på att jag inte duger. Eftersom det ändå inte går att spola tillbaka tiden. Den andre blir oftast helt galen på mig eftersom jag aldrig slutar att ringa eller sms, det är ju hela tiden någonting som ska ifrågasättas. Jag mår oerhört dåligt över att inte kunna släppa taget, att inte kunna respektera den andres önskan om att bli lämnad ifred. Allt detta händer när jag blir avvisad, sårad eller illa behandlad. Är tacksam om du vill dela med dig ifall du har liknande erfarenhet eller ett råd hur jag ska kunna släppa taget. Känner du igen? Är detta typiskt borderline beteende?
    Jag känner igen det där i min sambo. Så väl.
  • Anonym (Mio)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-11-18 13:43:37 följande:
    Jag känner igen det där i min sambo. Så väl.

... och hur förhåller du dig till det?
Svar på tråden Borderline