Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-28 17:42:25 följande:
Jag vill inte skämmas ifall jag får en diagnos, men jag vet vad många tycker om sånt och att det kan snackas bakom min rygg om det. Tänker bland annat på framtida jobb, kommer det vara lika lätt att få jobb när många vet om att man har en diagnos?
Ja även om jag många gånger har tänkt att det vore lika bra att dö och ibland har hotat med självmord så har jag aldrig riktigt velat dö och jag skadar mig inte pga. att jag vill dö. Jag har aldrig skurit mig så djupt att det är någon direkt fara, men är ju inte bra ändå. Jag vet att jag borde prata med någon då istället, men typ enda jag kan riktigt prata med när jag är i det läget är min kille och när han inte svarar då vet jag inte vad jag ska göra..
Ja jag vet men jag vet inte vad han skulle säga om det. Fast om han älskar mig så mycket som han säger borde det ju inte vara någon uppoffring direkt. Till en början tyckte jag att det var ganska skönt men har ledsnat på det och känner egentligen inget behov av att vara med andra trots att vi träffas sällan. Hela grejen med att vi träffas så sällan gör att jag nojar ännu mer.
Just det med att berätta för framtida arbetsgivare är svårt. Har inte jobbat på så många år pga sjukskrivningen men även för att jag varit hemma med barnen. I mitt fall kommer nog slussningen till arbetslivet gå genom och med hjälp av F-kassan så den arbestsgivaren kommer ändå få veta det, annars kan det bli väldigt konstigt då mitt mående kan pendla kraftigt och kan ev bli sjuksrivningar igen.
Ja just självmordstankar har även jag ibland, kommer i perioder, särskilt när jag känner mig pressad. Har du ingen vän som du känner förtroende för? Som du kan ringa när som helst på dygnet, jag har tur med att ha just en sådan bästa vän jag kan vara helt mig själv med, ringa mitt i natten om det skulle behövas. Hon har samma diagnos så det är lättare att få förståelse.
Jag tror att om din kille verkligen älskar dig så mycket borde han även se att detta inte funkar för dig längre, att det bara ger mer ångest. Det borde ligga i hans intresse att vilja hjälpa dig att må bättre. Eller om han nu inte kan tänka sig "ge upp" det finns det bara två möjligheter,att försöka leva vidare såhär, jobba med sig själv eller faktiskt göra slut (vilket självklart inte är lätt) men någonstans måste du hitta vägar till att må bättre, att leva med den misstänksamheten och oron hela tiden kommer tära så mycket på ert förhållande att det kanske tar slut ändå.
Kan bara se från mig själv, hade mått oerhört dåligt av att ha det så, aldrig veta vad min man håller på med. Jag som har sånt kontrollbehov i allt skulle gå under av ett öppet förhållande. Sen skulle jag aldrig vilja vara med någon annan heller eller att han skulle vara med andra. Helt otänkbart.
Men alla är olika, så länge BÅDA parter mår bra är det ju en annan sak, men uppenbarligen mår du inte bra av det eller om det är andra saker som speglar sig till förhållandet, vet inte jag :/ Börja med att fråga honom om han är nöjd med hur det är, han kanske också tänker så eller egentligen inte alls ens söker sig till andra och då kan ni ju komma överens om att sluta leva i ett öppet förhållande.