• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Frugan)

Nu har min man börjat gå till anonyma narkomaner! Vilket jag tycker är toppen. Det ser ut som om han har fått nog av att självmedicinera bort ångest mm då detta beslut kom från ingenstanns och vad jag tror så kommer det från honom själv. 

Jag har sökt i tråden här men hittade inte vad jag letade efter. 

Finns det en bra bok som förklarar borderline? Måste vara på svenska då jag tänkte att svärföräldrarna skulle få den- de tror typ att min man bara är utbränd/deprimerad. 

Om boken handlar om någon bör den helst berätta om en person som:

* Hade en normal uppväxt (även om individen kanske var självskadlig som barn)

* Har enormt bekräftelse behov. Måste känna att alla tycker om hen.

*Kommer i kontakt med olika typer av beroende. 

*Ljuger för sin omgivning.

Jag vill att mina svärföräldrar ska få en bild av hur det kan vara för de är sååå långt ifrån att förstå :'(

(Jag skrev här för drygt en månad sedan och har inte sett om någon skrivit något direkt till mig- om det är någon som saknar ett svar så fråga igen

• Anonym (.)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-04-06 16:29:57 följande:

Nu har min man börjat gå till anonyma narkomaner! Vilket jag tycker är toppen. Det ser ut som om han har fått nog av att självmedicinera bort ångest mm då detta beslut kom från ingenstanns och vad jag tror så kommer det från honom själv. 

Finns det en bra bok som förklarar borderline? Måste vara på svenska då jag tänkte att svärföräldrarna skulle få den- de tror typ att min man bara är utbränd/deprimerad. 

Jag vill att mina svärföräldrar ska få en bild av hur det kan vara för de är sååå långt ifrån att förstå :'(

(Jag skrev här för drygt en månad sedan och har inte sett om någon skrivit något direkt till mig- om det är någon som saknar ett svar så fråga igen

Jag tror det kan bli svårt att hitta en sån bok. Psykologin har sedan länge bestämt sig för att personlighetsstörningar beror på övergrepp i barndomen, så väldigt få psykologer skulle vilja skriva en sån bok.

Personer med instabil personlighetsstörning upplever alla miljöer som instabila, så sannolikheten att hitta en borderline-biagrafi som beskriver en stabil och bra barndom är inte heller så stora.

Här är i alla fall några biografier som kanske kan få svärföräldrarna att förstå mer:

Sänder på tusen kanaler (Aspelin, 2006)
    Borderline: en del av mig (Johansson, 2011)
    När hjärtat gråter (Nielsen, 2006)
    Ansiktet bakom masken (Törnström, 2004) 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (.) skrev 2014-04-06 18:22:09 följande:
    Jag tror det kan bli svårt att hitta en sån bok. Psykologin har sedan länge bestämt sig för att personlighetsstörningar beror på övergrepp i barndomen, så väldigt få psykologer skulle vilja skriva en sån bok.

Personer med instabil personlighetsstörning upplever alla miljöer som instabila, så sannolikheten att hitta en borderline-biagrafi som beskriver en stabil och bra barndom är inte heller så stora.

Här är i alla fall några biografier som kanske kan få svärföräldrarna att förstå mer:

Sänder på tusen kanaler (Aspelin, 2006)
    Borderline: en del av mig (Johansson, 2011)
    När hjärtat gråter (Nielsen, 2006)
    Ansiktet bakom masken (Törnström, 2004) 

Nja, det är nog bara min man som upplever att det inte finns något att klaga över när det gäller barndomen men han var ett sladdbarn som inte var planerat och han hade ett enormt bekräftelsebehov/uppmärksamhetsbehov redan då som inte belv tillfredsställt. Han försökte hänga sig själv när han var 10! Och föräldrarna pratade typ aldrig med honom om det och de åkte istället iväg på en solresa det året... (Istället för att verkligen gå in på djupet av problemen). Jag menar bara att det till synes ser bra ut (kärnfamilj med två föräldrar som inte verkar ha andra problem). Går man in på djupet så är det skevt på många sätt... 

Ska ta en närmare kik på böckerna du tipsat om. TACK! =)

• Anonym (.)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-04-06 19:05:57 följande:

Nja, det är nog bara min man som upplever att det inte finns något att klaga över när det gäller barndomen men han var ett sladdbarn som inte var planerat och han hade ett enormt bekräftelsebehov/uppmärksamhetsbehov redan då som inte belv tillfredsställt. Han försökte hänga sig själv när han var 10! Och föräldrarna pratade typ aldrig med honom om det och de åkte istället iväg på en solresa det året... (Istället för att verkligen gå in på djupet av problemen). Jag menar bara att det till synes ser bra ut (kärnfamilj med två föräldrar som inte verkar ha andra problem). Går man in på djupet så är det skevt på många sätt... 

Ska ta en närmare kik på böckerna du tipsat om. TACK! =)

Försöka hänga sig när man är 10. Fy sjutton. Hoppas han har det bättre nu!
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (.) skrev 2014-04-06 20:34:34 följande:
    Försöka hänga sig när man är 10. Fy sjutton. Hoppas han har det bättre nu!
    Nej, tyvärr. Det är mkt mkt sämre. Men idag vet man hur "monstret" man slåss med ser ut... =)
  • Anonym (loka)

Min sambo har borderline .

Det är påfrestande från mitt håll då hon hela tiden vänder allting emot mig o gud vet allt!

Jag börjar bli deprimerad och orkar snart inte mera..

Hur skall jag som anhörig "ta hand " om min sambo. Vad skall jag göra/säga när bråk uppstår?

• Anonym (nettan)

Tack och lov för denna grupp...Fick diagnosen borderline för 1 vecka sedan, är 42 år och har alltid reagerat starkare än andra vid tex separationer och svek. Har pendlat i mitt humör hela livet, förutom när jag lever i en bra relation Fick även diagnosen ADHD för 10 år sedan.

Jag ligger i skilsmässa nu, och som alltid: jag får självmordstankar och mår fruktansvärt dåligt. Klarar inte av någonting alls.Väntar på DBT, är det någon här som har den erfarenheten?

• Anonym (.)
    Anonym (loka) skrev 2014-04-07 16:15:06 följande:
    Min sambo har borderline .
    Det är påfrestande från mitt håll då hon hela tiden vänder allting emot mig o gud vet allt!
    Jag börjar bli deprimerad och orkar snart inte mera..
    Hur skall jag som anhörig "ta hand " om min sambo. Vad skall jag göra/säga när bråk uppstår?
    Finns inga enkla svar. Det är du som är ansvarig för ditt liv. Du kan inte bestämma att någon annan ska ändra på sig. Om du mår dåligt av situationen så får du göra något åt den.
  • Anonym (TS)

Hej alla i tråden, både nya och gamla!

Varit bortrest, på begravning så inte hunnit varken läsa eller skriva här

Välkommen till alla nya! Glad

Ska läsa i kapp och svara..

• Anonym (TS)
    Anonym (Frugan) skrev 2014-04-06 16:29:57 följande:

Va bra att han har sökt hjälp, hoppas han får den hjälpen han behöver.

Svårt när man behöver förklara för anhöriga, särskilt den äldre generationen då de kanske aldrig hört talas om personlighetsstörningar utan kopplar all psykisk ohälsa till utmattning eller depression.
Svar på tråden Borderline