Anonym (Frugan) skrev 2014-04-06 16:29:57 följande:
Nu har min man börjat gå till anonyma narkomaner! Vilket jag tycker är toppen. Det ser ut som om han har fått nog av att självmedicinera bort ångest mm då detta beslut kom från ingenstanns och vad jag tror så kommer det från honom själv.
Jag har sökt i tråden här men hittade inte vad jag letade efter.
Finns det en bra bok som förklarar borderline? Måste vara på svenska då jag tänkte att svärföräldrarna skulle få den- de tror typ att min man bara är utbränd/deprimerad.
Om boken handlar om någon bör den helst berätta om en person som:
* Hade en normal uppväxt (även om individen kanske var självskadlig som barn)
* Har enormt bekräftelse behov. Måste känna att alla tycker om hen.
*Kommer i kontakt med olika typer av beroende.
*Ljuger för sin omgivning.
Jag vill att mina svärföräldrar ska få en bild av hur det kan vara för de är sååå långt ifrån att förstå :'(
(Jag skrev här för drygt en månad sedan och har inte sett om någon skrivit något direkt till mig- om det är någon som saknar ett svar så fråga igen
)
Jag tror det kan bli svårt att hitta en sån bok. Psykologin har sedan länge bestämt sig för att personlighetsstörningar beror på övergrepp i barndomen, så väldigt få psykologer skulle vilja skriva en sån bok.
Personer med instabil personlighetsstörning upplever alla miljöer som instabila, så sannolikheten att hitta en borderline-biagrafi som beskriver en stabil och bra barndom är inte heller så stora.
Här är i alla fall några biografier som kanske kan få svärföräldrarna att förstå mer:
Sänder på tusen kanaler (Aspelin, 2006)
Borderline: en del av mig (Johansson, 2011)
När hjärtat gråter (Nielsen, 2006)
Ansiktet bakom masken (Törnström, 2004)