• Anonym (TS)

Borderline

Här samlas vi som antingen har diagnosen eller är under utredning för diagnosen Borderline, men även anhöriga till personer med Borderline är Välkomna :)

Jag har haft diagnosen i 3år, är sjukskriven och går i MBT terapi (grupp & individual)

Finns det fler?       

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (bdd)

Jag undrar om nån vet om BDD är överrepresenterat blad dom som har borderline?

• Anonym (Hmm)

Jag begriper mig inte alls på min psykolog som fortfarande inte hör av sig på snar 6 veckor.. Det verkar som hon och de andra på psykakuten inte vet vad borderline är för något....  Som sagt en AT-läkare misstänkte att jag kan ha bipolär utan jag bara träffade honom ett par gånger. Jag träffar ju en rad olika läkare, AT, ST, psykologer och kuratorer. När jag träffade AT-läkaren gav han mig en formulär om bipolär och skrev ner, och var färdig då sa han på en gång att han tror att jag kan ha det, men tro kan han faktiskt göra i kyrkan! 

Jag gick genomgå flera tester, och ingenting hände. Visst det syns att jag är väldigt känslig, och det gör ont inuti mig än...

• Anonym (Hmm)

Och en sak till, när jag berättade hur jag mådde för samma AT-läkare så satt han och gäspade, lite väl oförskämd.. Sen slutade han där jag gick, och de meddelade att jag skulle träffa en annan... Då måste han/hon läsa igenom min journal. Det hände några gånger jag mötte har de inte läst mina journaler. Jag måste berätta om från början ibland... Jag är sååå trött! 

• Anonym (Hm 2)

Inte själv men det finns i min närhet.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Hm 2) skrev 2014-06-11 19:22:57 följande:
    Inte själv men det finns i min närhet.
    Då förstår du inte. Det är så enkelt för dig att knappa sånt. Om man tänker tvärtom som jag, och andra lider (inte bara borderline) att de anhöriga vill behålla oss i livet är lika själviska för att vi fortsätter lida och leva fortfarande. 
  • ZombieInc

Här är en till med Borderline. Väntar på att DBTn ska börja :) Medicineras under tiden.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-06-11 18:54:14 följande:

Jag uttryckte mig allt för min mamma till slut, kunde inte hålla mig längre.. Det kändes en aning bättre efteråt. Ja, jag har redan varit där 2 gånger. De frågat om jag ville ha mediciner och bara skickat iväg mig hem igen.... 1 gång fick sitta i nästan 4 timmar i väntrummet.  När jag berättade för en riktig psykiatri om ångest och oro inför en resa till nästa dag (inte med terapin att göra) då svarade han att det är fegt om jag inte åker iväg... Feg att ha ångest? Suckar.. De sa bara att det finns varken grupper eller terapi för borderline trots jag bor i en storstad....  

En gång var mamma så orolig ringde hon till psykakuten, men de kunde tyvärr inte ta emot mig pga de prioriterade krigsbarn och vuxna fast det var många år sedan. Det känns som att det spelar ingen större roll när jag än om och om igen berättat att jag har skurit mig började de genast ta upp om mediciner, även tipsade om en gummiband som jag kan ha i handleden, och andas in och ut-övningen inom medial, att de inte tog mig på allvar...

Anonym (Hm 2) skrev 2014-06-11 14:31:55 följande:

Har du borderline, eller någon annan? 

Det med att skära sig själv är ju oftast inte ett försök till självmord (om man nu inte skär sig i handleden såklart) utan det är en ventil för den psykiska smärtan man känner. Den fysiska smärtan lindrar den psykiska. Detta vet inte många om bara.
  • Anonym (TS)
    ZombieInc skrev 2014-06-11 19:31:45 följande:
    Här är en till med Borderline. Väntar på att DBTn ska börja :) Medicineras under tiden.

Välkommen hit!
  • Anonym (jag)

Ni vet om att psykologi inte är en exakt vetenskap utan helt och hållet bygger på antaganden och tolkningar? det finns lika många tolkningar som det finns psykologer/psykiatriker/kuratorer/terapeuter och patienter! "Psykdoktorn" vet inte mer om ditt psyke än vad du gör själv och hen kan inte se in i din hjärna.

• didderson

Hej, jag håller på att gå igenom en utredning på affektiva mottagningen på huddinge sjukhus.. Överläkaren där tror på att jag har borderline ps, mer än han tror på bipolär då mina maniska perioder inte håller i sig tillräckligt länge för hans smak, eller nåt...

Jag har haft återkommande depressioner sedan 12 års ålder, blev våldtagen vid 15 vilket inte riktigt hjälpte nånting såklart. Var i kontakt med BUP första gången när jag var 13 då jag började självskada, vilket jag fortfarande gör tyvärr.

Är nu snart 23 år och mäkta trött på det här. Ska försöka bli sjukskriven och ha mer läkar/psykiater kontakt då jag har mer och mer återkommande suicidtankar.

Är gift med en äldre man och har två bonussöner på 8 och 9 år.

Svar på tråden Borderline