Anonym (loka) skrev 2014-04-07 16:15:06 följande:
Min sambo har borderline .
Det är påfrestande från mitt håll då hon hela tiden vänder allting emot mig o gud vet allt!
Jag börjar bli deprimerad och orkar snart inte mera..
Hur skall jag som anhörig "ta hand " om min sambo. Vad skall jag göra/säga när bråk uppstår?
Hej och Välkommen!
Det är tufft att leva med någon som mår psykiskt dåligt, oavsett diagnos. Han hon gått hos psykolog eller behandlingar såsom Dbt, Mbt?
Jag kan bara gå till mig själv, vad jag behöver av min partner. Att få bekräftelse, att känna sig sedd och vara behövd. Att kanske välja sina "gräl" inte påpeka om allt.., för i alla fall jag har svårt att få för mycket kritik. Att leva med ständig låg självkänsla tar redan så mycket på mina krafter att jag knappt orkar med mig själv, för jag ser bara brister i mig själv.
Avlasta din partner så gott det går, om ni har barn t ex. Återigen går jag till mig själv..jag lever i en bubbla (brukar förklara det så) har så mycket med mig själv..så mycket känslor och negativa tankar att jag har svårt att vara här och nu..så när det är lite kaotiskt med barnen låser jag mig helt, kan bara sitta och stirra..får inget gjort eller tappar tålamodet för att det blir för mycket att hanetar samtidigt. Hoppas du förstår vad jag menar

Så min man har lärt sig att rycka in när läget blir ohållbart. Det är inte nödvändigt så att jag får ur mig det, utan min man har fått lära sig mina signaler. Ska fundera vidare, om det är något mer jag kan skriva. Men börjar med detta.