• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Anonym

Jag tycker med att dottern borde få en dator, det är så mkt i samhället idag som baseras på att man ska ha en dator....vi köpte en för 3999 på elgiganten till vår 8 årig dotter , den duger utmärkt !

• Tom Araya

Jag skulle inte ha köpt en så dyr födelsedagspresent även om jag haft råd.

Jag föreslår att du överväger något av följande alternativ:

-Du köper en billigare dator

-Du köper ingen dator alls för det är för mycket pengar och hon uppför sig inte så att hon förtjänar en så dyr present.

-Ni är flera och går ihop om att köpa något dyrare enligt alternativ 1 eller 2.

-Hon får själv under ett år spara ihop en summa och du lovar att lägga lika mycket själv till en dator när hon fyller nästa gång.

• Regnig måndag
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:15:20 följande:
    Visst förstår jag hennes tänk och jag vet att tonåringar ofta är ego och allt det där. Jag är "ung tonårsförälder", var nyss fyllda 20 när jag fick henne. Jag hänger med i svängarna och är inte den mamman som "fattar ingenting"
    Att gå ihop med pappan och köpa en dator är inte tänkbart av olika skäl. Han träffar barnen varannan helg och allt fungerar inte problemfritt.
    En dator för 2900:- duger inte enligt henne. Jag visade henne och det var fel på den tyckte hon. Problemet ligger inte i pengarna. Jag fick jobb direkt efter högskolan och sambon har eget företag med hyfsat hög lön. Grejen är att jag inte tycker hon förstår värdet i saker och ting och att de kostar ganska mycket pengar. Man kan inte få allt man önskar sig.
    Hon har en dator genom skolan nu (skolan tillhandahåller datorer till alla elever i årskurs 7-9). Dessvärre kraschade den i helgen så den lämnade hon i idag. Hon borde ju dock få en ny snart eller samma när den är fixad.
    Ge henne del av den så får hon spara ihop resten.
    Om hon inte förstår värdet av saker måste du lära henne det, barn förstår inte sånt av sig själva.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • soetnoet

Eller så ger ni henne hälften av pengarna i present och säger att hon får spara ihop resten själv. Antingen det eller en billigare dator. Det är inget fel på dom billigare datorerna, man måste inte ha det dyraste. Ultimatum - en billigare dator, spara ihop själv eller ingen dator alls.

• linjes

Min dotter 14 år har köpt en iphone 5 för sina egna sparade pengar...hon ville att jag/vi skulle köpa en men eftersom hon inte är så rädd om sina mobiler så fick hon köpa en själv och ja hon är mer rädd om den när hon fick betala själv...

• Anonym (Kakan)

Nu måste jag få inflika här att jag inte köper inredningsprylar, det vi köpte var nya kuddar till sängen som var behövligt!
    Och hon har inte levt under knappa förhållanden! Hon fick en ny mobil Samsung Galaxy S2 i julas. Hon saknar absolut inte kläder eller annat, hon får de skor och kläder hon vill ha inom rimliga gränser.
    Mini-laptop duger absolut inte enligt henne och ett startbidrag till att spara ihop till en dator duger inte heller. Då kommer det ju dröja hur länge som helst innan hon har en dator säger hon. Hon vill ha den på en gång.

• Regnig måndag
    soetnoet skrev 2013-04-08 18:19:59 följande:
    Eller så ger ni henne hälften av pengarna i present och säger att hon får spara ihop resten själv. Antingen det eller en billigare dator. Det är inget fel på dom billigare datorerna, man måste inte ha det dyraste. Ultimatum - en billigare dator, spara ihop själv eller ingen dator alls.
    Nja... Det beror på vad man ska ha datorn till. Håller man på mycket med tex spel eller grafisk formgivning räcker  inte den billigaste datorn.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (...)
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 17:52:41 följande:
    Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?
    Ja, skitsvårt det där.. !

Jag vet hur du menar. MEN det kan oxå hända faktiskt att hennes attityd blir bättre om hon får en dyr dator.

jag gjorde så -Köpte en stor önskan som jag inte hade råd med ( på avbet) sonen blev som förbytt. Han växte blev trevligare osv.. Han vet såklart inte att det är på avbet.
    Han blev på nåt nytt vis liksom en av oss vuxna, konstigt kanske men sant. Jag tror han kände sig lite mer involverad och betydd liksom. Annars blir ju tyvärr tonåringar lite utstötta på nåt sätt i familjen pga beteendet och allt de vill ha hela tiden.
    Ja eller de KÄNNER sig så..

:)  
  • Nyfiken gul
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:21:58 följande:
    Nu måste jag få inflika här att jag inte köper inredningsprylar, det vi köpte var nya kuddar till sängen som var behövligt!
    Och hon har inte levt under knappa förhållanden! Hon fick en ny mobil Samsung Galaxy S2 i julas. Hon saknar absolut inte kläder eller annat, hon får de skor och kläder hon vill ha inom rimliga gränser.
    Mini-laptop duger absolut inte enligt henne och ett startbidrag till att spara ihop till en dator duger inte heller. Då kommer det ju dröja hur länge som helst innan hon har en dator säger hon. Hon vill ha den på en gång.
    då är det dags att fröken bortskämd lär sig att man måste vänta på saker o ting.  Hon har ingen inkomst och kan därför itne köpa det hon vill ha, det gör du och du avgör vad det får kosta.

Duger inte det får hon vara utan - PUNKT.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/