• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-04-08 18:27:56 följande:
    Vilka pengar har hon som hon kan spara?

14-åringar har sällan lön...
    Vecko-/månadspeng, barn-/studiebidrag, arbete på helger och lov, pengar i present som sparas.
  • Anonym (Kakan)
    Anonym skrev 2013-04-08 18:30:05 följande:
    Vad sägs om att börja involvera henne i familjeekonomin. 

jag har tidigt fått lära mig pengars värde eftersom mamma o pappa alltid lärt mig hur familjens ekonomi ser ut. Jag förstod inte allt men när jag fick förklarat för mig att x antal pengar ska räcka i x antal veckor  till både mat, kläder, medicin och andra saker - då fick jag en ahaupplevelse av detta.

jag kunde fortfarande tjura över att jag inte fick vad-det-nu-var-jag-önskade  och kände det orättvist att mamma kunde gå o köpa en ny bh när jag inte fick nånting... men så var läget. Hon var i behov av en ny bh medans jag bara ville HA en sak.  

lär henne skillnaden på det kanske.  
    Det vet hon redan. Hon vet att det ska räcka till mat, kläder medicin osv. Jag har visat hur mycket pengar som går till mat varje månad, till kläder på ett ungefär osv. Men hon förstår inte vitsen med att spara.
  • Petrol
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:26:26 följande:
    Hon spelar inte på datorn. Den används till skolarbete och att surfa runt på.
    Hon har som sagt en dator genom skolan nu som hon får ha tills hon går ut nian. Den är inlämnad för service nu men den kommer tillbaka inom en snar framtid.

Skulle jag köpa en dator kan jag sträcka mig till 3000:- ungefär. Då kan jag i de pengarna räkna in ett litet bidrag från hennes mormor och morfar, de är de enda släktingar som köper presenter.
    En dator för 3000 eller där omkring fixar hennes behov galant av allt att döma.

Jag tycker att ge henne ett datorbidrag på den summan och sedan låta henne välja själv om hon sparar eller köper vad hon har råd med verkar vettigast.
  • Regnig måndag
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:31:02 följande:
    Ingenting eftersom det är jag som bestämmer. Jag vill mest ha lite synpunkter på hur man hanterar det här, för det blir väldigt otrevligt när jag säger nej till den här önskan om den dyra datorn.

Tänk då på att du är till för att bli idiot- och fossilförklarad. Det är inte personligt det är så det är i en period.

Jag tycker att det smartaste är att sätta in henne i familjeekonomin, det ger henne en annan förståelse att, varför och hur saker kostar. Ett nej blir mer begripligt helt enkelt. Sen kan man inte komma ifrån att det hjälper henne sen när hon själv flyttar hemifrån, för det gör hon relativt snart.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Fattigmor)

Jag har alltid haft otroligt tajt ekonomi på grund av studier, sjukskrivning och arbetslöshet sedan 2005. Når inte ens upp till normen.

Jag har klarat mig och mina barn helt ensam och det har berott på att jag har gjort mina ungar delaktiga i vår ekonomi. Sedan de kunde vara med och handla i affären har de lärt sig att jämföra priser och kilopriser, kvalitet och invänta rea, att leta på Tradera och Blocket och de har också suttit med mc när jag har betalt räkningarna.

Kan säga att de är extremt pris- och levnadskostnadsmedvetna, mina barn.

Till saken hör att d har extremt dyra datorer och tillbehör, sådant de själva sparat ihop till. Det handlar omdatorer för minst 15000 och tillbehör för samla summa. För var och en av dem.

Jag har uppmuntrat skolarbetet och premierat uppnådda betyg med olika summor vid våravslutningen.

Det har fungerat väldigt bra!

Och jag kan absolut inte ge mina barn så dyra presenter. En del har de fått genom pengar vid jul och födelsedag och som uppmuntran och morot för uppnådda betyg. Men då har de tvingats spara och vänta.

De handlar alla sina kläder själv, i princip, och allt annat de vill ha. Och de dyra kläder de köper är så gott som alltid rea. Blocket och Tradera är våra kompisar.

• Anonym (Kakan)
    Anonym skrev 2013-04-08 18:32:55 följande:
    Men om hon har en dator via skolan - varför ska hon ha en till?
    Det lär väl finnas annat som hon behöver mer.
    Ja det undrade ju jag med. men enligt henne är den datorn inte bra eller fin nog.
  • Nyfiken gul
    men vänta nu - vad ska hon med TVÅ datorer till??

Hon har en via skolan som förvisso är på service - men de facto: Hon HAR redan en dator.

Att köpa en dator för att hon plötsligt inser att hon är utan verkar oerhört korkat för mig.  Då kommer hon att ha två datorer om ett tag. 

varför inte spara pengar till henne då och köpa en dator till henne när hon verkligen behöver den,  vid 9:ans skolavslutning?

Craschar din dator så får ju du vara utan och kanske finna dig i att låna ibland från sambon  - det får hon kanske också lära sig helt enkelt.

är det jobb som måste lämnas in i skolan får hon låna skolans datorer helt enkelt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:35:08 följande:
    Ja det undrade ju jag med. men enligt henne är den datorn inte bra eller fin nog.
    men hon använder den eller hur - eftersom det inte finns nån annan att använda. 

Problem solved... Hn får nöja sig med det som finns. vare sig det är den från skolan eller en billig som du köper åt henne.     End of discussion.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Kakan)
    Nyfiken gul skrev 2013-04-08 18:35:22 följande:
    men vänta nu - vad ska hon med TVÅ datorer till??

Hon har en via skolan som förvisso är på service - men de facto: Hon HAR redan en dator.

Att köpa en dator för att hon plötsligt inser att hon är utan verkar oerhört korkat för mig.  Då kommer hon att ha två datorer om ett tag. 

varför inte spara pengar till henne då och köpa en dator till henne när hon verkligen behöver den,  vid 9:ans skolavslutning?

Craschar din dator så får ju du vara utan och kanske finna dig i att låna ibland från sambon  - det får hon kanske också lära sig helt enkelt.

är det jobb som måste lämnas in i skolan får hon låna skolans datorer helt enkelt. 

Vi tänker lika du och jag. Jag sa exakt samma sak idag att det är bättre att vänta tills hon går ut nian och köpa en egen till henne tills hon börjar gymnasiet.
  • lykantrophona

Om hon nu har en dator till låns genom skolan, så behöver hon inte en egen laptop.

Och om du redan bestämt dig att hon inte ska få datorn hon vill ha, förstår jag inte riktigt syftet med tråden. Ja, det är såklart unga tonåringar kan vara ohyfsade ibland, speciellt när man säger nej till något de vill ha. Så är det. Vi kan inte hjälpa dig med att få din dotter att bli trevligare, det är ditt jobb.

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/