• Anonym (Kakan)

Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/

Dottern fyller 14 år om en månad ungefär. Det enda hon önskar sig säger hon är en bärbar dator. Hon har sett ut en som kostar 6990 vilket jag tycker är alldeles för mycket! Hon är nu sur för att jag tycker det och tycker det är orättvist när det är det enda hon önskar sig.
    Jag och pappan är separerade. Jag har nyss avslutat 3,5 års studier på högskolan. Vi har levt på csn och underhåll vilket varit knapert ibland. För två år sedan träffade jag min nuvarande sambo och han köpte en dator till mig eftersom han tyckte det behövdes för mina studier. Min dotter tycker nu att kunde jag få en så dyr dator (6000 så kan hon också få det. Hon jämför sig själv med mig. Köper jag nåt till oss/hemmet/mig själv så tycker hon att hon kan få lika annars är det orättvist. Hon tycker att kan vi köpa annat som t.ex. saker till hemmet, spel till Ps3 (sambon), så kan hon också få önska sig dyra saker.
    Jag har sagt att hon får önska sig men det är inte säkert att man får det alla gånger.
    Det känns som att hon är ganska otacksam och begär saker i födelsedagspresent. Till saken hör att hon inte betett sig bra under en lång tid, hon beter sig fortfarande inte bra mellan varven. Dålig attityd, snäser, kaxig emellanåt etc. men det är ändå bättre än det var för några månader sen.
    Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Kan ju inte gärna fråga vad jag ska göra. Jag vet ju att jag inte kommer att köpa nån dator, jag ger inte efter för tjat, men det är så himla trist att det ska behöva bli ett bråk om det. Kanske kunde fråga er hur ni skulle göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-09 19:22
    Det handlar alltså inte om pengar och att vi inte har råd. Det har vi om vi vill. Det handlar om att man inte kan komma och begära och kräva saker. Och jag tycker 7000:- är väldigt mycket pengar!
    En del skriver att vi levt fattigt under min studietid. Det har vi inte gjort! Jag har fått ihop nästan 20000:-/mån med underhåll och bostadsbidrag. Sen har vi haft låga räkningar och fått över en ganska bra slant. Dock inte något stort överflöd som räckt till att spendera flera tusen på dyra grejer.
    Och, som sagt, hon har en dator från skolan i dagsläget som hon får ha tills hon slutar nian. Någon skrev att de datorerna brukar vara slitna och krascha titt som tätt. Det är inte sant i det här fallet då min dotters klass fick sprillans nya datorer. Hon använder datorn endast till att surfa på och att göra skolarbeten på.
    Har pratat med dottern nu idag och förklarat än en gång att en så dyr present inte är att tänka på. Jag sa att hon får ha skolans dator tills hon slutar nian och ser får vi se om gymnasiet tillhandahåller datorer eller om hon kan önska sig/köpa en då. Hon verkade förstå och det hela löste sig på ett helt ok sätt

• Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/
  • Regnig måndag
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:21:58 följande:
    Nu måste jag få inflika här att jag inte köper inredningsprylar, det vi köpte var nya kuddar till sängen som var behövligt!
    Och hon har inte levt under knappa förhållanden! Hon fick en ny mobil Samsung Galaxy S2 i julas. Hon saknar absolut inte kläder eller annat, hon får de skor och kläder hon vill ha inom rimliga gränser.
    Mini-laptop duger absolut inte enligt henne och ett startbidrag till att spara ihop till en dator duger inte heller. Då kommer det ju dröja hur länge som helst innan hon har en dator säger hon. Hon vill ha den på en gång.
    Vad du köper spelar ju ingen större roll, du behöver inte försvara det, utan att din dotter upplever det så.

Lär henne familjeekonomi!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Kakan)

Hon spelar inte på datorn. Den används till skolarbete och att surfa runt på.
    Hon har som sagt en dator genom skolan nu som hon får ha tills hon går ut nian. Den är inlämnad för service nu men den kommer tillbaka inom en snar framtid.

Skulle jag köpa en dator kan jag sträcka mig till 3000:- ungefär. Då kan jag i de pengarna räkna in ett litet bidrag från hennes mormor och morfar, de är de enda släktingar som köper presenter.

• Anonym
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:21:58 följande:
    Nu måste jag få inflika här att jag inte köper inredningsprylar, det vi köpte var nya kuddar till sängen som var behövligt!
    Och hon har inte levt under knappa förhållanden! Hon fick en ny mobil Samsung Galaxy S2 i julas. Hon saknar absolut inte kläder eller annat, hon får de skor och kläder hon vill ha inom rimliga gränser.
    Mini-laptop duger absolut inte enligt henne och ett startbidrag till att spara ihop till en dator duger inte heller. Då kommer det ju dröja hur länge som helst innan hon har en dator säger hon. Hon vill ha den på en gång.
    CSN och underhåll låter ju inte värst fett. Knapert tror jag du uttryckte saken.
  • Anonym

Du och pappan kan kanske gå ihop och dela på kostnaderna? Ni måste ju inte heller köpa en dyr laptop. Det finns dessutom många bra begagnade.

• Regnig måndag
    Anonym (Kakan) skrev 2013-04-08 18:26:26 följande:
    Hon spelar inte på datorn. Den används till skolarbete och att surfa runt på.
    Hon har som sagt en dator genom skolan nu som hon får ha tills hon går ut nian. Den är inlämnad för service nu men den kommer tillbaka inom en snar framtid.

Skulle jag köpa en dator kan jag sträcka mig till 3000:- ungefär. Då kan jag i de pengarna räkna in ett litet bidrag från hennes mormor och morfar, de är de enda släktingar som köper presenter.
    Vad har hon då att välja på?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    linjes skrev 2013-04-08 18:20:04 följande:
    Min dotter 14 år har köpt en iphone 5 för sina egna sparade pengar...hon ville att jag/vi skulle köpa en men eftersom hon inte är så rädd om sina mobiler så fick hon köpa en själv och ja hon är mer rädd om den när hon fick betala själv...
    Vilka pengar har hon som hon kan spara?

14-åringar har sällan lön...
  • Anonym (Kakan)
    Nyfiken gul skrev 2013-04-08 18:25:10 följande:
    då är det dags att fröken bortskämd lär sig att man måste vänta på saker o ting.  Hon har ingen inkomst och kan därför itne köpa det hon vill ha, det gör du och du avgör vad det får kosta.

Duger inte det får hon vara utan - PUNKT.  
    Det är så jag tänker. Skulle inte kalla henne bortskämd men lite oförskämd i sin framfart att "vilja ha".

• Anonym

Vad sägs om att börja involvera henne i familjeekonomin. 

jag har tidigt fått lära mig pengars värde eftersom mamma o pappa alltid lärt mig hur familjens ekonomi ser ut. Jag förstod inte allt men när jag fick förklarat för mig att x antal pengar ska räcka i x antal veckor  till både mat, kläder, medicin och andra saker - då fick jag en ahaupplevelse av detta.

jag kunde fortfarande tjura över att jag inte fick vad-det-nu-var-jag-önskade  och kände det orättvist att mamma kunde gå o köpa en ny bh när jag inte fick nånting... men så var läget. Hon var i behov av en ny bh medans jag bara ville HA en sak.  

lär henne skillnaden på det kanske.  

• Anonym (Kakan)
    Anonym skrev 2013-04-08 18:26:32 följande:
    CSN och underhåll låter ju inte värst fett. Knapert tror jag du uttryckte saken.
    Med knapert menade jag att det inte funnits utrymme till att köpa stora dyra saker.
    Anonym skrev 2013-04-08 18:27:21 följande:
    Du och pappan kan kanske gå ihop och dela på kostnaderna? Ni måste ju inte heller köpa en dyr laptop. Det finns dessutom många bra begagnade.
    Läs längre upp att det inte är tänkbart av olika anledningar.
    Regnig måndag skrev 2013-04-08 18:27:47 följande:
    Vad har hon då att välja på?
    Ingenting eftersom det är jag som bestämmer. Jag vill mest ha lite synpunkter på hur man hanterar det här, för det blir väldigt otrevligt när jag säger nej till den här önskan om den dyra datorn.

• Anonym

Men om hon har en dator via skolan - varför ska hon ha en till?
    Det lär väl finnas annat som hon behöver mer.

Svar på tråden Dottern fyller 14 år och önskar sig dyr present :-/