• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Magda85
    LivetEnligtSandra skrev 2013-05-14 20:11:11 följande:
    Hej tjejer! Tänkte trycka in mig här med er! Såg att det blivit mkt skrivit redan dock så ni får Gärna presentera er om ni vill :) Sandra heter jag, 24 år från Boden och har BF den 2januari. Har en liten dotter sedan tidigare som nu är 10,5månad :) alltså hinner hon bli 1,5 år innan Bebbe kommer. Hihi. Nu i juni ska vi flytta till Örnsköldsvik! Hoppas på att få lära känna fler här inne och är det någon Som kommer från Boden eller Övik så hojta till! :)
    Va roligt, bor i Ö-vik och har bf 20 januari  Skrattande
  • Ms Banana
    fluu skrev 2013-05-14 22:33:57 följande:
    Jag har samma som förra gången så hon vet ju om det. Men det är väldigt svårt att förstå ordentligt om man inte har fobin själv. Så jag pratar med likasinnade och sambon istället,han förstår bäst trots att han inte har några fobier alls och han vet hur min fobi funkar.

Hoppas bara att jag inte får samma BM som sist på förlossningen(bytte ut henne) hon hade ingen förståelse för fobin utan tjatade om att jag visst borde ta den där peditinsprutan trots att man kan kräkas av den för "det är inget mot smärtan".
    Jo,det är det. Jag fixar smärta,men inte att må illa. Kanske låter konstigt,men så är det.
    Fick byta ut bm som sagt efter att sambon skällt ut henne när hon istället började tjata om lustgas som jag skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte ens ville höra talas om.
    Fick en ny sen som var mycket bättre.

Har också en fruktansvärd kräkfobi, och håller med att det är så frustrerande när folk inte förstår. Min man bla är inte lika förstående som din verkar vara, det är ju bara lite kräk tycker han. Men för mig så styr denna kräkfobi det mesta. Känner ingen annan som lider av just detta så kul att (eller ja, kul är det ju inte så klart!) höra från en likasinnad..
  • Kramardig

Mymemlan: Ditt nick känns så bekant och jag ser att du är från Luleå. Jag bor själv också i Luleå :)

• EmiliaGK

Det har jag inte heller läst om lakrits... Men suga på några lakrisal om dagen kan inte vara alltför farligt :)

• sagalo

Angående det där med lakrits så tror jag att det där med max 50g även gäller ickegravida, och då framförallt känsliga personer.. Kan väl ge ökat blodtryck? Har för mig det var så iaf :) sen finns det ju som alltid studier om att det ena och andra ska påverka barnet, i detta fall att det kan ge barnet koncentrationssvårigheter tror jag det var? Så länge man inte vräker i sig flera påsar om dagen varje dag är det nog ingen fara ;) har både nu och förra gravven stort sug efter lakrits.. Verkar vanligt:)

• mariafii
    sunnydays skrev 2013-05-14 23:01:38 följande:

aldrig ens hört. vet du varför? inte ätit någon lakrits än men gud vad gott det är med saltlakrirs! man vill ju äta sånt man inte är bra för lilla.

http://www.niomanader.se/content.asp?id=151

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12418796.ab

Nu vet jag inte hur förlitliga mina källor är och står ju inte jätte mycket förklararat men man får i alla fall en tankeställare. Jag älskar lakrits men jag ska nog undvika det så mycket jag kan :(

När man läser det man inte får äta känns det lite jobbigt på ett sätt. Är inte jätte mycket man bör undvika men och självklart gör jag det för min lilla bebis i magen men va fasen inge lakrits :)

Sedan gifter vi oss i sommar och jag vill ju ha alkoholfritt mousserat vin att bara skåla med. Men så läste vi också på någon sida att under 1.2% alkohol så måste dom inte skriva att det innehåller alkohol. Men står att det är så lite alkohol att gravida kvinnor kan dricka det som säljs på systemet. Då reagerar min sambo lite och tycker inte jag ska dricka det alls om det inte är helt utan vilket jag förstår honom. Men det handlar om ett litet glas och om barnmorskorna säger att man ska kunna lita på det och dricka är det helt fel att göra det då? Jag ska kolla upp det där mer       
  • EmiliaGK

Mousserande kan jag dricka ibland som har 0,5% alkohol. Den lilla mängden kan omöjligt göra någon skada! Och om det handlar om en gång, på etta bröllop, är det ingen som helst fara!
    Grattis till giftermål förresten ;)

• EmiliaGK

". Lakrits går bra att äta när man är gravid. alla andra bör du dock inte äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag. " Alltså bör ju varken gravid eller icke gravid äta alltför mycket lakrits...

• AnnaNil33

Har lite svårt för just lakrits
    Men det kanske finns nåt annat!!!
    Känner mig lite lätt illamående precis när jag går upp.  

• EmiliaGK

Prova knapra på några torra kex, typ mariekex innan du går upp på morgonen AnnaNil33. Kan kännas bättre med nåt litet o magen innan man kliver ur sängen!

Svar på tråden BF januari 2014