BF januari 2014
Jaha men då hör de bara av sig om något inte är bra? Hade vart kul att se annars
Jaha men då hör de bara av sig om något inte är bra? Hade vart kul att se annars
Usch mitt blodvärde har stigit till 140 nu. Förstår inte varför men hoppas det stannar där!
Liam05milton08: beklagar
Malimari: för högt hb är inte bra under en graviditet, över 148 är inte bra och mitt har stigit hela tiden. Blodet blir för tjockt och kan leda till proppar i moderkakan, vilket kan resultera i fosterdöd.
"Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."
Och jag försöker att undvika järnrik kost m.m. men ändå har det stigit. Väldigt märkligt
Kramardig: tänker på dig och hoppas allt går bra!!
Kramardig: tycker också du ska åka in! Hoppas allt går bra...
Har plötsligt fått mensvärk och ont nederst i ryggen...är det växtvärk eller? Inte haft mensvärk på många veckor, är i vecka 15 nu
Å vad bra Kramardig!!!!!!
Jag måste fråga er en känslig sak. Hur är era flytningar? Jag har så mycket att det rinner ner för benen, de är jättevattniga och jag får byta trosskydd flera gånger om dagen. Vet ju att det är normalt med rikliga flytningar under graviditeten, men att byta trosor flera gånger per dag känns lite extremt? Eller?