Josefine02 skrev 2013-06-05 20:46:54 följande:
Jag tänkte berätta för chefen någon gång i v.12 eller efter det. Det syns då jag jobbar i ett bageri och byxorna och tishan börjar sitta lite tajtare! V.10 nu.. Vill ju inte att alla ska veta om man får missfall också, så tar det efter v.12 tror jag. Men jag är så nervös över om jag får fortsätta min anställning, har visstidsanställning till augusti ut. Tänk om dom säger att jag inte får fortsätta bara för att jag är gravid?! Vad gör jag då? Diskriminering! Har bara arbetat där i ca 2 månader, det är därför jag är nervös över hur de kommer att reagera. Och jag veeeet att de behöver folk för det är så sjukt mycket att göra! Så jag skulle bli förvånad om jag inte skulle få fortsätta! Vad tror ni, behöver jag vara orolig? Sambon pluggar med csn lån...
Jag är avis på dig som KAN vänta så länge med att berätta. Själv så har jag inget val annat än att berätta tidigt iom hur dåligt jag mått med illamåendet. Har inte kunnat gå till jobbet och jag kan inte ljuga hur mycket som helst.
Apropå jobbet så får dom inte säga upp dig med graviditeten som anledning. Däremot så kan dom såklart välja att inte förlänga din anställning och hitta på någon annan orsak. Det var jag med om när jag var gravid med sonen. Chefen hittade på alla möjliga orsaker som inte alls stämde om att jag inte passade för jobbet och inte kunde utföra det och slutade sedan med att säga att jag var välkommen tillbaks efter föräldraledigheten. Skulle jag vara mindre usel då eller? Förhoppningsvis har du en mer human chef som inte behandlar sin personal så.
Vad har du för känsla av chefen?