• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Josefine02

På min inskrivning så ska dom bara prata med mig vad jag har förstått. Sen tar dom urinprov, jag får reda på blodprovet som jag tar en vecka innan. Sen är det väl blodtrycket också. Vad gör dom mer? Jag förväntar mig inte att få se någon bebis, det sa hon att jag skulle få göra i vecka 17..... Kan man kräva att få ultraljud tidigare? Jag vill liksom se att allt är okej med pyret där inne!!!

• Burberry

Moto: vi hade en kombivagn till tvillingarna, men använde den knappt alls, någon enstaka promenad vid fint väder. Sålde den efter ett par månader. Alldeles för klumpig o onödig när man som jag aldrig har bebis att sova ute (fattar helt enkelt varken nyttan eller nöjet med det trots jag vet de flesta här i skandinavien gör så).

• Chaplin89

Vi pratade lite allmänt om hur jag mådde, vad man inte bör äta, alkoholvanor, tobaksvanor, sjukdomsbild, mediciner, ev tidigare graviditeter och förlossningar. Man får naturligtvis ställa frågor :)
    Sen tog dom flera rör blod, kollade bla blodvärde, blodsocker, blodgrupp och i mitt fall även ett inför KUB. Lämnade urinprov och fick väga mig. Fick lite broschyrer om graviditet och en bok "vänta barn"
    Här gör dom inte nån gynundersökning eller något vul, då måste jag åka till ett annat sjukhus 11 mil bort...!! (För vul och ul)

• hundenhubbe
    Josefine02 skrev 2013-06-10 19:34:23 följande:
    På min inskrivning så ska dom bara prata med mig vad jag har förstått. Sen tar dom urinprov, jag får reda på blodprovet som jag tar en vecka innan. Sen är det väl blodtrycket också. Vad gör dom mer? Jag förväntar mig inte att få se någon bebis, det sa hon att jag skulle få göra i vecka 17..... Kan man kräva att få ultraljud tidigare? Jag vill liksom se att allt är okej med pyret där inne!!!
    Om du tar KUB får du se innan
  • hundenhubbe

Ett normalt BT (Blodtryck) ligger på 120/90 MEN de kan höjas eller sänkas under en graviditet. Dock ska man då hålla koll på de!

• Josefine02

Men... När brukar man göra KUB då? :) det sa inte min barnmorska något om när jag var där sist. Och då frågade jag ändå vilka undersökningar som fanns för att se så att allt är bra med bebis.. Vet inget om kub!

• Elvinsmamma
    Josefine02 skrev 2013-06-10 20:12:50 följande:
    Men... När brukar man göra KUB då? :) det sa inte min barnmorska något om när jag var där sist. Och då frågade jag ändå vilka undersökningar som fanns för att se så att allt är bra med bebis.. Vet inget om kub!

kub är egentligen för dom som är 35? och över om jag inte minns fel.. det är inget man måste göra utan oftast är det så att dom flesta gör det privat för att dom är oroliga eller bara vill kolla.. jag ska ej göra kub.. det är för att se kromosom avvikelser t ex downs syndrom.. det visar hur stor chans det är.. men jag som sagt ska inte göra det..
  • popcornplaya

Josefine02: de flesta kommuner erbjuder bara kub om man är över 35 eller har speciella skäl. Jag gjorde inte mina två förra graviditeter men ska göra nu då mitt yngsta barn har Downs syndrom.

• Josefine02

Aha, på så vis! Är ju mitt första barn så jag har noll koll inom detta området! Tack för svar :)

• SaraKarla
    JochD skrev 2013-06-10 19:19:38 följande:
    Att man ska som kvinna ligga mellan 117-153 tror jag. Jag skulle inte äta så mycket järnrik  mat iaf. :)

Jag har läst så mycket negativt om högt hb och graviditet nu. Bland annat:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde? Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.  "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."

Svar på tråden BF januari 2014