• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • hundenhubbe
    Josefine02 skrev 2013-06-10 20:12:50 följande:
    Men... När brukar man göra KUB då? :) det sa inte min barnmorska något om när jag var där sist. Och då frågade jag ändå vilka undersökningar som fanns för att se så att allt är bra med bebis.. Vet inget om kub!
    Jag ska fråga min barnmorska när jag ska på samtal på fredag men jag vill boka KUB. Pratar du med henne så får du säkert en tid bokat Då gör de ett ultraljud och tar blodprov för att se att allt är ok och att de inte finns avvikelser.
  • Flikkan
    hundenhubbe skrev 2013-06-10 22:17:42 följande:
    Jag ska fråga min barnmorska när jag ska på samtal på fredag men jag vill boka KUB. Pratar du med henne så får du säkert en tid bokat Då gör de ett ultraljud och tar blodprov för att se att allt är ok och att de inte finns avvikelser.

Vart i stan går du hos BM? Jag funderar också på KUB men får man betala en stor summa pengar då? Jag skulle gå i Brunflo först men ångrade mig då jag har 12 mil tur och retur jag gör det gärna men killen kommer aldrig ha möjlighet att följa då så fick byta till min lilla by och jag vill egentligen inte gå här. Har ringt in ett meddelande till henne för 1 vecka sedan och hon har inte ringtnupp för att hjälpa mig med ett tidigt UL. Såg henne i stan idag och handlade blommor, hon är lite för närstående till mig!
  • mamma till oliver

Hej;) jag väntar barn i dec .. Gjorde mitt kub igår och det fick jag betala själv , 1600 kr betala jag .. Vissa landsting får man även om man är över 35 men inte i mitt så hag var i Sthlm igår och gjorde:) helt magiskt och underbart :)

• JochD
    SaraKarla skrev 2013-06-10 21:32:36 följande:

Jag har läst så mycket negativt om högt hb och graviditet nu. Bland annat:

Vad händer om jag har väldigt högt järnvärde? Idag vet man, genom mycket forskning, att det finns vissa risker med att ha ett väldigt högt Hb. Riskerna inbegriper ökad risk för intrauterin fosterdöd under den senare delen av graviditeten.  "Höga blodvärden under graviditeten kan vara skadliga för fostret och fördubblar risken för att det väntade barnet ska dö i livmodern före, eller i anslutning till förlossningen."Rapporten ”Maternal hemoglobin concentration during pregnancy and risk of stillbirth" från Karolinska sjukhuset tar upp problemet som bekräftar liknande rapporter från England och USA.

Ett Hb sjunker normalt efter vecka 20 då fostret kräver mer och blodmängden ökar. Om Hb inte sjunker efter vecka 20 utan ligger stadigt väldigt högt eller tom ökar ska detta tolkas som en varningssignal. Ett högt Hb gör blodet trögflytande. Trögt blod = större risk för blodproppar i fina kärl som tex de som finns i en moderkaka. Riktvärdet är 146, och ett Hb på, över eller omkring 146 är farligt högt under en graviditet. Många MVC hänger tyvärr inte med på nya rön och hinner inte hålla sig uppdaterade med ny forskning och fortsätter därför att uppmuntra gravida att äta järnrikt och ta tillskott fastän många inte behöver. Rent generellt kan man säga att en gravid kvinna inte behöver tillskott om Hb ligger kring det normala, alltså 120-130. Först när Hb sjunker kan man, på inrådan av sin BM, börja med järntillskott. Börja aldrig med tillskott innehållande järn innan du fått ditt Hb kontrollerat på MVC."

Det låter ju inte alls bra! Hon som tog proverna trodde det skulle gå ner till det normala när jag kom längre in i graviditeten. Jag får hålla koll på det :/

• kubic

Ska prata med vårdcentralen idag, mår så illa att jag inte längre kan koncentrera mig på jobbet och får blir yr t o m när jag sitter ner (???) Någon mer som blir så yr? Får krypa omkring på golvet hemma när jag gör mig i ordning..

• Working girl 29

Jag har börjat känna illamående först nu i vecka 7. När jag vaknar på morgonen och inte hunnit äta än får jag en kräkreflex och hela magen liksom vänder sig och så börjar jag hosta. Försvinner efter en stund och är bra under dagen. Men kan ju komma mer senare. Vilken vecka är du i kubic?

• LillFrö

D120/90 är inget normalt tryck! Om undertrycket närmar sig eller passerar 90 bör man dra öronen åt sig!!

hundenhubbe skrev 2013-06-10 19:59:33 följande:
    Ett normalt BT (Blodtryck) ligger på 120/90 MEN de kan höjas eller sänkas under en graviditet. Dock ska man då hålla koll på de!

• Mymemlan

Mitt tryck är lågt säger dom, ligger på 110-105/60-50 lite beroende på när man tar. Bättre med lågt än högt. Så skulle jag få 120-130/70 skulle dom funderra om nått var fel, trots att det är lågt för andra. Så det är frukatansvärt individuellt men får ju inte vara hur högt som helst.

Svar på tråden BF januari 2014