• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • SB2011

Ni som har fler barn hur gör ni för att förbereda dom på att syskon ska komma? Vi har ju en på snart 2 år och vi vet inte hur vi ska göra riktigt! Vi pratar ju me han om att där e en bebis i mammas mage (mest för han inte ska hoppa å slå mig i magen som han har en tendens att göra) men han e ju så liten att han förstår ju inte riktigt vad man pratar om? Försöker göra han delaktig när vi lyssnat på hjärtljuden vilket han tycker e kul å han hämtar ofta dopplern å kommer å tycker vi ska lyssna men ändå!

Blir kanske lättare senare när man kan känna sparkar å sånt men jag är ändå rädd att vi inte ska förbereda han ordentligt!

Känner inte några med små barn heller så vet inte äns om han fattar vad en bebis är!

Så hur gör ni andra?

• LeaveMeAlone
    SB2011 skrev 2013-07-27 11:33:26 följande:
    Ni som har fler barn hur gör ni för att förbereda dom på att syskon ska komma? Vi har ju en på snart 2 år och vi vet inte hur vi ska göra riktigt! Vi pratar ju me han om att där e en bebis i mammas mage (mest för han inte ska hoppa å slå mig i magen som han har en tendens att göra) men han e ju så liten att han förstår ju inte riktigt vad man pratar om? Försöker göra han delaktig när vi lyssnat på hjärtljuden vilket han tycker e kul å han hämtar ofta dopplern å kommer å tycker vi ska lyssna men ändå!

Blir kanske lättare senare när man kan känna sparkar å sånt men jag är ändå rädd att vi inte ska förbereda han ordentligt!
    Känner inte några med små barn heller så vet inte äns om han fattar vad en bebis är!

Så hur gör ni andra?
    Tror mer eller mindre inte det går att få de som är så små att verkligen förstå vad som komma skall. Jag skulle nog om sonen var i den åldern ha pratat så mycket det går och lekt att ta hand om bebis. Dockor eller liknande. Finns säkerligen en del böcker om att få syskon också. Sen får man ta det som det kommer. Själv har jag en 9-åring så det behövs inte så mycket förklara. Däremot så är han nog lite nervös ändå.
  • LeaveMeAlone

Apropå vagn så är jag inte heller typen som tycker att det är superviktigt. Skulle tex aldrig köpa en ny. Men däremot så använder man den ju väldigt mycket så är ju en fördel om man hittar någon praktisk och smidig vagn så det inte blir en pers att gå ut och gå.

• sagalo

Vagnar är inte heller något jag brytt mig särskilt om. Har en kronan som vi köpte när vi väntade dottern 09 och har inte haft en tanke på att byta. Den funkar finfint :)

• SB2011
    LeaveMeAlone skrev 2013-07-27 11:52:20 följande:
    Tror mer eller mindre inte det går att få de som är så små att verkligen förstå vad som komma skall. Jag skulle nog om sonen var i den åldern ha pratat så mycket det går och lekt att ta hand om bebis. Dockor eller liknande. Finns säkerligen en del böcker om att få syskon också. Sen får man ta det som det kommer. Själv har jag en 9-åring så det behövs inte så mycket förklara. Däremot så är han nog lite nervös ändå.
    Nä du har nog rätt! Vi har tänkt försöka plocka fram dockan snart å försöka leka lite pedagogiskt me den men sonen e livrädd för den så vi undrar hur de kommer gå! Haha han fick den för ett år sen men blir hysterisk när han sett den!

Kanske ska se om vi kan gå å köpa ny som han inte e rädd för!
  • SaraKarla

Min 2 åring pratar om bebisen i magen varje dag och pussar på magen, möter vi en barnvagn ute så blir hon jätteglad och vill se bebisen. Men tror ändå inte hon förstår att det verkligen ska bo en levande bebis här snart. Hon brukar säga att bebisen kan få sova i hennes rum mm. Jag har nog pratat för mycket om bebisen men hon verkar ju tycka det är kul

• SB2011
    SaraKarla skrev 2013-07-27 13:26:29 följande:

Min 2 åring pratar om bebisen i magen varje dag och pussar på magen, möter vi en barnvagn ute så blir hon jätteglad och vill se bebisen. Men tror ändå inte hon förstår att det verkligen ska bo en levande bebis här snart. Hon brukar säga att bebisen kan få sova i hennes rum mm. Jag har nog pratat för mycket om bebisen men hon verkar ju tycka det är kul smile1.gif

Va mysigt! :) sonen gör inget sånt! Men han pratar knappt så de kan ju va en orsak! Eller han pratar men de e mest gojja!
  • LeaveMeAlone
    SB2011 skrev 2013-07-27 13:12:19 följande:
    Nä du har nog rätt! Vi har tänkt försöka plocka fram dockan snart å försöka leka lite pedagogiskt me den men sonen e livrädd för den så vi undrar hur de kommer gå! Haha han fick den för ett år sen men blir hysterisk när han sett den!
    Kanske ska se om vi kan gå å köpa ny som han inte e rädd för!
    Hehe, ser dockan ni köpt ut som "onda dockan" eller? ;) 
    Sagor brukar vara bra annars. Men man ska nog inte oroa sig för mycket. Är ju såklart en stor omställning för små barn att få syskon, men man får lita på att man gör så gott man kan och att de vänjer sig :)

• c4trin

Vi har också tankarna att bebisen får komma när den vill, vi hoppas bara vi kommer över 12-slaget på nyår så bebis blir först med allt och inte sist! Men i slutändan e de ingenting vi kan bestämma tyvärr, hade varit skönt att själv kunna välja dag o allt ;)

Svar på tråden BF januari 2014