• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • LeaveMeAlone

Tack för alla era svar iaf. Då fick jag klarhet i det jag misstänkt. Dom på apoteket vid mig har ingen aning om vad de pratar om. De har flera gånger gett mig helt annorlunda råd än vad läkare eller bm sagt. Ska sluta lyssna på dom.

Idag är det äntligen dags för läkarbesöket på mvc. Är så jävla nervös. Tänk om jag inte blir sjukskriven! Vad gör man då? Kan ju inte jobba i det här skicket. Fast det måste dom väl förstå!? 

Har ni blivit inbjuda till några mammagrupper förresten?
    Idag skulle dom har v 20 grupp på min mvc men en annan hade ju råkat stänga av väckarklockan och fick fullt upp med att få sonen till skolan i tid så hanns inte med.  

• Mamma891124
    Hej igen!!! 

Jag ha en bonusdotter på 2 1/2 år och som bor hos mig o min sambo varannan vecka...alltså bli denna veckan våran. 
    Nu e de så att hon ha 2 äldre bröder hos sin mamma o jag ha själv träffat doma pojkarna och dom e ja inte "guds bästa barn"...dom slås, skriker, spottas o deras bordskick inte de bästa. 
    Upptäckte idag att  flickan bits!!!!!
    Busade med henne som jag alltid gör när hon kommer hem från dagis..rätt som de e så biter hon mig på axlen!!
    Hon har ALDRIG gjort så innan utan varje gång vi få hem henne o hennes lillebror så e de alltid problematik med spottande, skrikande, bordskicket (vägra äta upp maten eller äta med gaffel utan ska äta med fingrar som lillebror gör)...men efter ungefär 2-3 dagar så funkar de igen med våra regler men sen e de samma visa igen. 
    Sa till henne idag på skarpen att de gör ont när man gör så o då skrek hon som en stuken gris o försökte gå till sin pappa men han ha sakt att gör hon fel få hon inte komma till han o trösta sig o de e samma sak hos mig. 
    10 min senare kommer hon o säger förlåt genom att pussas o kramas <3 

Nu e då problemet..vad ska vi göra när hon biter??? Vi e rädda att biter hon oss så kommer hon så smånigom att bita sin lillebror o de nya syskonet som kommer i januari. 

Kan detta vara en försvarsmekanism mot att skydda sig mot sina bröder som jag kan tillägga dra henne i håret o slå henne utan att deras mamma ser detta.  

HJÄLP vad ska vi göra????? 
  • LeaveMeAlone
    Mamma891124 skrev 2013-09-03 09:44:21 följande:
    Hej igen!!! 

Jag ha en bonusdotter på 2 1/2 år och som bor hos mig o min sambo varannan vecka...alltså bli denna veckan våran. 
    Nu e de så att hon ha 2 äldre bröder hos sin mamma o jag ha själv träffat doma pojkarna och dom e ja inte "guds bästa barn"...dom slås, skriker, spottas o deras bordskick inte de bästa. 
    Upptäckte idag att  flickan bits!!!!!
    Busade med henne som jag alltid gör när hon kommer hem från dagis..rätt som de e så biter hon mig på axlen!!
    Hon har ALDRIG gjort så innan utan varje gång vi få hem henne o hennes lillebror så e de alltid problematik med spottande, skrikande, bordskicket (vägra äta upp maten eller äta med gaffel utan ska äta med fingrar som lillebror gör)...men efter ungefär 2-3 dagar så funkar de igen med våra regler men sen e de samma visa igen. 
    Sa till henne idag på skarpen att de gör ont när man gör så o då skrek hon som en stuken gris o försökte gå till sin pappa men han ha sakt att gör hon fel få hon inte komma till han o trösta sig o de e samma sak hos mig. 
    10 min senare kommer hon o säger förlåt genom att pussas o kramas <3 

Nu e då problemet..vad ska vi göra när hon biter??? Vi e rädda att biter hon oss så kommer hon så smånigom att bita sin lillebror o de nya syskonet som kommer i januari. 

Kan detta vara en försvarsmekanism mot att skydda sig mot sina bröder som jag kan tillägga dra henne i håret o slå henne utan att deras mamma ser detta.  

HJÄLP vad ska vi göra????? 
    Är väl inte helt ovanligt att barn i en åldern antingen bits eller slåss ibland när de  inte vet hur de ska hantera saker. Sen testas det ju mycket gränser och speciellt när de bor växelvis så får man nog räkna med att de vill testa om det som funkar på ena stället fungerar även hos er. Jag har ingen personlig erfarenhet av just bitande men jag tror iaf att det bästa är att markera tydligt att det inte är ok. Tydligt nej och visa att man inte tollererar det, leker man och hon bits så är lekstunden slut tills hon lugnat ner sig och kan "uppföra sig". Kan ni prata med mamman? Klart hon säkert försvarar sig också om det är ett hårdare klimat med de äldre syskonen. Men tror inte ni behöver oroa er för kommande bebisen. Hos er gäller era regler och hos mamman andra, barn brukar anpassa sig och det blir lättare ju äldre de är dessutom.
  • M Hedell
    LillFrö skrev 2013-09-02 16:00:09 följande:
    Några som beställt barnvagn och babyskydd? Lite nyfiken på vad ni valt i så fall, babyskydd framför allt! 😊
    Vi har beställt och fått hem, Brio Go vagn+babyskydd. Vagnmodellen har vi haft till sonen tidigare oxå så den är jag helt övertygad om att vi blir nöjda med, babyskyddet däremot har vi ingen erfarenhet av men det känns iaf väldigt ombonat och bra

• M Hedell
    c4trin skrev 2013-09-02 18:04:33 följande:

Jag fick med instruktioner + att BM visade mig hur det skulle sitta. Jag försöker mig på en beskrivning:
    I mitten på mitt bälte finns en söm, precis mitt på den mjuka delen av kardmorren, denna söm ska sitta mitt fram på blygdbenet. När den e där ska bältet sitta rakt horisontalt bak över rumpan, korsas där och dras fram för att mötas längst framme vid sömmen igen. Hur hårt det ska sitta känner man, men liite tightare än vad man först kanske kan tycka e bekvämt (men absolut inte så hårt att det blir jobbigt att röra sig eller så). Bältet ska kännas att det ger stöd och man blir mer stabil i området. Hoppas det hjälper dig!! :D
    Tack snälla! Provade det igår halva arbetspasset men tyckte det skavde galet mycket mot huden... Kanske får införskaffa ett par cykelbyxor eller liknande att ha under
    sunnydays skrev 2013-09-02 19:23:58 följande:
    Ni som har barn sen innan. Anväds babygym? Är det någon direkt skillnad mot att ligga i babysittern/babynest/på en filt och leka med leksaker?
    Mina två har älskat sitt babygym, så ett sånt har vi köpt även till den här lilla

• popcornplaya
    M Hedell skrev 2013-09-03 10:25:40 följande:
    Tack snälla! smile1.gif Provade det igår halva arbetspasset men tyckte det skavde galet mycket mot huden... Kanske får införskaffa ett par cykelbyxor eller liknande att ha under smile1.gif
    sunnydays skrev 2013-09-02 19:23:58 följande:Ni som har barn sen innan. Anväds babygym? Är det någon direkt skillnad mot att ligga i babysittern/babynest/på en filt och leka med leksaker?
    Mina två har älskat sitt babygym, så ett sånt har vi köpt även till den här lilla smile1.gif

Jag har aldrig haft mitt direkt mot huden, det hade nog vart obekvämt som du säger.
  • M Hedell
    LeaveMeAlone skrev 2013-09-03 10:15:34 följande:
    Är väl inte helt ovanligt att barn i en åldern antingen bits eller slåss ibland när de  inte vet hur de ska hantera saker. Sen testas det ju mycket gränser och speciellt när de bor växelvis så får man nog räkna med att de vill testa om det som funkar på ena stället fungerar även hos er. Jag har ingen personlig erfarenhet av just bitande men jag tror iaf att det bästa är att markera tydligt att det inte är ok. Tydligt nej och visa att man inte tollererar det, leker man och hon bits så är lekstunden slut tills hon lugnat ner sig och kan "uppföra sig". Kan ni prata med mamman? Klart hon säkert försvarar sig också om det är ett hårdare klimat med de äldre syskonen. Men tror inte ni behöver oroa er för kommande bebisen. Hos er gäller era regler och hos mamman andra, barn brukar anpassa sig och det blir lättare ju äldre de är dessutom.
    Håller med LeaveMeAlone om att det inte är så ovanligt för barn i den åldern att bitas, tyvärr. Mina två har oxå haft en period i samma ålder, men den har varit snabbt övergående då vi varit väldigt tydliga och raka med att vi inte accepterar sådant. Hoppas det ger med sig snart
  • LeaveMeAlone
    M Hedell skrev 2013-09-03 10:25:40 följande:
    Tack snälla! Provade det igår halva arbetspasset men tyckte det skavde galet mycket mot huden... Kanske får införskaffa ett par cykelbyxor eller liknande att ha under
    Mina två har älskat sitt babygym, så ett sånt har vi köpt även till den här lilla

Jag har alltid haft det ovanpå kläderna..Tex ett tunt linne eller ovanpå mina mammaleggings. Inte det minsta skönt direkt på huden, men sen har jag känslig hud. 
  • LillFrö

Låter bra! Blev lite stress i affären när vi valde så därför har jag nu i efterhand funderat på om vi gjorde rätt val... :) Men ombonat låter ju bra, det måste det vara, även om säkerheten är viktigast :)

M Hedell skrev 2013-09-03 10:23:00 följande:
    Vi har beställt och fått hem, Brio Go vagn+babyskydd. Vagnmodellen har vi haft till sonen tidigare oxå så den är jag helt övertygad om att vi blir nöjda med, babyskyddet däremot har vi ingen erfarenhet av men det känns iaf väldigt ombonat och bra

Svar på tråden BF januari 2014