• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • Burberry

Eftersom du annars äter bra husmanskost så tror jag nu faktiskt inte sockret är så skadligt. Blir ändå så lite del av hela dagens intag.

Ja så tänker jag åtminstone, en evig godisråtta men annars ganska hälsosam

Några tips har jag inte, förutom att kolla så du inte får i dig för lite vitaminer eller mineraler och godissuget kommer av den bristen. Kromtsbletter brukar hjälpa, men vet inte hur det är, om det rekommenderas eller inte under graviditeten.

• LeaveMeAlone
    vilja89 skrev 2013-09-03 16:28:08 följande:
    Jag har ett problem. Som verkar vara ett lyxproblem här i och för sig :/ Men jag upplever det väldigt jobbigt.
    Jag kan inte sluta äta socker.
    Vi äter bra hemlagad mat, bra portionsstorlekar osv. Men jag kan inte gå EN dag utan godis.
    Förut åt jag inte godis alls typ. I början av graviditeten åt jag bara frukt och nu bara godis känns det som.
    Vill inte att min bebis får i sig så mycket socker!!! Någon som har tips? Kan verkligen inte motstå.
    Är normalviktig och följer väl en normal viktkurva för en graviditet. Men vill som sagt inte att bebisen får i sig så mycket socker. :( Känner mig redan som en dålig mamma...
    Om man verkligen vill dra ner på det så kanske det underlättar att hitta något substitut. Det är väl som alltid, socker kan vara svårt att sluta med om man inte ger sig f-n på det. Man måste helt enkelt sluta upp med det ett tag för att bli av med suget. Sen kan man återinföra det när suget lugnat ner sig efter några veckor.  Eller så får man ändra inställningen istället. Det är väl inte riktigt så att det direkt skadligt att äta socker, det är inte alkohol precis. Du kanske kan försöka hålla dig till vissa dagar?
  • syskonlängtan14
    Tokfrans skrev 2013-09-03 18:39:45 följande:
    någon mer som börjar bli sjuk? Rynkar på näsan
    Japp har varit de i snart 2 veckor. Dunderförkylning och mega hosta. sov typ 1 h per natt en helg bara för att läkarna vägrade skriva ut hostmedicin. :( De ansåg att hostmedicin inte hjälper ändå och att man absolut skulle hoppa de när man var gravid... Suck men jag härdade ut men gick på knäna...
  • Mymemlan

Jag har hittat något som är jobbigt att kombinera med en graviditet!!!! 
    Jag har just börjat min sjätte och sista termin till sjuksköterska och det innebär att man ska skriva c-uppsats/examensarbete.... Vilket inte är det lättaste när man ska välja ämne (som man måste kolla att ingen annan skrivit om senaste åren) och sen hitta sökord och bra artiklar om det och inte få för smalt vs för brett utbud etc.. Vi gick totalt in i väggen och kom ingenstans och jag ville bara sätta mig ner och tjuta. Får panik!!! 

Tur att vi kommit igång hyffsat idag, hoppas hoppas bara vi är på rätt väg, annars kommer jag bryta ihop hos läraren/handledaren imorgon och gråta och slita av mitt hår, hujja!  

• vilja89
    30maj skrev 2013-09-03 17:18:50 följande:
    Hihi förlåt men ja har exakt samma "problem".... Men jag försöker varje dag att motstå men de går ej.. Fick ångest när ja stog på vågen idag (gått upp 4 kg) men de är endast för atr ja förra gången gick upp endast 11 kg och de är nu man går upp som mest, eftrr v 20... Tragiskt men så kännrr ja!
    Jag har gått upp 7-8 kg. Det är liksom inte det som bekymrar mig så mycket, utan mer vad det gör för bebisen. :/ 

• vilja89
    Burberry skrev 2013-09-03 17:23:51 följande:
    Eftersom du annars äter bra husmanskost så tror jag nu faktiskt inte sockret är så skadligt. Blir ändå så lite del av hela dagens intag.

Ja så tänker jag åtminstone, en evig godisråtta men annars ganska hälsosam

Några tips har jag inte, förutom att kolla så du inte får i dig för lite vitaminer eller mineraler och godissuget kommer av den bristen. Kromtsbletter brukar hjälpa, men vet inte hur det är, om det rekommenderas eller inte under graviditeten.
    Tack för ditt svar! 
    Jag äter redan ACO vitaminer, omega 3 och järn. Jag behöver bara ha karaktär och ge sjutton i sockret! Men det är SÅ svårt. Värst är det efter en middag. Blir galen på mig själv snart! Sa i Lördags att på måndag, då ska jag sluta med godiset. Sedan hade vi kräftskiva och då fick vi en gigantisk korg fullproppad med godis och snacks. Och ja, den kan ju inte stå där och bli dålig liksom. Så jag har fullständigt vräkt i mig godis sedan dess. :(

• sunnydays

vilja89, kan du inte pröva göra något nyttigare att ta istället när du blir sugen? Typ chokladbollar med stevia istället för socker eller så. Och försöka hålla godisen till vissa dagar? Så tror jag inte det är hela världen att du äter lite godis, så länge du får i dig lite näring också :)

• vilja89
    LeaveMeAlone skrev 2013-09-03 17:24:12 följande:
    Om man verkligen vill dra ner på det så kanske det underlättar att hitta något substitut. Det är väl som alltid, socker kan vara svårt att sluta med om man inte ger sig f-n på det. Man måste helt enkelt sluta upp med det ett tag för att bli av med suget. Sen kan man återinföra det när suget lugnat ner sig efter några veckor.  Eller så får man ändra inställningen istället. Det är väl inte riktigt så att det direkt skadligt att äta socker, det är inte alkohol precis. Du kanske kan försöka hålla dig till vissa dagar?
    Tack för att du svarar mig! :)
    Jag tror det grundar sig lite i att jag levde på lchf-kost innan och alltså inget socker what so ever. Och när jag blev gravid och började äta vanlig kost som ju innehåller socker, så triggades nog mitt sockersug. 
    Jag behöver nog bli bättre på att planera mina måltider också. Äter pedagogisk lunch på jobbet vid 11 och sedan äter vi middag vid 17.30-18.00 hemma. Äter inget däremellan. Tror jag ska köpa hem Rågrut, som jag älskar, och något gott pålägg - som avokado eller leverpastej att äta däremellan.  Det kan nog göra att jag slipper sockersuget. Hm.

• vilja89
    sunnydays skrev 2013-09-03 19:15:40 följande:
    vilja89, kan du inte pröva göra något nyttigare att ta istället när du blir sugen? Typ chokladbollar med stevia istället för socker eller så. Och försöka hålla godisen till vissa dagar? Så tror jag inte det är hela världen att du äter lite godis, så länge du får i dig lite näring också :)
    Tack för ditt tips! Har rätt mycket stevia hemma sedan lchf-tiden så kan ju som du säger baka eget "godis" att unna mig ibland. :) 

Svar på tråden BF januari 2014