• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • limerick
    Siiran skrev 2013-09-03 11:41:17 följande:

Nu har jag varit hos läkaren och blev sjukskriven pga depression denna och nästa vecka till att börja med. På torsdag ska jag till psykolog och se hur vi ska gå vidare. Känns inget vidare att behöva säga till folk att jag är gravid och deprimerad, man ska ju vara glad! Men som min syster sa är det upp till mig vad jag vill säga, till många får det nog vara att jag är sjukskriven pga trötthet helt enkelt.

Nu till det riktigt jobbiga!!
    Min chef vet inte än att jag är gravid (blev nyanställd fram till jul när jag redan var "hemligt" gravid) och nu måste jag skicka läkarintyget till henne där det står att jag är deprimerad i samband med graviditet. Jag skickar ett mejl och förklarar tror jag, för jag orkar inte prata med henne, som jag inte känner precis om detta. Sen kommer hon dock ringa upp mig och då lär jag böla som jag alltid gör när jag pratar om det. Känns inte så bra! Och har dåligt samvete för att de nu måste hitta vikarie, vilket inte är det lättaste!

Usch klag klag här jag vet! 

Du menar alltså att du undanhöll informationen att du var gravid när du var på intervju?

Nu har du precis börjat men ännu inte berättat att du är gravid?

Nu har du dessutom varit sjuk och kommer bli sjukskriven flera veckor.

Du vågar inte ringa din chef och berätta.

Vilket intryck tror du att din chef kommer att få av dig?

Ibland måste man bita ihop.

Jag tycker att det minsta som kan förväntas av dig är att ringa chefen och berätta och sedan satsa på att komma tillbaks så snart det går.
  • SB2011
    limerick skrev 2013-09-03 13:23:31 följande:
    Du menar alltså att du undanhöll informationen att du var gravid när du var på intervju?

Jag tycker att det minsta som kan förväntas av dig är att ringa chefen och berätta och sedan satsa på att komma tillbaks så snart det går.
    Men snälla! Hur hjälper detta helt ärligt? Vi ska väl stötta varandra inte trampa på folk som redan mår dåligt!?

Hon har ju hört av sig till sin chef! Per mail! Ibland är de lättare att göra så! Man kan lättare få sagt vad man behöver säga! Och hon har faktiskt ingen skyldighet att berätta att hon va gravid när hon sökte jobbet!! Och hon visste inte att detta skulle hända!

Har man inget snällt att säga så är det bättre att inget säga!
  • limerick

Har man inget bra att säga så ska man inget säga.

Jag är trött på vilsna mammor som stöttar andra mammor att ta uppenbara felbeslut.

• Siiran

Tack så mycket för era fina ord. Min chef var mycket förstående och hoppas att jag ska må bättre snart. Till er som tycker att jag gjort fel, tror inte att ni vet hur det är att vara deprimerad och lägger därför inte energi på de orden. Man har iaf ingen skyldighet att berätta om grav. och var inte långt gången vid intervjun, dessutom är anställningen bara till jul och därför trodde jag att jag kunde jobba hela.

Kändes inte som min chef var sur alls och det var jätteskönt. Behöver nog koppla bort jobbet så mycket som möjligt nu så jag kan komma tillbaka med nya krafter sen. Man känner sig som en dålig människa som är deprimerad när man väntar barn, att man inte är överlycklig och så hela tiden. Känns bra att det finns de som förstår och tar det på allvar :)

• popcornplaya
    limerick skrev 2013-09-03 13:23:31 följande:

Hon har ingen som helst skyldighet att berätta om graviditet så tidigt. Det är upp till var och en att bestämma hur och när man vill berätta.
  • LeaveMeAlone

Urs ja nu är det förkylningstider så här hemma har vi varit förkylda alla 3.  Tycker man kan få slippa allt sånt när man är gravid. Lite rättvisa :P

Ja nu har jag iaf vart och träffat läkaren på mvc. Ganska speciell typ som bla börjat prata om att min son var ett diabetesbarn bland det första hon gjorde. Det hon syftade till var att han var en väldigt stor bebis och att jag därmed kanske hade haft graviddiabetes vilket ju iaf aldrig konstaterades då samt att stora bebisar går i vår släkt men inte diabetes så vet inte vad hon menade. Kändes aningen plumt och onödigt att säga tycker jag.

I slutändan bestämde vi iaf att jag sjukskrivs helt resten av denna vecka samt sedan 75% resten av månaden. Dvs nästa vecka kommer jag bara jobba ca 6 timmar på hela veckan. Undra hur min chef vill lägga upp det. Underligt lite tid på jobbet men hon tyckte det var bra om  jag försökte jobba lite iaf. Speciellt apropå det här med stor bebis osv. Väldigt tjat om det och att inte äta socker. Nåja. Får se om det fungerar bra annars får jag väl sjukskrivas på heltid. 

• limerick
    popcornplaya skrev 2013-09-03 14:03:26 följande:
    Hon har ingen som helst skyldighet att berätta om graviditet så tidigt. Det är upp till var och en att bestämma hur och när man vill berätta.
    Jag känner till att reglerna är som du beskriver, jag har inte påstått något annat.

Sedan är det ju upp till var och en hur man vill spela sina kort.

Det är ju viktigt att inte glömma bort att det oftast lönar sig i längden att vara öppen och ärlig, ju bättre intryck man gör ju större chanser har man säkert att säkra jobb resten av livet.
  • Siiran
    limerick skrev 2013-09-03 14:20:51 följande:
    Jag känner till att reglerna är som du beskriver, jag har inte påstått något annat.

Sedan är det ju upp till var och en hur man vill spela sina kort.

Det är ju viktigt att inte glömma bort att det oftast lönar sig i längden att vara öppen och ärlig, ju bättre intryck man gör ju större chanser har man säkert att säkra jobb resten av livet.

Finns många aspekter att tänka på, man måste avväga vad som är bäst för tillfället och i framtiden. Att "bita ihop" i en depression är inte att tänka på. Det viktigaste är att jag och barnet mår bra, jobbet får komma i andra hand. Har inte valt att bli sjuk och tänker inte ha dåligt samvete för det heller
  • Siiran
    SB2011 skrev 2013-09-03 11:48:14 följande:
    Skönt att de gick bra hos dr och att du blev sjukskriven! Och att du ska få träffa psykolog!

Vet oxå hur jobbigt de e att prata med chefen om sånt! Mailade min idag då jag kände som du att jag inte klara prata om de utan att lipa! Och är med rädd att hon ska ringa upp! Men du kan inte hjälpa hur du mår! Och även om vi känner oss hemska och att vi sviker dom så kan vi ju inte hjälpa de!

Känner du att du behöver prata me nån i liknande sits så hör av dig!

Kram

Tack för de orden :) skönt att det finns de som förstår! Tror inte man kan göra det riktigt om man inte varit i liknande sits själv. Hoppas det går bra med din chef!

Detsamma, hör av dig om du vill prata :) kram
  • limerick
    Siiran skrev 2013-09-03 14:30:35 följande:

Finns många aspekter att tänka på, man måste avväga vad som är bäst för tillfället och i framtiden. Att "bita ihop" i en depression är inte att tänka på. Det viktigaste är att jag och barnet mår bra, jobbet får komma i andra hand. Har inte valt att bli sjuk och tänker inte ha dåligt samvete för det heller
    Jag tror att generellt absolut är bättre att "bita ihop" och ringa chefen och meddela att man är sjuk och gravid istället för att gömma sig bakom ett email.

Men jag kan förstås inte ge dig några konkreta råd eftersom att jag inte har all fakta i din situation och inte är både läkare och psykolog.

Men andra här på forumet verkar ju vara frikostiga med råd, de kan säkert hjälpa till .
Svar på tråden BF januari 2014